۲ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۶:۰۶
کد خبر: 81581239
T T
۰ نفر
نگاهی به استانی شدن انتخابات مجلس و دیدگاه های مخالفان و موافقان

تهران - ایرنا- نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز با 144 رای موافق، 73 رای مخالف و 4 رای ممتنع كلیات طرح استانی شدن حوزه های انتخابیه مجلس شورای اسلامی را تصویب كردند و این طرح برای رفع ابهامات ، به كمیسیون شوراها و امور داخلی كشور ارجاع داده شد.

به گزارش ایرنا، رئیس مجلس شورای اسلامی تاكید كرده است ، طرح استانی شدن انتخابات مجلس از نظر نگارشی ابهاماتی دارد و باید برای بررسی و اصلاح به كمیسیون ارجاع شود و كمیسیون شوراها می‌تواند طرح را بسرعت و ظرف حدود دو هفته بررسی و اشكالات آن را رفع و سپس به صحن علنی ارجاع دهد.

در صورت تصویب نهایی طرح، در انتخابات مجلس دهم، استان ها حوزه های انتخابی اصلی و شهرستان های هر استان حوزه های فرعی محسوب خواهند شد.

هر نامزد در حوزه انتخابی فرعی مورد نظر خود ثبت نام خواهد كرد اما این بار نه فقط رای دهندگان آن حوزه فرعی بلكه همه رای دهندگان استان مربوطه می توانند به او رای دهند.

بر اساس این طرح، انتخابات در حوزه‌های مشمول این قانون یك مرحله‌ای است و از هر حوزه فرعی داوطلب یا داوطلبانی كه بالاترین رای را در كل استان به دست آورده‌اند، نماینده یا نمایندگان استان از آن شهرستان محسوب می‌شوند.

این طرح نیز مانند دیگر طرح ها با مخالفان و موافقانی مواجه است و باید دید و منتظر ماند آیا بالاخره مجلس نهم می تواند طرح استانی شدن انتخابات را به تصویب برساند و انتخابات مجلس دهم به صورت استانی برگزار شود یا خیر؟

عضو كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به خبرنگار ایرنا گفت : استانی شدن انتخابات باعث می شود كه افرادی صاحب اندیشه تر و توانمندتر به میدان آیند.

سید رمضان شجاعی كیاسری افزود: به این ترتیب مردم شخصی كه اصلح تر است، را بر خواهند گزید، و این شخص كسی خواهد بود كه مقبولیت استانی دارد.

وی خاطر نشان كرد : این طرح باعث خواهد شد، مجلس عملكرد كارشناسی بیشتری به مسائل داشته باشد و نمایندگان مجلس از بررسی موارد جزئی خارج شوند و به سمت بررسی موارد كلی‌تر پیش بروند و سطح كارآمدی اثر بخشی مجلس افزایش یابد.

وی ادامه داد : در اجرای این طرح جریان سیاسی شفاف سازی خواهد شد و نمایندگان نیز در مقابل عملكرد خود پاسخگو خواهند بود .

عضو كمیسیون فرهنگی مجلس گفت : امور اجرایی حوزه های انتخابیه، در محدوده وظایف قوه مجریه است و نباید پیگیری آن بر عهده وكلای مردم در قوه مقننه باشد.

نماینده مردم ساری در مجلس از دیگر نمایندگان خواست با صرف وقت و مطالعه بیشتر سطح كارآمدی مجلس و اثر بخشی نمایندگان را به نمایش بگذارند و فقط براساس نظرات شنیده شده از سوی مخالفان و موافقان كفایت نكنند .

رییس مركز بین الملل حزب موتلفه اسلامی از موافقان اجرای این طرح نیز گفت : انتخابات استانی یكی از راهكارهای ارتقاء جایگاه مجلس است .

حمید رضا ترقی افزود: با اجرای این طرح مجلس به جایگاه واقعی قانونگذاری و كلان خود دست خواهد یافت .

وی با اشاره به اینكه در حال حاضر نمایندگان با بخشی نگری و وارد شدن در برخی از امور اجرایی پروژه ها ، برنامه ها و هزینه هایی غیر ضروری و غیركارشناسی را به كشور تحمیل می كنند، گفت : در اجرای این طرح مسایل ملی و ضروری بیشتر مورد توجه قرار می گیرد .

وی تاكید كرد: در طرح انتخابات استانی رقابت های انتخاباتی از حالت قومی و قبیله ای به سوی رقابت های سیاسی سوق داده می شود و در همین راستا زمینه حضور و فعالیت بیشتر احزاب نیز فراهم خواهد شد .

ترقی در پاسخ به اینكه عده ای معتقدند در اجرای طرح استانی انتخابات ارتباط مردم با نمایندگان كاهش خواهد یافت ،گفت : همانطور كه هم اكنون نیز نمایندگان دارای دفاتر ارتباط مردمی هستند می توان مكانیزمی را تعریف كرد تا از طریق شوراهای اسلامی شهرها و شهرستان ها مردم با نمایندگان مجلس بیشتر در ارتباط باشند .

وی در خصوص افزایش هزینه تبلیغات انتخابات از طریق استانی خاطر نشان كرد :نحوه تبلیغات در این نوع انتخابات می تواند مشابه تبلیغات برای مجلس خبرگان باشد و نمایندگان به طور مساوی از امكانات رسانه ملی استفاده كنند .

رییس مركز بین الملل حزب موتلفه اسلامی بیان كرد : با اجرای این طرح مجلس محل حضور افراد با تجربه خواهد بود كه دارای سوابق امور اجرایی باشند و این امر، راهكار مناسبی برای افزایش كیفیت و جایگاه مجلس است .

دبیر كل حزب حامیان انقلاب اسلامی از مخالفان این طرح نیز گفت : آسیب اصلی و جدی اجرای این طرح از نظر امنیتی است .

علی كیهانیان افزود : در اجرای این طرح به مرور ، زمینه برای استقلال سیاسی استان ها افزایش خواهد یافت .

به اعتقاد وی زمانی كه زمینه برای استقلال استان ها برای انتخابات مجلس و به دنبال آن استقلال سیاسی مهیا شود ،گامهای بعدی برای ایجاد استقلال در ابعاد فرهنگی و اقتصادی نیز فراهم می شود .

وی تاكید كرد: این موضوع در مناطق مرزی می تواند شدیدتر نیز باشد و موجب آسیب رسانی به ساختار سیاسی خواهد شد .

كیهانیان با تاكید بر اینكه انتخابات در شكل استانی شدن ، علاوه بر اینكه احتمال ورود افراد جدید كه كمتر از حمایت های سیاسی و اقتصادی برخوردار هستند را كاهش می دهد ، موجب تمركز قدرت نیز خواهد شد .

وی اضافه كرد: به این ترتیب افرادی به مجلس راه خواهند یافت كه دارای پایگاه و حمایت های افراد صاحب نفوذ باشند و در این راستا از اجرای عدالت كاسته خواهد شد .

به گفته دبیر كل حزب حامیان انقلاب اسلامی كاهش نظارت و كنترل بر عملكرد نمایندگان و كاهش حضور آنها در حوزه های انتخابیه از دیگر دلایل مخالفت وی با اجرای طرح استانی انتخابات مجلس است .

نماینده مردم سمنان ،مهدی شهر وسرخه در مجلس به عنوان یكی از مخالفان اجرای این طرح گفت: این طرح با روح قانون اساسی مخالف است.

علیرضا خسروی با اشاره اینكه طرح استانی شدن انتخابات مجلس قبلا از سوی شورای نگهبان مورد ایراد قرار گرفته است، افزود :این ایرادات هنوز هم رفع نشده است .

وی خاطر نشان كرد: در این طرح برای برگزاری استانی انتخابات برای برخی از استان ها و شهرها استثناء قایل شده است كه نباید قانون از ابتدای اجرا ، استثناء داشته باشد .

وی گفت : یكی دیگر از دلایل مخالفت من با این طرح بالا رفتن هزینه تبلیغات انتخابات به این شیوه است ،به دلیل اینكه به جای اینكه تبلیغات در چند شهر یا شهرستان انجام شود می بایست در سطح استان انجام شود .

وی تاكید كرد:در این طرح مسوولیت نماینده نسبت به موكلانش كاهش می یابد و كلان نگری جایگزین جزیی نگری كه عموما به نفع مردم است ،خواهد شد .

وی با اشاره به اینكه درآستانه برگزاری دور دهم انتخابات مجلس هستم و ممكن است اجرای این طرح این شائبه را دراذهان ایجاد كند كه عده ای برای تصدی كرسی نمایندگی مجلس دراین فرصت كوتاه به دنبال تصویب و اجرای آن هستند ،بهتر است كه بررسی و پیگیری این طرح به مجلس دهم واگذار شود .

دبیر كل حزب اعتماد ملی از موافقان اجرای این طرح گفت :اجرای این طرح می تواند ما را یك قدم به نظام حزبی نزدیك تر كند .

الیاس حضرتی افزود : بعد از انقلاب اسلامی تا كنون 9 مجلس را تجربه كرده ایم كه دارای حسن های بسیار و آسیب هایی نیز بود .

وی خاطر نشان كرد :یكی از این آسیب های مجلس این بوده است كه متناسب با وقت و انرژی كه از نمایندگان صرف می شود نتیجه نمی گیرد .

وی دلیل این امر را نبود نظام حزبی به معنای واقعی در كنار پارلمان ذكر كرد كه یك خلاء از نبود آن احساس می شود .

حضرتی گفت : در تمام دنیا نظام حزبی و پارلمانی مكمل هم هستند ،اما در كشور ما به دلیل اینكه عملا نظام حزبی نداریم در زمان انتخابات چیزی شبیه حزب یا ستاد انتخابات تشكیل می شود .

وی تاكید كرد : با اجرای انتخابات مجلس به شیوه استانی زمینه برای فعالیت و حضور بیشتر احزاب فراهم خواهد و حداقل كاری است كه برای پر كردن این خلاء می توان انجام داد .

وی با اشاره به اینكه تبلیغات انتخابات در شهرستان ها بیشتر به شیوه رو در رو و ریش سفیدی انجام می شود بعد از انتخابات برای مردم توقع ایجاد می كند گفت: نماینده نیز وقت زیادی صرف پاسخ به درخواست های و توقعات فردی و گاه محلی می كند و چهار سال وقت نمایندگی به امور خواهد گذشت كه از نظر اجرایی خود دارای متولیانی است .

وی ابراز امیدواری كرد : با اجرای این شیوه انتخاباتی وقت نمایندگان صرف امور كلان نظیر اشتغال ،امنیت و موضوعات اقتصادی خواهد شد و از جزئی نگری پرهیز خواهد شد .

رییس كمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در خصوص طرح استانی شدن انتخابات به خبرنگار پارلمانی ایرنا گفت است : طرح استانی شدن انتخابات، هفته گذشته در كمیسیون شوراها تصویب شد و برای بررسی در صحن به هیات رییسه ارایه شده است.

امیر خجسته افزود : جمعی از نمایندگان به دنبال بررسی خارج از نوبت این طرح هستند تا هر چه سریعتر طرح استانی شدن انتخابات تصویب و در انتخابات آتی مجلس لحاظ شود.

وی تاكید كرد: ما تلاش می كنیم قبل از خرداد ماه، بررسی این طرح را در جلسه علنی مجلس تمام كنیم تا در انتخابات مجلس آینده موضوعات آن لحاظ شود.

طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی در آذرماه 93 با امضای 169 نماینده و با تغییرات تازه ای مطرح شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیشتر با 133 رای موافق و 64 رای مخالف یك فوریت بررسی طرح استانی شدن انتخابات را به تصویب رسانده بودند تا شاید بتوانند به روند كشدار و چندین ساله تصویب این طرح پایان دهند و انتخابات مجلس دهم در اسفندماه سال جاری را بر مبنای آن برگزار كنند.

2181