۹ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۲۰:۳۱
کد خبر: 81590346
T T
۰ نفر
لاریجانی: بسیاری از كارگاه های تولیدی در كشور تعطیل یا نیمه تعطیل هستند

تهران- ایرنا- رییس مجلس شورای اسلامی تصریح كرد: وضعیت تولید كشور دارای مشكل است و بسیاری از كارگاه‌ها وضعیت خوبی ندارند به گونه‌ای كه بعضی‌ تعطیل شده و برخی نیز نیمه تعطیل هستند.

به گزارش ایرنا از خانه ملت، علی لاریجانی عصر چهارشنبه در جلسه‌ای با فعالان كارگری در مجلس شورای اسلامی افزود: بدون شك اینگونه مشكلات خسارات زیادی برای كشور محسوب می‌شود، چرا كه منابع زیادی برای تولید این كارخانجات اختصاص داده شده است اما از ظرفیت آن استفاده نمی‌شود.

وی با تاكید بر ضرورت توجه به معیشت كارگران تصریح كرد: بدون شك این عرصه نیز نیاز به كمك و ترمیم دارد، اما امروزه وضع دولت به گونه‌ای است كه شاید بیش از این نتواند كار كند لذا بهترین راه آن است كه با ایجاد رونق به همه اقشار جامعه رسیدگی كنیم.

لاریجانی در این نشست، ضمن تبریك به مناسبت هفته كارگر گفت: امیدواریم این جلسات آغازی برای رفع مشكلات جامعه كارگری باشد.

وی ادامه داد: باید از شما كارگران عزیز تشكر كنیم كه پس از پیروزی انقلاب همیشه تلاش كردید و حضور جدی در عرصه های مختلف داشتید و نگاه مسئولیت شناسانه‌ای برای آینده كشور دنبال می‌كردید.

**خانه كارگر همواره به فكر پشتیبانی از كارگران بوده است

رییس قوه مقننه با بیان اینكه خانه كارگر به عنوان یك تشكل كارگری كمك زیادی در حل و فصل مسائل و حمایت از كارگران داشته است، تاكید كرد: به همین جهت این تشكل، تشكل شناخته‌ شده‌ای محسوب می‌شود كه همواره به فكر پشتیبانی از قشر كارگران است.

لاریجانی یادآور شد: امروزه آنچه كه برای كشور مهم است، آن است كه با وجود آتش بازی‌های موجود در منطقه و تحریم‌ها علیه كشورمان، ایران دارای امنیت پایداری بوده و دارای ثبات است.

وی اضافه كرد: در این میان، كشورهایی كه ناامنی در آن وجود داشته باشد، نمی‌توانند توسعه یابند لذا با توجه به اینكه دموكراسی در كشورمان حاكم است، مردم در سرنوشت خود حاكم هستند اما با همه این اوصاف لازم است تا از نظر اقتصادی خیزشی داشته باشیم.

**لایحه خروج از ركود زمینه‌ای برای توسعه كشور است

لاریجانی با بیان اینكه لازم است مشكلات كارگاه‌ها رفع شده تا افراد زیادی جذب آن شوند، افزود: اولویت اول آن است كه سرمایه‌گذاری های صورت گرفته را به كمك بانك‌ها فعال كنیم. البته تصویب لایحه خروج از ركود در مجلس زمینه‌ای برای توسعه كشور است كه باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاكید بر اینكه با رفع مشكلات كارگاه‌ها می‌توان مشكل بیكاری را تا حدی رفع كرد، گفت: بدون شك تا زمانی كه سرمایه‌گذاری در كشور صورت نگیرد اشتغال ایجاد نخواهد شد، از سوی دیگر مدت زمانی كه فردی بخواهد سرمایه گذاری در كشور انجام دهد طولانی است لذا باید به سمتی حركت شود تا به سمت سرمایه گذاری تولید حركت كرد.

لاریجانی یادآور شد: از سوی دیگر باید از ظرفیت معادن در كشور به خوبی استفاده كرد؛ متاسفانه از 90 درصد این ظرفیت به خوبی استفاده نمی‌شود؛ ما كشور نفت خیزی هستیم و بیشتر بر این اصل تمركز می‌كنیم؛ این در حالی است كه برای كشوری كه دارای معضل بیكاری است لازم است تا زمینه استخراج معادن را فراهم كنیم كه در این زمینه باید دولت و مجلس همكاری خوبی داشته باشند.

وی اضافه كرد:اگر دغدغه‌ای برای بیكاری داریم باید به این ظرفیت‌های نهفته توجه كرد.

**دولت سنگین وزن شده است/ هر چه منابع اختصاص می دهیم مشكل دولت را رفع نمی‌كند

رییس قوه مقننه با بیان اینكه امروزه راه استخدام دولتی بند آمده است، گفت: متاسفانه آنقدر بار دولت سنگین شده كه هر چه منابع اختصاص دهیم مشكل دولت را رفع نمی‌كند.

لاریجانی خاطر نشان كرد: امروزه دولت به نوعی سنگین وزن شده است در حالی كه باید كار و تولید دست مردم باشد و در این زمینه لازم است فرهنگ سازی صورت گیرد.

**یارانه های نقدی به تولید تبدیل شود

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها افزود: بحث یارانه‌ها امروزه تبدیل به مسئله مهمی در كشور شده است.

لاریجانی ادامه داد: اگر همین منابع به تولید تبدیل شود كارها آسانتر می‌شود؛ در حالی كه روش اجرایی تنها تورم را بالا می‌برد و مشكلات را از نظر زیربنایی حل نمی‌كند؛ آنچه كه اقتصاد سالم را تعریف می‌كند آن است كه مردم زندگی با كرامتی داشته باشند و در این میان اگر فرهنگ كارآفرینی در كشور افزایش نیابد مشكلات جامعه نیز رفع نمی‌شود.

وی در ادامه با یادآوری مشكلات پیش روی سازمان تامین اجتماعی گفت: این سازمان در گذشته مشكلات زیادی داشت و در مجلس نیز تحقیق و تفحصی پیرامون این سازمان صورت گرفت و بخشی از گزارش آن در مجلس نیز قرائت شد و اكنون نیز در قوه قضائیه در حال پیگیری است.

**سازمان تامین اجتماعی دولتی نیست و نباید باشد

رییس قوه مقننه افزود: سازمان تامین اجتماعی به دولت ارتباطی ندارد و منابع آن مربوط به كارگران است، برخی‌ها تصور می‌كنند كه منابع آن می‌تواند در جای دیگر استفاده شود و در عوض این منابع، یك مشت كارخانه به این سازمان تحویل دهند. در حالی كه این معامله درستی نیست.

لاریجانی سازمان تامین اجتماعی را برای مردم دانست و افزود: این سازمان حق الناس به شمار می‌رود و لذا نمی‌توان آن را دولتی كرد.

وی با یادآوری بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی افزود: این سازمان باید از این منابع سرمایه گذاری كرده چرا كه در آینده حجم بازنشستگی‌ها زیاد شده و ممكن است بعدها سازمان تامین اجتماعی با مشكل رو به رو شود؛ البته اكنون در دولت یازدهم تا حدودی كارها منظم شده است اما باز هم نیاز به كمك وجود دارد.

**تامین اجتماعی نباید كارخانجات خود را افزایش دهد/ مشكلات سازمان تامین اجتماعی در دولت فعلی كم شده است

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه سازمان تامین اجتماعی باید بار خود را كم كند و نباید كارخانجاتش را افزایش دهد، گفت: این سازمان باید از منابع بهینه استفاده كند تا بتواند سبك بال باشد در غیر این صورت هزینه‌های سربارش افزایش خواهد یافت.

لاریجانی اظهار داشت: البته از نظر بهداشت و درمان گام‌های خوبی برداشته شده، در گذشته سازمان تامین اجتماعی منابعی را كه باید در اختیار این وزارتخانه قرار می‌داد، پرداخت نمی‌كرد لذا همیشه اختلافی بین این سازمان و وزارتخانه بهداشت وجود داشت.

وی یادآور شد: سازمان سرویس مناسبی به بیمه شدگان خود ارائه نمی‌كرد كه البته در دولت فعلی این معضلات كاهش پیدا كرده است.

**زمینه برای حضور مردم در آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای فراهم شود

وی درباره خدمات سازمان فنی و حرفه‌ای و ارائه مدرك به آموزش دیدگان گفت: امروزه مدرك گرایی در كشور افزایش پیدا كرده در حالی كه باید این سازمان با آماده كردن آموزش به افراد متخصصان زیادی را وارد بازار كار كند، از سوی دیگر نیز باید زمینه برای حضور مردم در آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای فراهم شود.

رییس قوه مقننه ادامه داد:لازم است تا برای توسعه این آموزشگاه‌ها كمك هایی از جهات مختلف از جمله رفع مشكلات مالیاتی آنها صورت گیرد.

لاریجانی با تاكید بر اینكه لازم است توازن درستی بین نیاز بازار با آموزش افراد ایجاد شود، گفت: بر این اساس وزارت كار باید وارد عمل شده و محیط كار را فراهم كند، دولت و مجلس نیز می‌توانند در این زمینه اقدامات مناسبی انجام دهند تا هم حجم نیروی كارآمد بالا رفته و هم تولید رونق یابد.

سیام**7261 /1449
۰ نفر