۲۹ فروردین ۱۳۹۴، ۷:۱۰
کد خبر: 81574852
T T
۰ نفر

بزرگترين كانون بحراني فرسايش بادي كشور در ريگان است

۲۹ فروردین ۱۳۹۴، ۷:۱۰
کد خبر: 81574852
بزرگترين كانون بحراني فرسايش بادي كشور در ريگان است

كرمان - ايرنا - مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان كرمان گفت: بزرگترين كانون بحراني حساس فرسايش بادي كشور در شهرستان ريگان است و به علت وسعت زياد آن نياز است كارها با سرعت بيشتري انجام شود.

مهدي رجبي زاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: وسعت اين كانون 205 هزار هكتار است كه تاكنون در 97 هزار هكتار از آن عمليات هاي مختلف از جمله نهال كاري و مالچ پاشي انجام شده است.

وي بيان كرد: از سال هاي 60 و 61 كارهاي مهمي براي مقابله با گرد و غبار و ريزگردها در اين منطقه انجام شده است.

وي با اشاره به اينكه نزديك 9 سال به عمليات مالچ پاشي اعتباري اختصاص داده نشده است گفت: امسال بودجه اي براي اين كار در نظر گرفته شده است و با جذب بخشي از اين اعتبار براي شرق استان و شهداد مي توان عمليات مالچ پاشي را با وقفه اي كه داشت آغاز كرد.

مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان كرمان مبناي دو پروژه بين المللي ترسيب كربن در شهداد و پروژه RF در منطقه ريگان را توانمند سازي جوامع روستايي عنوان كرد و افزود: پيگيري و گسترش اين دو پروژه از اولويت هاي اين اداره كل در سال 94 است.

وي گفت: حلقه مفقوده توسعه روستايي كشور اهداف اين دو پروژه است كه بايد روي آنها كار كرد.

رجبي زاده بيان كرد: اگر هموطناني كه در روستاها زندگي مي كنند وضعيت شغلي و معيشتي مناسبي داشته باشند از منابع طبيعي هم حفاظت مي كنند و آن را گسترش خواهند داد.

وي به سفر 15 اسفند سال گذشته استاندار كرمان به شهداد و در روز درختكاري اشاره و اظهار كرد: استاندار هنگام بازديد از پروژه ترسيب كربن ابراز رضايت و تاكيد كردند كه بايد اين پروژه را در سطح استان گسترش دهيم زيرا گسترش اين پروژه يك بعدي نيست.

پروژه RFLDL (احياي اراضي جنگلي و تخريب يافته با تاكيد ويژه بر اراضي تحت تاثير فرسايش بادي و خاك هاي شور) مشترك بين سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري كشور به عنوان نماينده دولت جمهوري اسلامي ايران، تسهيلات جهاني محيط زيست محيطي و سازمان خوار و بار و كشاورزي ملل متحد (فائو) است.

مدت اجراي پروژه RFLDL پنج سال است و از سال 1390 شروع شده و در دو پايلوت سرايان و ريگان در حال اجراست.

همچنين پروژه ترسيب كربن اولين پروژه در ايران با رويكرد مشاركتي در بهره برداري و مديريت عرصه هاي منابع طبيعي توسط مردم مي باشد.

ظرفيت سازي جوامع محلي، توانمند سازي زنان و مردان از لحاظ اقتصادي و فرهنگي، تشكيل و توسعه صندوق هاي كوچك خرده اعتباري توسط مردم و واگذاري مديريت آن به آنان، استفاده از انرژي هاي نو و در نهايت مشاركت جوامع محلي در مديريت و احياي عرصه هاي منابع طبيعي از مهمترين راهكارها و تكنيك هاي به كار گرفته شده در اين پروژه عنوان شده است.

ريگان يكي از چهار شهرستان شرق استان و در فاصله 285 كيلومتري كرمان است.

اين منطقه اغلب روزهاي سال در معرض بادهاي موسمي و وزش توفان شن است.

7439/3028

سرخط اخبار استان‌ها