۲۵ فروردین ۱۳۹۴، ۱۷:۲۷
کد خبر: 81571443
T T
۰ نفر
ايتاليا لحن تركيه در قبال پاپ فرانسيس را غير قابل توجيه خواند

رم - ايرنا - در پي تنش ميان تركيه و واتيكان بر سر اظهارات اخير پاپ فرانسيس مبني بر نسل كشي ارمني ها و واكنش تند آنكارا، ايتاليا لحن اين كشور را در قبال پاپ غير قابل توجيه خواند.

به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري رسمي ايتاليا (آنسا) ، 'پائولو جنتيلوني' وزير خارجه ايتاليا در گفت و گو با خبرنگاران در حاشيه كنفرانس اتحاديه اروپا - مديترانه با بيان اينكه 15 سال پيش، پاپ ژان پل دوم نيز مشابه پاپ فرانسيس، فاجعه ارمني ها را نسل كشي خوانده بود گفت: لحن تركيه در قبال پاپ غير قابل توجيه است.

وي افزود: ايتاليا بارها با ملت و دولت ارمنستان براي قربانيان 100 سال پيش آنها ابراز همبستگي و نزديكي كرده است. ما درخصوص برسميت شناختن قضايي اين نسل كشي همواره از ارمنستان و تركيه دعوت كرديم تا با گفت وگو از اينكه اين شرايط مانع سلامت روابط شوند جلوگيري كنند.

در پي اظهارات پاپ فرانسيس رهبر مذهبي كاتوليك ها در خصوص نسل كشي ارامنه، تنش شديدي ميان واتيكان و تركيه بوجود آمد تا جاييكه وزارت خارجه آنكارا در بيانيه اي كه توسط سفارت اين كشور در واتيكان منتشر شد، اظهارات پاپ در خصوص نسل كشي را يك تهمت خواند و اعلام كرد: صحبت از نسل كشي ارامنه يك تهمت است. نسل كشي يك موضوع قضايي است و ادعاها در اين خصوص نيز الزامات قانوني را برآورده نمي كند، حتي اگر سعي بر تشريح آن برپايه يك باور گسترده شود، يك تهمت مي ماند.

در اين بيانيه همچنين آمده است: پاپ فرانسيس در اظهارات روز يكشنبه خود به وقايع ناگواري كه در بوسني و رواندا بوقوع پيوسته به عنوان كشتار جمعي اشاره مي كند كه از سوي دادگاه هاي بين المللي نيز برسميت شناخته شده است. درحاليكه او وقايع سال 1915 را يك نسل كشي مي نامد با اينكه دادگاه هاي بين المللي چنين حكمي را صادر نكرده اند. امكان توضيح اين تناقض با موضوعات قضايي وجود ندارد و در طي مراسم عبادي كه در واتيكان توسط پاپ به همراه ارمني ها برگزار شد، از تاريخ با اهداف سياسي استفاده ابزاري شده است.

در اين رابطه حتي مفتي بزرگ تركيه 'مهمت گورمز' با دولت انكارا هم خط شد و ضمن انتقاد از اظهارات پاپ ، انرا بي اساس و الهام گرفته از لابي هاي سياسي دانست.

خبرگزاري آنسا نوشت: تركيه به انكار نسل كشي ارمني ها در سال هاي 1915 و 1916 ادامه مي دهد و يك جنگ دائم ديپلماتيك را براي جلوگيري از اينكه اين مورد در خارج از كشور از سوي دولت ها برسميت شناخته شود، ادامه داده و تدابير جديد عليه واتيكان را رد نمي كند. تركيه پس از فراخوان سفير خود از واتيكان در واكنش به صحبت هاي پاپ درخصوص نسل كشي ارمني ها ، اكنون بدون سفير در 7 كشور براي بحران هاي موقت و دراز مدت است. علاوه بر سفير تركيه در واتيكان ، سفراي اين كشور در اسراييل، مصر، ليبي و سوريه فراخوان شده در حاليكه با ارمنستان و قبرس حتي رابطه ديپلماتيك ندارد.

پاپ فرانسيس صبح روز يكشنبه (هفتمين روز رستاخيز مسيح) در آستانه يكصدمين سالگرد قتل عام ارامنه توسط دولت عثماني، قديس گريگور نارك راهب، تئولوگ و شاعر مشهور ارمني در قرن دهم را به عنوان فاضل كليسا معرفي كرد و طي نطقي خطاب به ارامنه گفت: من در فرصتهاي مختلف، اين عصر را دوران جنگ و به نوعي جنگ سوم جهاني بصورت پراكنده نام برده ام، كه هر روز جنايات ددمنشانه، قتل عام هاي خونين و جنون براي ويرانگري را مشاهده مي كنيم. در قرن گذشته بشريت شاهد سه مصيبت بي سابقه بود؛ اولين مصيبت نسل كشي در قرن بيستم كه ژان پُل دوم و پاتريارك گارگين دوم در بيانيه اي مشترك (مورخ 27 سپتامبر 2001 در اچميادزين) از آن ياد كردند، ارامنه، اولين قوم مسيحي را به همراه كاتوليك هاي سرياني و اُرتدكس ها، آشوريان، كلدانيان، آئين يوناني را مورد آماج قرار داد. در آن واقعه اسقف، كشيش، طريقه هاي ديني، زن، مرد، پير و حتي كودك و بيمار به قتل رسيدند. دو قتل عام ديگر در اين قرن را نازيزم و استالينيزم مرتكب شدند. بعد از آن نيز شاهد قتل عام هاي جمعي ديگر در كامبوج، روآندا، بروندي و بوسني بوديم. بنظر مي آيد كه بشريت قادر به توقف خونريزي بي گناهان نيست. ارامنه عزيز، ما امروز با قلبي جريحه دار از درد و مملو از اُميد، يكصدمين سالگرد آن واقعه مصيبت بار و عظيم و آن قتل عام جنون آميزي كه اجداد شما با قساوت متحمل رنج شدند را گرامي مي داريم. اين سالروز دردناك، دليلي است تا همه خاضعانه و صادقانه به تامل نشينند و قلوب خود را براي عفو بگشايند.

اروپام*1*461** 1701

سرخط اخبار جهان