۱ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۸:۵۱
کد خبر: 81580044
T T
۰ نفر
كمیسیون مشترك همكاری دفاعی ایران و جمهوری آذربایجان تشكیل می شود

باكو - ایرنا - كمیسیون مشترك همكاری های دفاعی - نظامی ایران و جمهوری آذربایجان كه پیشتر در سفر سردار سرتیپ پاسدار حسین دهقان وزیر دفاع كشورمان به باكو مورد موافقت مقام های دوكشور قرار گرفته بود، تشكیل می شود.

به گزارش ایرنا، محسن پاك آیین سفیر جمهوری اسلامی ایران در باكو روز سه شنبه در نشست خبری گفت: این كمیسیون كه مسوولیت به آن بر عهده وزیران دفاع ایران و جمهوری آذربایجان است، موارد همكاری مورد مذاكره قرار گرفته را بررسی و راهكارهای اجرایی آن را مشخص خواهند كرد.

پاك آیین همكاری ایران و جمهوری آذربایجان در حوزه صنایع دفاعی را یكی از محورهای مهم مورد مذاكره در سفر روز دوشنبه گذشته وزیر دفاع كشورمان به باكو عنوان كرد و گفت: در مجموع در این سفر خطوط كلی همكاری های دفاعی دو كشور مشخص شد.

سفیر ایران در جمهوری آذربایجان افزود: در سفر وزیر دفاع كشورمان به باكو همچنین در حوزه مسایل منطقه ای و وجود تهدیدهای ناشی از گروه های تروریستی افراطی بخصوص داعش و القاعده كه می توانند بر امنیت و ثبات منطقه تاثیر بگذارند بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

وی توضیح داد: قرار شد همكاری بین دو كشور و دیگر كشورهای منطقه كه انگیزه مقابله با تروریسم دارند ایجاد و در مقابل این تهدیدات تصمیم های لازم اتخاذ شود .

سفیر كشورمان در پاسخ به پرسش های خبرنگاران درباره تهدیدات ناشی از گروه های تروریستی افراطی از جمله داعش و القاعده برای منطقه گفت: این گروه ها كه سعی دارند خود را به عنوان تشكل دینی معرفی كنند در واقع ربطی به اسلام نداشته و از سوی غرب تشكیل شده و منافع آمریكا و رژیم صهیونیستی و برخی كشورهای همسو آنها در منطقه را دنبال می كنند و ثبات و امنیت كشورهای اسلامی را هدف قرار دادند.

پاك آیین به جنایات این گروهها در سوریه، عراق ، یمن و افغانستان اشاره و به چگونگی پیدایش این گروههای تروریستی پرداخت و گفت: آمریكا در یك دوره به برخی كشورها از جمله افغانستان و عراق لشكر كشی كرد ولی در پی شكست در این كشورها به این واقعیت پی برد كه حمله مستقیم به كشورهای مورد نظر به نفع آن نیست، بنابراین گروه های تروریستی چون القاعده و النصره را سازماندهی و تجهیز نظامی كرد كه این گروههای اخیرا همچنین در یمن فعال شدند.

به گفته سفیر ایران در جمهوری آذربایجان، این گروه های تروریستی به نیابت آمریكا ثبات و امنیت كشورهای اسلامی را به هم می زنند.

پاك آیین افزود: یكی از اهداف فعالیت این گروه ها مخدوش كردن جهره اسلام است،بنابراین كشورهای اسلامی و مسلمانان باید هشیار باشند و به ماهیت شوم این گرووها پی ببرند.

وی همچنین به تجاوز نظامی عربستان به یمن اشاره كرد و گفت كه این روند مصداق بارز نقض حقوق بین المللی است.

سفیر ایران در جمهوری آذربایجان، كشتن انسان های بی گناه، حمله به بیمارستان ها، نابودسازی زیرساخت های یمن را غیر قابل قبول عنوان كرد.

پاك آیین به طرح 4 ماده ای جمهوری اسلامی ایران برای پایان دادن به بحران یمن اشاره كرد و گفت: این یك طرح عملیاتی و اجرایی بوده و كشورهای مختلف از جمله روسیه از آن حمایت كردند.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره چشم انداز اجرای طرح خط آهن رشت - آستارا و ساخت پل آستارا - آستارا گفت : در حال حاضر ما به دنبال تامین مالی لازم برای آغاز و پایان این خط ریلی بسیار مهم برای اتصال كوریدور حمل و نقل شمال -جنوب هستیم و كشورهای نیازمند در فعالیت این كوریدور نیز باید در تكمیل این طرح مشاركت كنند .

پاك آیین با یادآوری اینكه موضوع سرمایه گذاری برای اجرای طرح ریلی رشت - آستارا با بانك توسعه اسلامی، بانك توسعه آسیا و صندوق سازمان همكاری های اقتصادی اكو مطرح شده است، گفت: برخی از شركت های چینی نیز در حال مطالعه این طرح برای اجرای آن هستند.

سفیر كشورمان در باكو با اشاره به ادامه مذاكرات در این خصوص میان ایران و روسیه ابراز امیدواری كرد كه هر چه زودتر این مذاكرات به نتیجه برسد و طرح یادشده تكمیل و آماده بهره برداری شود.

پاك آیین درباره پل آستارا - آستارا میان ایران و جمهوری آذربایجان گفت: دو كشور در این زمینه به توافق رسیده و به احتمال قوی در آینده نزدیك ساخت آن آغاز خواهد شد .

خاورم **337 **1010

سرخط اخبار جهان