۲۷ فروردین ۱۳۹۴، ۱۳:۰۲
کد خبر: 81573690
T T
۰ نفر
همايش ملي پژوهش هاي نوين در مديريت منابع طبيعي در دانشگاه ملاير برگزار شد

همدان- ايرنا- همايش ملي پژوهش هاي نوين در مديريت منابع طبيعي روز پنجشنبه با حضور اساتيد، دانشجويان، محققان و پژوهشگران سراسر كشور در دانشگاه ملاير برگزار شد.

دبير علمي همايش ملي پژوهش هاي نوين در مديريت منابع طبيعي در دانشگاه ملاير گفت: با فراخوان برگزاري اين همايش از تيرماه سال گذشته، حدود 210 مقاله به دبيرخانه اين همايش ارسال شد كه پس از داوري هاي صورت گرفته، 20 مقاله براي ارايه شفاهي و 100 مقاله براي ارايه پوستري برگزيده شدند.

داود اخضري آبخيزداري و استحصال آب، مديريت منابع آب و خاك، فرسايش آبي و بادي، كاربرد كامپيوتر در مسايل آب و خاك، ارزش گذاري اقتصادي منابع آب و خاك، اصلاح، احيا و توسعه جنگل ها و مراتع، مديريت چراي دام، محصولات فرعي مراتع و حوزه هاي آبخيز، ارزيابي طرح هاي مرتع و آبخيزداري، مسايل اقتصادي و اجتماعي حوزه هاي آبخيز، نقش و اثرات خشكسالي در پوشش گياهي و بيابان زايي و بيابان زدايي را از محورهاي اين همايش برشمرد.

وي ادامه داد: منابع طبيعي يك ثروت مهم براي نسل امروز و آينده است و نقش بسيار مهمي در تعادل بوم شناختي، درآمدزايي و توسعه روستايي دارد.

اخضري اظهار داشت: امروزه به دلايل مختلف از جمله خشكسالي هاي پي در پي، تخريب اراضي در اثر استفاده بي رويه از عرصه هاي طبيعي و بهره برداري هاي نامناسب، سرعت تخريب و بهره برداري اين منابع بسيار بيشتر از روند احياي آن است و حفاظت و بهره برداري پايدار از اين منابع ارزشمند يك نياز ضروري به شمار مي آيد.

وي افزود: بدون شك ديدار، گفت و گو و تبادل افكار افرادي كه در حوزه منابع طبيعي و اراضي ملي سرزمين مقدس ايران پژوهش و فعاليت مي كنند، گامي مثبت و اثر بخش براي نيل به مديريت بهتر اين حوزه خواهد بود.

اخضري بيان داشت: به همين منظور دانشگاه ملاير به عنوان تنها دانشگاه داراي دانشكده منابع طبيعي در استان همدان، نسبت به برگزاري اين همايش با هدف تبادل اطلاعات و ديدگاه هاي پژوهشگران حوزه منابع طبيعي ايران اقدام كرد.

رييس دانشكده منابع طبيعي و محيط زيست دانشگاه ملاير نيز گفت: ابعاد بحران هاي مربوط به محيط زيست و منابع طبيعي در ابعاد ملي و بين المللي آنچنان گسترش يافته كه توجه همگان را به خود جلب كرده است.

كامران شايسته بيان داشت: آمار و شاخص هاي منتشر شده در سال 2014، بيانگر آن است كه در طول 40 سال گذشته حدود 50 درصد تنوع زيستي كره زمين كاهش يافته و در اكوسيستم رودخانه اي كه آلودگي ها و پيامد هاي فعاليت هاي مختلف انسان و اثرات نهايي آن را در بر مي گيرد، اين كاهش تنوع زيستي به ميزان 75 درصد است.

به گفته وي اين تغييرات به معني سوء مديريت است و اگر دلايل اين كاهش تنوع زيستي را بررسي كنيم در مجموع حدود 44 درصد دلايل آن مربوط به تخريب، از بين بردن زيستگاه ها و منابع طبيعي و ساير فعاليت هاي انسان است و اين جاست كه نقش مديريت منابع طبيعي پر رنگ مي شود.

شايسته بهره برداري ها و استفاده هاي انسان از زيستگاه ها و منابع طبيعي و از طرف ديگر ظرفيت هاي آن را از موارد مد نظر برشمرد و گفت: ظرفيت زيستي به ازاي هر نفر در ايران 0.9 هكتار و ميزان رد پا دو برابر اين مقدار است و اين به اين معني است كه ما به چيزي حدود دو برابر آنچه داريم نيازمنديم تا بتوانيم به زندگي ادامه دهيم.

وي ابراز اميدواري كرد: با برگزاري اينگونه همايش ها در دانشگاه ملاير و ساير مراكز علمي كشور، بتوانيم به ناآگاهي هاي خود در اين حوزه پر اهميت پايان داده و به راهكارهاي اجرايي در مديريت منابع طبيعي برسيم و فاصله خود را از اين بحران هر چه بهتر كاهش دهيم.

دانشگاه ملاير با بيش از شش هزار دانشجو در چهار كيلومتري محور ملاير-اراك واقع شده است.

شهرستان ملاير با دارا بودن جمعيتي بالغ بر 300 هزار نفر در جنوب شرقي استان و 75 كيلومتري شهر همدان واقع شده است.

7528/1181

سرخط اخبار استان‌ها