۵ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۶:۰۸
کد خبر: 81584403
T T
۰ نفر
وضعیت استان های كشور از لحاظ پدیده گرد و غبار در شرایط مناسبی قرار دارند

تهران - ایرنا - مدیر پروژه مقابله با پدیده گرد و غبار گفت:اكنون وضعیت استان های كشور از لحاظ تاثیر پذیری پدیده گرد و غبار در شرایط مناسبی قرار دارند.

هفته گذشته پدیده گرد و غبار استان های ایلام، مركزی، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، كرمانشاه و خوزستان را درگیر كرده بود كه مدیر پروژه مقابله با پدیده گرد و غبار به ایرنا گفته بود: پیش بینی ها نشان می دهد از اواخر شب چهارشنبه از شدت ریزگردها در كشور كاسته می شود.

ضیاء الدین شعاعی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: اكنون وضعیت اهواز از لحاظ درگیر بودن با ریزگردها در وضعیت سالم قرار دارد.

وی اظهار كرد: منشاء ریزگردها، خارجی و از كشورهای عراق و عربستان است اما اكنون به علت تغذیه نشدن سامانه جوی حاكم بر منطقه، از میزان گرد و غبار كاسته شده است.

شعاعی گفت: گرد و غباری كه روز گذشته تهران را درگیر كرده بود نیز منشاء خارجی داشته اما امروز هوای تهران از لحاظ درگیری با پدیده گرد و غبار در شرایط مناسبی قرار دارد.

وی ادامه داد:با آغاز فصل بهار و به علت نحوه چرخش باد در منطقه، منشاء بیشتر ریزگردها خارجی است اما اگر شدت باد افزایش یابد احتمال اینكه منشاء داخلی به آن اضافه شود نیز زیاد است.

مدیر پروژه مقابله با پدیده گرد و غبار گفت: این پروژه وظایف تمام دستگاه های مرتبط مقابله با ریزگرد را تعیین كرده است كه مقرر شد سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری نهال و درخت بكارد كه بنا بر آخرین اطلاعات، این سازمان پیمانكار را مشخص كرده و منتظر تخصیص اعتبار است.

وی افزود: همچنین سازمان هواشناسی مكلف است پیش بینی های هوا را به طور مرتب در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست و پروژه مقابله با ریزگردها قرار دهد كه این كار به طور مداوم انجام می شود كه قرار است با تخصیص اعتبار تجهیزات خود را ارتقاء دهد.

چند سالی است پدیده ریزگرد بیش از 20 استان كشور را درگیر كرده است كه بنا به اعلام سازمان حفاظت محیط زیست، بیشترین منشاء آن خارجی و از كشورهای عراق، عربستان، اردن و بخشی از صحرای آفریقا است.

علمی ( 4 ) **9014**1440
۰ نفر