۲۷ فروردین ۱۳۹۴، ۱۵:۳۶
کد خبر: 81573883
T T
۰ نفر
مشاور نخست وزیر تركیه در پی انتقاد از اردوغان بازنشسته شد

استانبول- ایرنا- «اتین محجوبیان» مشاور ارمنی نخست وزیر تركیه كه دو روز پیش در سخنانی گفته بود رجب طیب اردوغان رییس جمهوری منفورترین چهره در صحنه سیاست تركیه است، بازنشسته شد.

به گزارش شبكه تلویزیونی «ان.تیوی» مسوولان نخست وزیری تركیه روز پنجشنبه گفتند «اتین محجوبیان» به دلیل رسیدن به حد نصاب سن بازنشستگی، بازنشسته شده است.

محجوبیان كه از روشنفكران و نویسندگان صاحب نام تركیه است، عضو حزب حاكم عدالت و توسعه نیست. وی سال گذشته از سوی احمد داود اوغلو نخست وزیر این كشور به سمت مشاور انتخاب شد.

سخنان دو روز پیش وی در صحنه سیاسی تركیه جنجال به پا كرده بود.

روزنامه «طرف» نوشته بود، محجوبیان در گفت وگو با مجله مونیوز بلژیك گفته است كه در میان چهره های سیاسی در تركیه بیش از همه اردوغان مورد خشم قرار گرفته است.

وی گفت: همكاری با نخست وزیر و حزب حاكم تركیه به معنی قرار گرفتن در كنار آن حزب نیست بلكه وی به علت علاقه به سیاست، چنین فعالیتی دارد.

به گفته محجوبیان، اگر «كمال قلیچدار اوغلو» رهبر حزب مخالف جمهوریخواه خلق نیز از وی دعوت می كرد كه مشاور وی باشد، شاید این پیشنهاد را قبول می كرد.

مشاور سابق نخست وزیر تركیه همچنین گفته بود: من برای موفقیت حزب عدالت و توسعه تلاش می كنم؛ پیشتر به حزب رفاه رای دادم و اكنون نیز به این حزب رای می دهم.

وی در مورد سخنان اخیر پاپ در مورد نسل كشی ارامنه در دوران عثمانی كه به شدت مورد اعتراض اردوغان و داود اوغلو قرار گرفته است، گفت: وقتی حوادث بوسنی و آفریقا به عنوان نسل كشی ارزیابی می شود، كشتار ارامنه در سال 1915 میلادی نیز باید نسل كشی ارزیابی شود.

خاورم**2010 ** 2023

سرخط اخبار جهان