۱ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۹:۰۳
کد خبر: 81579112
T T
۰ نفر

طرح استانی شدن انتخابات در دستور كار مجلس قرار گرفت

۱ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۹:۰۳
کد خبر: 81579112
طرح استانی شدن انتخابات در دستور كار مجلس قرار گرفت

تهران - ایرنا - نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تغییر دستور جلسه و مطرح شدن طرح استانی شدن انتخابات موافقت كردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرناٰ، نمایندگان در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی با تغییر دستور برای طرح استانی شدن انتخابات با 142 رای موافق، 68 رای مخالف و 10 رای ممتنع از مجموع 237 نماینده حاضر موافقت كردند.

با این رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی كلیات و جزییات این طرح با اولویت در دستور كار قرار می‌ گیرد.

هنگام مطرح شدن تغییر دستور كار برای بررسی طرح استانی شدن انتخابات از سوی مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی تعدادی زیادی از نمایندگان فریاد دو دو سردادند كه علی لاریجانی خطاب به آن ها گفت: بگذارید مطالب گفته شود و ببینید آقای لاهوتی چه می گوید.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی در پیشنهاد تغییر دستور كار برای بررسی طرح استانی شدن انتخابات گفت: این طرح در كمیسیون شوراهای مجلس بررسی شده و امروز نمی خواهیم كلیات آن را بررسی كنیم بلكه با توجه به نزدیكی انتخابات مجلس می خواهیم بحث تغییر دستور كار را مطرح كنیم كه این موضوع بررسی شود چرا كه دولت به عنوان مجری انتخابات باید تكلیف خود را بداند.

مهرداد لاهوتی از نمایندگان خواست نسبت به تغییر دستور كار برای بررسی طرح استانی شدن انتخابات رای مثبت دهند تا این طرح مورد بررسی قرار بگیرد.

قاسم جعفری سخنگوی كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در مخالفت با این تغییر دستور گفت: این طرح می گوید مجلس باید در شرایطی قرار بگیرد كه بتواند به قانون گذاری با كیفیت بالا بپردازد و می گوید در حال حاضر نمایندگان درگیر امور جزئی می شود كه به روند قانون گذاری یا نظارت ضربه می زند.

وی افزود: وقتی شما انتخابات را استانی می كنید آیا اندیشیده اید كه افراد برای بدست آوردن رای استان چه كارهایی باید انجام دهند؟ متاسفانه در كشور ما احزاب با پایه و خاستگاه مدنی كه از دل مردم سرچشمه گرفته باشد وجود ندارد بسیاری از احزاب در كشور ما با آمدن دولت شكل گرفتند و با افول دولت شعله چراغ آن ها نیز پایین آمده است.

جعفری ادامه داد: در چنین شرایطی اگر كسی بخواهد در استانی رای بیاورد یا باید وابستگی به گروه هایی كه نفوذ دارند داشته باشد و یا باید به كسانی كه سرمایه دارند و می توانند برای او تبلیغات اساسی راه بیندازند بپوندند كه نتیجه آن این می شود كه یك شركت تبلیغاتی بگوید به فلانی رای بدهید و فلان جایزه را ببرید كه این به نفع ملت نخواهد بود.

سخنگوی كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: با استانی شدن انتخابات مناطق محروم قطعا فراموش خواهند شد.

نماینده مردم بوكان در مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان موافق این پیشنهاد گفت: پیشنهاد مطرح شده برای تغییر دستور كار است و این طرح چه تصویب شود و چه نشود لازمه آن این است كه كسانی كه می خواهند خود را برای انتخابات آینده آماده كنند باید تكلیف خود را بدانند.

حمد قسیم عثمانی اظهارداشت: طرح استانی شدن باعث می شود نمایندگان به نقش ملی و استانی خودشان بیشتر برسند و از نگاه نقطه ای كه برای كشور مضر است فاصله بگیرند.

وی خاطرنشان كرد: استانی شدن انتخابات بسترساز حزبی شدن انتخابات است و ما می توانیم با استانی شدن انتخابات كلنگ اول حزبی شدن انتخابات را برای آینده كشور بزنیم كه برای كشور و نظام مفید خواهد بود.

نماینده مردم بوكان در مجلس شورای اسلامی گفت: با این طرح پشتوانه رای نمایندگان بیشتر خواهد بود و رقابت های ناسالم را از بین می برد و انسجام بین مجمع نمایندگان هر استان افزایش می یابد.

سیام×9254××1553
۰ نفر