۴ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۴:۱۷
کد خبر: 81582965
T T
۰ نفر
فعالیت‌های با محتوای غیراخلاقی در چین ممنوع شد

پكن - ایرنا - مقامات وزارت فرهنگ چین روز جمعه تمامی فعالیت های با محتوای غیراخلاقی كه مروج فرهنگ مبتذل غرب باشد را ممنوع كردند و از مجازات سخت متخلفان خبر دادند.

به گزارش ایرنا، تصمیم اخیر مقامات فرهنگی چین پس از آن صورت گرفت كه گزارش ها از توزیع، عرضه و انتشار محصولات غیراخلاقی غربی در برخی مناطق روستایی و شهرهای كوچك حكایت دارد.

در سال های اخیر و در پی توسعه پرشتاب چین، حزب كمونیست به عنوان تعیین كننده سیاست های اجرایی كشور با چالش های فراوانی از جمله ناهمخوانی ارزش های غربی وارداتی با آموزه های حزبی و سنتی روبرو شده است.

این موضوع كه در پی سیاست درهای باز دولت محقق شده، هم اینك به یكی از دغدغه های دست اندركاران امور فرهنگی این كشور تبدیل شده است.

گسترش شبكه های اجتماعی مجازی، بهره گیری قشر متوسط چین از تجهیزات مدرن دریافت كننده سیگنال های شبكه های خارجی و اینترنت با سرعت بالا، از جمله مسائلی است كه به بروز شكاف میان نسل جدید و قدیم این كشور منجر شده است.

«از خودبیگانگی فرهنگی»، یكی از نگرانی‌هایی است كه متولیان فرهنگی كشور چین نسبت به گسترش آن نگرانند و همین موضوع باعث شده آنان به فكر چاره باشند.

وزارت فرهنگ چین روز جمعه در بیانیه ای كه در این رابطه منتشر كرد، فعالیت های با محتوای غیراخلاقی را «غیرقانونی» اعلام كرد و از برخورد شدید با متخلفان فعال در این حوزه سخن به میان آورد.

این نهاد متولی امور فرهنگی كشور همچنین چین تاكید كرد كه شركت‌ها و افرادی كه به این كار مبادرت كنند، بدون شك از سوی ضابطین قضایی تحت پیگرد قرار گرفته و محاكمه خواهند شد.

خبرگزاری شین هوا روز جمعه گزارش داد: دلیل اتخاذ این تصمیم از سوی مسوولان فرهنگی كشور نه تنها گسترش فعالیت های غیراخلاقی برآمده از فرهنگ غربی بلكه جهت مقابله با اقداماتی صورت می گیرد كه فرهنگ و سنت های اجتماعی را به سخره گرفته است.



یك مقام مسئول در وزارت فرهنگ چین در این باره گفت: دولت برای كنترل، پیگیری و مقابله با چنین مواردی، رویكردی پنج مرحله ای را در دستور كار دارد تا بتواند به بهترین شكل ممكن با متخلفان مقابله كند.

دولت چین سال گذشته میلادی (2014) در همین راستا، بیش از سه میلیون مطلب، گزارش و تصاویر غیراخلاقی را از دسترس كاربران اینترنتی كشور خارج كرد.

این كشور نزدیك به یك دهه با نشر مطالب غیراخلاقی در اینترنت مبارزه می كند و نظارت مسئولان ذیربط طی ماههای اخیر شدت بیشتر نیز گرفته است.

بر اساس این گزارش تاكنون 10 هزار صفحه و پایگاه اینترنتی حاوی داده‌ها و مطالب مضر و غیرقانونی توسط مسئولان چینی تعطیل شده است.

چین بیش از هر كشور دیگر در جهان كاربر اینترنتی دارد و آمار دولتی سال گذشته تعداد آنها را 632 میلیون نفر برآورد كرده است.

مسوولان فرهنگی چین همچنین در راستای ارج نهادن به فرهنگ كشور، اوایل بهمن ماه سال گذشته، تدریس كتاب های حاوی ارزش های غربی در مدارس و دانشگاه ها را ممنوع كرد.

این دستورالعمل زمانی صادر شد كه «شی جین پینگ» رییس جمهوری چین از مقامات مسوول خواست اختیارات حزب كمونیست را بر دانشگاه‌ها توسعه داده و فعالیت بر مسائل عقیدتی را افزایش دهند.

رییس حزب كمونیست چین اوایل دی ماه سال جاری اعلام كرده بود كه به دنبال اصلاحات سیاسی نیست، اما تاكید كرد دانشگاه های كشور باید مسوولیت آموزش و پژوهش در زمینه گسترش ماركسیسم را به دوش بكشند.

آساق*231*1597

سرخط اخبار جهان