۲۵ فروردین ۱۳۹۴، ۱۰:۳۸
کد خبر: 81570611
T T
۰ نفر
بازتاب تعليق عمره مفرده در رسانه هاي جنوب شرق آسيا و استراليا

كوالالامپور- ايرنا - خبر علي جنتي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي مبني بر تعليق و متوقف شدن سفر عمره مفرده تا زمان مجازات متجاوزان به دو نوجوان ايراني در فرودگاه جده بازتاب زيادي در رسانه هاي جنوب شرق آسيا و اقيانوسيه داشت.

به گزارش ايرنا، سازمان حج و زيارت نيز اعلام كرد پس از حادثه تلخ و ناگوار فرودگاه جده و نگراني مردمي در خصوص تأمين امنيت زائرين ايراني توسط عربستان،عمليات اعزام زائران عمره گزار از روز دوشنبه تعليق شد.

راديو استراليا با بازتاب اين خبر و واكنش ايران به حادثه فرودگاه جده، گفت: ايران سفر زيارتي اتباع خود به عربستان را در اعتراض به تلاش براي تعرض به دو پسر ايراني در فرودگاه تعليق كرد.

اين راديو گفت: دو پليس عربستان دو نوجوان ايراني را در فرودگاه جده مورد ضرب و شتم قرار دادند.

راديو استراليا گفت: سفر ايرانيان به اماكن مقدس تحت نظارت سازمان حج و زيارت انجام مي شود و هر سال صدها هزار نفر به عمره مي روند.

تارنماي هرالد زلاندنو نيز با بازتاب تعليق سفر عمره مفرده به وسيله ايران،عنوان كشمكش ميان ايران و عربستان: تعليق عمره را براي گزارش خود انتخاب كرد.

اين روزنامه نوشت: ايران به دليل افزايش تنش ديپلماتيك با عربستان سفرهايي را كه براي عمره مفرده انجام مي شد، به حالت تعليق درآورد.

هرالد زلاندنو با بازتاب مصاحبه ايرنا با حسين نوش آبادي، سخنگوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، نوشت: ايران عمره مفرده را تا زماني كه دولت عربستان برخورد جدي با عاملين اين عمل انجام دهد، تعليق كرد.

اين روزنامه نوشت: تاكنون جزئيات تعرض به دو نوجوان ايراني علني نشده است، اما خشم عمومي را برانگيخت و حسن روحاني رئيس جمهوري ايران دستور تحقيق داده و وزارت خارجه ايران نيز يك ديپلمات عربستان را براي توضيح، احضار كرده است.

شبكه خبر آسيا وابسته به سنگاپور نيز با انعكاس واكنش ايران به رفتار ناشايست ماموران امنيتي عربستان با دو نوجوان ايراني، نوشت: ايران عمره را در واكنش تعليق كرد.

اين شبكه خبري نوشت: اين حركت به احتمال زياد به تعميق تنش بين دو قدرت منطقه اي كه بر سر جنگ در يمن اختلاف دارند، مي انجامد.

شبكه خبري آسيا با اشاره به واكنش مردم ايران به رفتار ماموران عربستان در فرودگاه جده، نوشت: چند صد معترض روز شنبه با وجود ممنوعيت تظاهرات مقابل سفارت عربستان در تهران تجمع كردند.

تارنماي بيزنس اينسايدر مالزي نيز اين خبر را به نقل از خبرگزاري رويترز منعكس كرد.

روزنامه رپوبليكا اندونزي نيز نوشت كه علي جنتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي اعلام كرد سفر زائران عمره به عربستان به دليل افزايش آزار و اذيت شهروندان ايراني تعليق شده است.

به نوشته اين روزنامه اندونزيايي، ايران سفر اتباع اين كشور به عربستان براي عمره را متوقف كرد و بسياري از مقام هاي ايراني از كار ماموران فرودگاه جده ابراز نگراني كردند.

رپوبليكا نوشت: عربستان به ايران وعده مجازات متخلفين را داده است.

آساق**1611

سرخط اخبار جهان