۲۷ فروردین ۱۳۹۴، ۱۳:۱۸
کد خبر: 81573713
T T
۰ نفر
همايش ملي پژوهش هاي نوين در مديريت منابع طبيعي در دانشگاه ملاير برگزار شد

همدان- ايرنا- همايش ملي پژوهش هاي نوين در مديريت منابع طبيعي روز پنجشنبه با حضور اساتيد، دانشجويان، محققان و پژوهشگران سراسر كشور در دانشگاه ملاير برگزار شد.

دبير علمي اين همايش گفت: 210 مقاله به دبيرخانه اين همايش ارسال شد كه پس از داوري، 20 مقاله براي ارايه شفاهي و 100 مقاله براي ارايه پوستري برگزيده شدند.

داود اخضري افزود: آبخيزداري و استحصال آب، مديريت منابع آب و خاك، فرسايش آبي و بادي، كاربرد كامپيوتر در مسايل آب و خاك، ارزش گذاري اقتصادي منابع آب و خاك، اصلاح، احيا و توسعه جنگل ها و مراتع، مديريت چراي دام، محصولات فرعي مراتع و حوزه هاي آبخيز، ارزيابي طرح هاي مرتع و آبخيزداري، مسايل اقتصادي و اجتماعي حوزه هاي آبخيز، نقش و اثرات خشكسالي در پوشش گياهي و بيابان زايي و بيابان زدايي از محورهاي اين همايش است.

وي ادامه داد: منابع طبيعي يك ثروت مهم براي نسل امروز و آينده است و نقش بسيار مهمي در تعادل بوم شناختي، درآمدزايي و توسعه روستايي دارد.

اخضري اظهار كرد: امروزه به دلايل مختلف از جمله خشكسالي هاي پي در پي، تخريب اراضي در اثر استفاده بي رويه از عرصه هاي طبيعي و بهره برداري هاي نامناسب، سرعت تخريب و بهره برداري اين منابع بسيار بيشتر از روند احياي آن است و حفاظت و بهره برداري پايدار از اين منابع ارزشمند يك نياز ضروري به شمار مي آيد.

اخضري گفت: دانشگاه ملاير به عنوان تنها دانشگاه داراي دانشكده منابع طبيعي در استان همدان، نسبت به برگزاري اين همايش با هدف تبادل اطلاعات و ديدگاه هاي پژوهشگران حوزه منابع طبيعي ايران اقدام كرد.

رييس دانشكده منابع طبيعي و محيط زيست دانشگاه ملاير نيز گفت: ابعاد بحران هاي مربوط به محيط زيست و منابع طبيعي در ابعاد ملي و بين المللي آنچنان گسترش يافته كه توجه همگان را به خود جلب كرده است.

كامران شايسته بيان كرد: آمار و شاخص هاي منتشر شده در سال 2014 نشان مي د دهد كه در 40 سال گذشته حدود 50 درصد تنوع زيستي كره زمين كاهش يافته و در اكوسيستم رودخانه اي كه آلودگي ها و پيامد هاي فعاليت هاي مختلف انسان و اثرات نهايي آن را در بر مي گيرد، اين كاهش تنوع زيستي به ميزان 75 درصد است.

به گفته وي در مجموع دليل 44 درصد از تخريبهاي محيط زيست به فعاليت هاي انسان برمي گردد و اين مهم نقش مديريت منابع طبيعي را پر رنگ تر مي كند.

رييس انجمن آبخيزداري ايران نيز در اين همايش گفت: حفظ منابع طبيعي كشور ، نيازمند مديريت جامع و صحيح است

سيد حميدرضا صادقي افزود: امروز براي حفظ و نگهداري منابع طبيعي نيازمند مدل سازي هاي جامع در ابعاد مختلف زير چتر همه جانبه نگر هستيم تا منجر به تصميم گيري نهايي شود.

وي جامع نگري در حفظ و مديريت منابع طبيعي و مشاركت مردم در اجرايي كردن طرح هاي منابع طبيعي را يك ضرورت دانست و اظهار كرد: حضور مردم موجب افزايش بهره وري در منابع طبيعي و حفظ و نگهداري آن مي شود.

وي ادامه داد: براي مديريت صحيح منابع طبيعي بايد لايه هاي اطلاعاتي تصميم سازي را متناسب با زمان و مكان افزايش دهيم.

به گفته وي ايران از نظر مستندات منابع طبيعي و اقداماتي كه انجام شده در جهان رتبه 28 و در خاورميانه رتبه دوم را به خود اختصاص داده كه در مقايسه جهاني و با توجه به شرايط حاكم بر كشورمان، وضعيت بدي نيست.

صادقي افزود: ما در حال حاضر فضاي تلفيق دهنده خوبي را براي مديريت جامع منابع طبيعي در كشور نداريم كه در اين راستا بايد گام هاي مهمي همچون توجيه مردم و مديران در خصوص ضرورت مديريت صحيح و جامع منابع طبيعي را برداريم.

وي با تاكيد بر مديريت سازگار منابع طبيعي، ايجاد يك تشكل مناسب با هدف هم افزايي و دستيابي به هماهنگي را از گام هاي مهم ديگر در راستاي مديريت جامع منابع طبيعي برشمرد.

دانشگاه ملاير با بيش از شش هزار دانشجو در چهار كيلومتري محور ملاير-اراك واقع شده است.

شهرستان ملاير با دارا بودن جمعيتي بالغ بر 300 هزار نفر در 75 كيلومتري شهر همدان واقع شده است.

7528/1181/6012
۰ نفر