۱ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۴:۲۰
کد خبر: 81579668
T T
۰ نفر

90 هزار هكتار مراتع همدان در تصرف سودجویان

۱ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۴:۲۰
کد خبر: 81579668
90 هزار هكتار مراتع همدان در تصرف سودجویان

همدان- ایرنا- مدیر كل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: 90 هزار هكتار از اراضی و منابع طبیعی این استان در تصرف افراد سودجو است.

محمدرضا همتی روز سه شنبه در دیدار با رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مركز همدان اظهار كرد: 50 هزار هكتار از اراضی تحت تصرف مربوط به اختلافات این اداره كل با مردم است كه برای رفع این اختلاف دادگاه ویژه ای برای بررسی ادعای مالكیت افراد به منابع ملی و طبیعی راه اندازی شده است.

وی گفت: حفاظت از عرصه منابع طبیعی و جنگلها از جمله وظایف اصلی مجموعه اداره كل منابع طبیعی است كه به این منظور یگان حفاظت از سال 85 در همدان راه اندازی شد.

وی اضافه كرد: یگان حفاظت كه متشكل از نیروهای نظامی و توانمند است اقدام به سركشی از عرصه منابع طبیعی كرده و با هرگونه دخل و تصرف و دست اندازی به طبیعت برخورد می كنند.

وی بیان كرد: طبق استاندارد به ازای هر 10 هزار هكتار عرصه زیر نظر منابع طبیعی باید یك نیرو در مجموعه یگان حفاظت جذب و فعالیت كند در حالیكه این رقم در همدان به ازای هر نفر 65 هزار هكتار است.

وی افزود: بر این اساس به منظور حراست از منابع طبیعی علاوه بر یگان حفاظت از توان دیگر مجموعه ها نیز بهره گرفته شده و شهروندان نیز این اداره كل را در حفاظت از طبیعت خدادادی یاری می دهند.

مدیر كل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: طبق آخرین آمار دریافتی از سال 85 تاكنون هفت هزار هكتار از اراضی همدان از دست متجاوزان خلع تصرف شده است.

همتی بیان كرد: این میزان اراضی با دریافت احكام قضایی یا با دستور ویژه و مستقیم دادستانی از دست متجاوزان به اراضی ملی این استان پس گرفته شده است.

وی گفت: سالانه بین 900 تا هزار فقره پرونده مربوط به دست درازی به منابع طبیعی در محاكم قضایی تشكیل شده و به این تعداد پرونده نیز مختومه می شود كه در 94 درصد از آنها رای به نفع اداره كل منابع طبیعی و آبخیزداری صادر می شود.

وی بیان كرد: بیشترین میزان تصرفات غیرمجاز مربوط به اراضی نزدیك محدوده مركز شهر، حوالی حریم روستاها و كنار جاده ها كه از ارزش اقتصادی بالایی برخوردارند، است.

رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی مركز همدان نیز اظهار كرد: رهبری فرزانه انقلاب در دیدار با عوامل محیط زیست و منابع طبیعی فرمودند كه 'فرهنگ منابع طبیعی به معارف عمومی تبدیل شود'.

اكبر بهاروند افزود: به منظور تحقق این امر و حفاظت و حراست از منابع طبیعی و جنگلها و جلوگیری از دست اندازی سودجویان و تصرف منابع ملی باید فرهنگ نگاه ارزشی به این عرصه های خدادادی را نهادینه كرد.

وی با ذكر اینكه دامن طبیعت همانند سجاده نماز دارای حرمت و ارزش است تاكید كرد: افرادی كه هنگام استفاده از زیبایی های طبیعت به هنگام اذان نماز را در همان مكان اقامه می كنند به طور حتم به خود اجازه آلوده كردن عرصه طبیعی را نمی دهند.

وی گفت: به نظر می رسد برخی قوانین و مقررات در حوزه توسعه شهری با گذشت زمان بازدارندگی خود را از دست داده اند كه در این راستا مستلزم بازنگری و اصلاح قوانین، متناسب با شرایط امروز هستیم.

استان همدان دارای 905 هزار هكتار اراضی ملی است كه 42 هزار و 566 هكتار آن شامل جنگل های طبیعی دست كاشت و اراضی جنگلی می شود و سهم همدان از مراتع كشور كمتر از یك درصد است.

همچنین همدان 822 هزار هكتار مرتع دارد كه 44 هزار هكتار از این میزان مراتع فقیر هستند.

7526/6993