۱ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۲:۱۶
کد خبر: 81579404
T T
۰ نفر

كرمانشاه يكي از قطب هاي ورزش اسكواش در كشور

۱ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۲:۱۶
کد خبر: 81579404
كرمانشاه يكي از قطب هاي ورزش اسكواش در كشور

كرمانشاه - ايرنا - اسكواش از جمله رشته هاي ورزشي كم هزينه و در عين حال پرطرفدار در كرمانشاه است كه در سال هاي اخير رشد خوبي پيدا كرده است.

اسكواش يكي از مهيج ترين رشته هاي ورزشي است كه آن را ورزشي فكري و به نوعي شطرنج ايستاده مي دانند كه براي سلامتي انسان ها هم بسيار مفيد است.

رييس هيات اسكواش كرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اسكواش را رشته اي كم هزينه و در عين حال جذاب و موفق دانست و با اشاره به وضعيت اين رشته ورزشي در كرمانشاه اظهار كرد: سال قبل به علت تعمير تنها كرت (زمين اختصاصي) اسكواش استان حدود هفت ماهي اين رشته تعطيل بود و به همين دليل نتوانستيم فعاليت هاي مناسبي را داشته باشيم.

مسعود حميدي با اشاره به قابليت بالاي اسكواش بازان استان و اينكه يكي از ملي پوشان شاخص كشورمان به نام عرفان جمشيدي كرمانشاهي است گفت: نايب قهرماني بانوان استان و كسب عنوان چهارمي توسط آقايان در مسابقات ليگ برتر سال 92 بخوبي اين توانايي و قابليت ها را مشخص مي كند.

حميدي با بيان اينكه كرمانشاه يكي از پنج استان برتر در رشته اسكواش كشور است خاطرنشان كرد: براي حفظ و ادامه موفقيت هاي خود در سال هاي آينده استعداديابي را در دستور كار خود قرار داده و از بهمن ماه گذشته تا امروز بيش از يكصد دانش آموز علاقه مند را آموزش داده تا مستعدترين آن ها شناسايي و جذب هيات شوند.

رييس هيات اسكواش كرمانشاه در ادامه به فعاليت حدود 110 اسكواش باز در استان به صورت رسمي و زيرنظر هيات خبر داد و گفت: 60 درصد اين افراد را آقايان و 40 درصد را نيز بانوان تشكيل مي دهند.

حميدي خاطرنشان كرد: هم اكنون 13 مربي (هفت آقا و 6 خانم) و چهار داور (دو آقا و دو خانم) مشغول تمرين دادن ورزشكاران و قضاوت مسابقات در استان هستند.

وي همچنين از تلاش براي جذب حمايت كننده مالي براي حضور در مسابقات فصل جاري ليگ برتر اسكواش خبر داد و گفت: اميدواريم بتوانيم براي حضور خود حمايت كننده مالي جذب كنيم تا با حداقل هزينه (70 ميليون ريال) بتوانيم در ليگ برتر كه اواسط ارديبهشت برگزار مي شود شركت كنيم.



** برترين اسكواش بازان كشور زيرنظر مربيان كرمانشاهي آموزش ديده اند



دبير هيات اسكواش كرمانشاه نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با تاكيد براينكه اسكواش استان هميشه حرفي براي گفتن داشته اظهار كرد: بسياري از اسكواش بازان برتر كشور زيرنظر مربيان كرمانشاهي نظير اشكان مقصودي، عرفان جمشيدي، نويد سپري و امين ساعدي كه از بازيكنان توانمند گذشته كرمانشاه بودند آموزش ديده و براي كشورمان افتخار آفريني كرده اند.

تورج كرمي در ادامه از تلاش براي همگاني كردن رشته اسكواش در استان كرمانشاه خبر داد و گفت: در همين راستا راه اندازي زمين اين رشته ورزشي در بوستان معلم كرمانشاه در دست اقدام است و تفاهم نامه اي نيز با دانشگاه رازي براي توسعه اين ورزش داشته ايم.

وي فعال كردن هيات هاي شهرستاني را يكي ديگر از برنامه هاي هيات در سال جاري عنوان كرد و گفت: كار را از شهرستان دالاهو آغاز شده و به تدريج اين رشته در ساير شهرستان ها نيز فعال مي شود.

اسكواش ورزشي راكتي است كه به صورت تك نفره (2 بازيكن) و دو نفره (4 بازيكن) در زميني كاملاً احاطه شده با ديوارهاي معمولاً شيشه اي بازي مي شود و وجه تمايز آن با بسياري از ورزش هاي مشابه، عدم وجود محدوديت در زمين است به اين معني كه بازيكنان مي توانند در تمام قسمت هاي زمين بدون اين كه بخشي از آن مختص يك بازيكن باشد ضربه بزنند.

هيات اسكواش كرمانشاه از سال 80 فعاليت خود را آغاز كرده است.

اسكواش نخستين بار در سال 1830 در مدرسه هاروارد انگلستان ابداع شد و در سال 1874 اين رشته ورزشي و مسابقه هاي آن در انگلستان رسميت يافت.

در سال 1967 فدراسيون بين المللي اسكواش با شركت هفت كشور تاسيس شد و در سال 1992 نام آن به فدراسيون جهاني اسكواش (WSF) تغيير كرد.

7458/8066
۰ نفر