۲۴ فروردین ۱۳۹۴، ۵:۱۵
کد خبر: 81568925
T T
۰ نفر
افزایش 17 درصدی هزینه نظامی سعودی ها / عربستان انبار تسلیحات

تهران - ایرنا - براساس داده های موسسه بین المللی تحقیقات صلح در استكهلم كه بامداد دوشنبه انتشار یافت ، هزینه نظامی عربستان سعودی در سال 2014 هفده درصد افزایش یافته است كه از نظر رشد سالانه بیش از تمامی 15 كشوری است كه بالاترین هزینه های نظامی را در جهان دارند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از استكهلم ، عربستان سعودی ماه گذشته رهبری یك ائتلاف ضد یمن را برای حملات هوایی علیه این كشور به عهده گرفت .

سام پرلو-فریمن رییس طرح هزینه گذاری نظامی موسسه بین المللی مزبور گفت : در حالی كه هزینه های نظامی در جهان در كل تغییر عمده ای نكرده است برخی مناطق نظیر خاورمیانه و بخش وسیعی از افریقا شاهد تقویت سریع هزینه های نظامی هستند كه بار سنگین فزاینده ای روی دوش بسیاری از اقتصادها گذاشته است .

بخشی از این افزایش ها ناشی از وخاومت اوضاع امنیتی است ولی در بسیاری از موارد محصول فساد ، منافع شخصی و حكومت خودكامه است.

به گفته این موسسه ، هزینه نظامی در جهان سال گذشته 8/1 تریلیون دلار بود و چهار دهم درصد نسبت به سال پیش از آن كاهش داشت كه این سومین كاهش طی سه سال گذشته بود.

كاهش هزینه های امریكا و غرب عمدتا با افزایش هزینه ها در امریكا و اروپای غربی، خاورمیانه ، اروپای شرقی و افریقا جبران شد. این هزینه در امریكای لاتین تقریبا با سال قبلی یكسان بود.

جنگ اوكراین بسیاری از كشورهای نزدیك به روسیه را مجبور به افزایش بودجه های دفاعی كرد كه برخلاف رویه سابق در مورد كاهش هزینه ها بود.

اوكراین سال گذشته هزینه نظامی خود را بیست درصد افزایش داد و قرار است در سال 2015 آن را دو برابر كند.

مترجمام 1403 **1917

سرخط اخبار جهان