۷ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۷:۰۷
کد خبر: 81587105
T T
۰ نفر

سنگشويي پوشاك جين به روشي ساده، سريع و اقتصادي

۷ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۷:۰۷
کد خبر: 81587105
سنگشويي پوشاك جين به روشي ساده، سريع و اقتصادي

تهران - ايرنا - محقق دانشگاه آزاد اسلامي با همكاري پژوهشگر دانشگاه صنعتي اميركبير، با استفاده از فناوري نانو موفق به ارائه‌‌ روشي ساده، سريع و كم هزينه براي عمليات سنگشويي پوشاك جين شدند.

به گزارش ايرنا از ستاد ويژه توسعه فناوري نانو، پوشاك نهايي تهيه شده به اين روش ثبات رنگ خوبي داشته و علاوه بر نرمي مناسب، از خاصيت ضدباكتري و نفوذپذيري مناسب هوا نيز برخوردارند.

روش‌هاي مختلفي از جمله استفاده از سنگ پا و يا روش‌هاي نوين استفاده از آنزيم‌ها، ليزر و پلاسما براي عمليات شستشوي جين و ايجاد ظاهري كهنه(used look) در آن، معرفي شده است. با اين حال توليد كنندگان پوشاك همواره به دنبال روش شستشوي آسان در مدت زمان كوتاه و با هزينه‌ كم هستند.

دكتر مجيد منتظر در خصوص هدف انجام اين پژوهش گفت :در اين كار، نانوصفحات رس بر پايه‌ مونت موريلونيت اصلاح شده با مواد آلي، به عنوان ماده‌اي جديد براي سنگشويي (كهنه شويي) پوشاك جين در يك ماشين شستشوي معمولي، استفاده شده است. به طور كلي، اين فرايند سنگشويي جديد جين به نام شستشو با نانو مواد معدني، به عنوان يك روش آسان، ساده، مقرون به صرفه و سريع است. اين روش به راحتي در صنعت قابل استفاده بوده و مي‌تواند سبب ايجاد ارزش افزوده‌‌ي بيشتر شود.

وي افزود:پوشاك جين سنگشويي شده به اين روش، ظاهري كهنه پيدا كرده كه از ويژگي‌هاي بارز پوشاك جين است. از طرفي اين پوشاك داراي ثبات رنگ عالي بوده و از نفوذ پذيري هواي مناسب نيز برخوردار است. همچنين كالاي به‌دست آمده به لحاظ چروك پذيري، مقاومت خمشي و مقاومت در برابر سايش نيز مورد بررسي قرار گرفته و ميزان مقاومت سايشي و چروك پذيري آن نشانگر نرمي مناسب كالاي حاصل است.

به گفته‌‌ اين محقق، از مزيت‌هاي استفاده از اين روش، انجام چند فرايند شامل آهارگيري، سنگشويي و نرم كردن در يك مرحله است. به عبارتي عمليات سنگ شويي بدون انجام عمليات آهارگيري و استفاده از نرم‌كن انجام شده است.

وي درياره مزيت‌هاي اين روش گفت :در اين بررسي ماده‌‌ معمول پوكه معدني حذف شده و نانو رس جايگزين آن شده است. استفاده از پوكه‌هاي معدني مشكلات فراواني مانند آلودگي محيط زيست، هزينه‌ي زياد نيروي انساني و آسيب زياد به پوشاك و ماشين آلات را در پي دارد.

منتظر، نحوه‌ عملكرد اين روش گفت : نانوصفحات رس با سايش سطحي كالاي جين، رنگينه‌ ‌ اينديگوي سطح كالا را جذب كرده و سبب ايجاد ظاهري كهنه مي‌شوند؛ اين تغيير رنگ پايدار است. از طرفي همراه با عمليات سنگشويي، صفحات نانو رس از يكديگر باز و به راحتي روي الياف پنبه‌اي كالاي جين جذب شده و در سطح آن قرار مي‌گيرند.

وي ادامه داد:اين امر سبب ايجاد خاصيت نرمي و ضد باكتري و حفاظت محصول در برابر امواج فرابنفش خواهد شد. باكتري با چسبيدن به صفحات نانو رس اصلاح شده با نمك كاتيوني (با بار مثبت) سبب شكستن ديواره‌ سلول باكتري و خروج غشاء سيتوپلاسم و مرگ باكتري مي‌شود.

از اين كار اختراعي تحت عنوان 'فرايند سنگشويي و ضد باكتري كردن كالاي جين در يك مرحله توسط نانو رس' با شماره‌ 390070384 به ثبت رسيده است.

منتظر در پايان گفت :در طرح‌هاي آتي در نظر است تا نانو رس رنگي به عنوان يك رنگدانه رنگي معرفي شود و به كارگيري آن جهت رنگرزي پوشاك پنبه‌اي و يا امكان استفاده‌ي‌ مجدد از نانو رس پس از فرايند سنگشويي و جذب رنگزاي خمي مورد بررسي قرار گيرد.

اين تحقيقات حاصل همكاري دكتر مجيد منتظر- عضو هيأت علمي دانشگاه صنعتي اميركبير- و دكتر علي صادقيان مريان- عضو هيأت علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد اردبيل- است كه نتايج آن در مجله‌ Textile Research Journal به چاپ رسيده است.

علمي **1354**1599
۰ نفر