۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۵:۳۳
کد خبر: 81591954
T T
۰ نفر
جمعي از مردم هشترود همزمان با هفته سلامت، كارگر و معلم كوهپيمايي كردند

مراغه - ايرنا - جمعي از مردم هشترود و ورزشكاران شهرهاي مختلف به مناسبت گراميداشت هفته سلامت، كارگر و معلم در كوهپيمايي خانوادگي به قلعه ضحاك شركت كردند.

به گزارش ايرنا، در اين آيين مردم با كوهپيمايي در مسير كوه هاي قلعه ضحاك به ارتفاع دو هزار و 300 متري اين قلعه صعود كردند.

در اين همايش همچنين ورزشكاران شهرستان هاي مراغه، مياندوآب، زنجان، تبريز، سراب، و كرج حضور داشتند كه پس از صعود به كوه مشرف به اين قلعه، به افراد شركت كننده جوايزي به قيد قرعه اهدا شد.

نماينده مردم هشترود و چاراويماق در مجلس شوراي اسلامي در اين همايش با بيان اينكه اين قلعه باستاني بايد ثبت جهاني شود، گفت: با توجه به وجود مناطق بكر و گردشگري در اين منطقه، سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي بايد بودجه ويژه اي براي احياي اين آثار و جذب گردشگر اختصاص دهد.

غلامحسين شيري علي آباد افزود: سال آينده نيز كارهاي عملياتي و تجهيز و تكميل غار آهكي آغبلاغ هشترود به پايان مي رسد.

وي گفت: نبود موزه در اين شهر باعث شده اشياي كشف شده با قدمت زياد از اين قلعه در ساير شهرها و بخشي نيز در اين قلعه نگهداري شود.

قلعه ضحاك( زهاك) با بيش از سه هزار سال قدمت در 20 كيلومتري جنوب شرقي هشترود در آذربايجان شرقي و در محوطه كوهستاني سرمه‌لو و در احاطه دو رودخانه قرانقو و شورچايي واقع شده است.

اين قلعه در دره اي بسيار زيبا قرار دارد و به شماره 429 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.

مجموعه باستاني قلعه ضحاك از مكان‌هاي مهم اقوام اشكاني (پارت) و ساساني بوده و در حدود 10 كيلومتر طول و يك تا دو كيلومتر عرض داشته و تنها بناي خارج از خاك است كه تقريبا سالم باقي ‌مانده است.

7486/8023/1756

سرخط اخبار استان‌ها