۲۹ فروردین ۱۳۹۴، ۱۰:۲۶
کد خبر: 81575078
T T
۰ نفر
ضرر 215 میلیارد دلاری كشورهای عربی خلیج فارس از كاهش قیمت نفت

تهران – ایرنا – بانك جهانی اعلام كرد كه كشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به دلیل كاهش بهای نفت در سال جاری در حدود 215 میلیارد دلار ضرر خواهند كرد.

به گزارش پایگاه خبری ورلد بولتن، در گزارش اخیر بانك جهانی كه روز چهارشنبه هفته گذشته (26فروردین/15آوریل) منتشر شد، آمده است كه كشورهای عضو شورای همكاری خلیج فارس (عربستان، كویت، قطر، امارات، بحرین و عمان) به دلیل كاهش بهای نفت در سال جاری میلای (2015) در حدود 215 میلیارد دلار خسارت خواهند دید.

این گزارش افزود: رقم 215 میلیارد دلار معادل 14 درصد تولید ناخالص ملی مجموعه این كشورها است.

بانك جهانی همچنین پیش بینی كرده كه مجموع رشد اقتصادی كشورهای منطقه خاورمیانه و آفریقا طی دو سال آینده روندی ثابت و بدون افزایش را تجربه خواهد كرد.

این بانك اعلام كرد: انتظار می رود كه رشد تولید ناخالص داخلی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در حدود 3 و 1 دهم درصد الی 3 و 3 دهم درصد برای باقیمانده سال 2015 و سال 2016 باشد.

بر اساس این گزارش، طولانی شدن درگیری ها و بی ثباتی سیاسی در چندین كشور در منطقه خاورمیانه و آفریقا، پایین بودن قیمت های نفت و روند كند اصلاح اقتصادی از مهم ترین عوامل كاهش رشد اقتصادی در كشورهای منطقه خواهد بود.

حافظ غانم معاون رییس بانك جهانی در حوزه خاورمیانه و شمال آفریقا در این زمینه می گوید: یك سوم كشورهای منطقه از جمله مصر و مغرب در سال 2015 شاهد رشدی در حدود 4 درصد خواهند بود و كشورهایی نظیر عراق و لیبی كه با درگیری دست به گریبان هستند انقباض اقتصادی را در سال 2015 تجربه خواهند كرد.

بانك جهانی در گزارش مذكور توصیه كرده كه اشتغالزایی در بخش خصوصی و بازكردن بازارها به روی رقبای بین المللی در بسیاری از كشورهای این منطقه می تواند تاثیر چشمگیری در چشم انداز اقتصادی آن ها داشته باشد.

سیر نزولی بهای نفت از تابستان 2014میلادی آغاز شده و به كمترین سطح خود در سال های اخیر كاهش یافته است.

خاورم**9156**7074**1275
۰ نفر