۲۰ فروردین ۱۳۹۴، ۲۱:۴۶
کد خبر: 81565566
T T
۰ نفر
عراقچی: فكت شیت ایران سخنان وزیر است /كارشناسان در مورد اصل همزمانی به تیم كمك كنند

تهران - ایرنا - سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاكره كننده هسته ای ایران فكت شیت را روایت تیم های مذاكره كننده از توافق صورت گرفته توصیف كرد و گفت: فكت شیت ایران همان سخنان مبسوط وزیر امور خارجه است .

وی اظهارداشت: فكت شیت كه آمریكایی‌ها منتشر كردند روایت آنها از توافقاتی است كه در دور اخیر مذاكرات حاصل شد. كاملا معمول است كه بعد از هر مذاكرات و واقعه سیاسی، طرفین ، روایت خود را برای مستمعین می‌گویند. هر كس از زاویه خود می‌گوید چه اتفاقی افتاده و قرار است بیفتد و طبیعی است هر طرف قسمت‌هایی كه مطلوبش است را برجسته‌تر بیان می‌كند.

معاون وزیر خارجه افزود: آمریكایی‌ها این كار را به صورت مكتوب كردند و از قبل هم مقداری از آن را آماده كرده بودند . روایت ما كه یك روایت واقعی است در صحبت‌های مفصل دكتر ظریف بیان شد. من نیز بیان كردم. ما فعلا بنای ارائه مكتوب آن را نداریم، ولی اگر لازم باشد چنین خواهیم كرد.



**تحریم های جدید اروپا بدعهدی است



معاون وزیر خارجه با توجه به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینكه طرف مقابل لجوج و بدعهد و اهل از پشت خنجر زدن هست، گفت: مصادیق زیادی از این فرمایشات را در مذاكرات به عینه دیده‌ایم.

عراقچی به اقدام اخیر اتحادیه اروپا در اضافه كردن افراد یا شركت‌های جدید به فهرست تحریم‌ها اشاره و خاطرنشان كرد: در حالی كه قرار بوده تحریم جدیدی اضافه نشود، ولی صرفا براساس یك اختلاف تفسیر در رابطه با توافقنامه ژنو، سوء استفاده كردند و افراد و شركت‌های جدیدی را به فهرست تحریم‌ها اضافه كردند.

وی این اقدام را از جمله مصادیق بدعهدی و بدقولی ها در جریان مذاكره برشمرد و افزود: البته در این زمینه اختلاف تفسیر وجود دارد، ولی اینها از نظر ما حتما تحریم‌‌های جدید هست. كاری كه اتحادیه اروپا اخیرا انجام داد یك تصمیم اشتباه در یك زمان اشتباه بود، حتما تأثیرات خود را در زمانی كه ورود به جزییات داشته باشیم، خواهد گذاشت.

معاون وزیر خارجه ادامه داد: از این مصادیق زیاد است. اینها در هیچ یك از تعهداتی كه داشتند نه در رابطه با ما بلكه با بسیاری از كشورهای دیگر، درزمان اجرا بدعهدی‌ها و بدقولی‌های زیادی كردند و لجاجت‌هایی به خرج دادند . در طول مذاكرات نیز ما به كرات این را مشاهده كردیم.

عضو ارشد تیم مذاكره كننده گفت: بازی كه اروپا و آمریكا بین آمریكا و كنگره در می‌آورند، اینكه توافقاتی صورت می‌گیرد و بعد ادعا می‌كنند كه یك عضو مخالف است كار ما را بسیار سخت و پیچیده كرده است. یعنی ما از یك طرف روی موضوعات مذاكره می‌كنیم و از طرف دیگر باید ترفندهای مذاكراتی كه آنها صورت می‌دهند باید مقابله كنیم.

عراقچی مهمترین ترفندی كه در دو سه دوره اخیر مشاهده شد را عدم اتفاق نظر بین اعضای 1+5 برشمرد و گفت: البته یك مقدار آن واقعی است . وقتی موضوعات به مراحل حساس خود می‌رسد، رسیدن به وحدت نظر در بین 6 كشور مشكل هست، ولی بعضا از این اختلاف نظرها برای تحمیل خواسته‌هایشان سوء استفاده می‌كنند.

وی تصریح كرد: علی‌رغم همه اینها ما محكم ایستاده‌ایم و بارها به همه آنها گفته‌ایم ما با 1+5 كه صدای واحدی دارد مذاكره می‌كنیم، حاضر نیستیم درباره یك مطلب دو بار یا سه بار مذاكره كنیم



** كارشناسان یاری كنند



وی درباره آن بخش از بیانات مقام معظم رهبری درباره لغو تحریم‌ها و اینكه چقدر بیانیه لوزان تأمین كننده این فرمایشات است؟ گفت: یكی از خواسته‌های اصلی ما در طول مذاكره این بوده كه در گام اول هر دو طرف تعهدات خود را انجام دهند. اگر ما در توافق قبول كردیم كه بر فرض محدودیت‌ها و نظارت‌‌های بیشتری را بپذیریم آمادگی داریم آنها را در گام اول انجام دهیم و در مقابل انتظار داریم كه در گام اول نیز تمامی تحریم‌های اقتصادی و مالی لغو شود

عراقچی ادامه داد: علی‌رغم آنكه آمریكایی‌ها در فكت شیت خود موارد خلافی را گفتند و بخصوص در حوزه تحریم‌ها به صراحت دروغ گفتند. ما به آمریكایی‌ها تذكر دادیم و حتی اروپایی‌ها نیز به آمریكایی‌ها تذكر دادند كه این توافقی نبود كه در لوزان كردیم. ولی قرار بین ما و آنها این است كه در گام اول تمامی تحریم‌های اقتصادی و مالی بدون هیچ استثنایی باید لغو شود.

وی با بیان اینكه در این میان مشكل اجرایی وجود دارد كه باید برای آن راه‌حل پیدا كرد ، گفت: معتقدیم اصل همزمانی باید رعایت شود. آنچه ما و آنها باید انجام دهند در یك مرحله و یك روز انجام شود. در توافق ژنو نیز چنین كردیم

معاون وزیر خارجه ادامه داد: مشكلی كه داریم این است كه به خاطر گستردگی اقداماتی كه دو طرف به خصوص طرف ایرانی باید انجام دهد همزمانی و در یك روز انجام شدن، از نظر عملیاتی ممكن است چندان آسان نباشد . ما به زمان بیشتری احتیاج داریم. باید به تدبیری برسیم ودر حال كار روی آن هستیم. از صاحبنظران درخواست می‌كنم اگر ایده‌هایی دارند در این زمینه ارائه دهند كه اصل همزمانی رعایت شود. همان موقعی كه ایران اقداماتش را انجام می‌دهد آنها هم باید تحریم‌ها را لغو كنند.

عراقچی تصریح كرد: هیچ فاصله‌ای را بین این دو قائل نیستیم. گفته شده 6 ماه یا چند ماه بعد، این گونه نیست. حتما باید اصل همزمانی رعایت شود. ما روی این تأكید داریم و مقام معظم رهبری نیز امروز تأكید كردند و انشاءالله برای این راه‌حل پیدا كنیم



** تا رسیدن به توافق فاصله داریم



عضو تیم مذاكره كننده هسته ای ایران گفت: ما هنوز توافق نداریم و تا رسیدن به توافق فاصله داریم. آنچه در لوزان به آن رسیدیم مجموعه‌ای از راه‌حل‌هاست كه از هم اكنون به بعد باید جزییات آن را روی كاغذ بیاوریم. هنوز هیچ چیز تمام نشده و هنوز مذاكرات به سرانجام خود نرسیده است.

عراقچی افزود: هنوز نمی‌توان با قطعیت گفت كه تا تیر ماه به توافق نهایی می‌رسیم یا نه. ممكن است در جزییات طرف مقابل ما زیاده خواهی‌‌هایی داشته باشد و خواسته‌های غیر منطقی در قالب جزییات مطرح كنند، چون این شیوه‌های مذاكراتی غربی‌هاست كه در كلیت یك حرف‌هایی می‌زنند و در جزییات سعی می‌كنند خواسته‌هایی كه در كلیت قضیه به آن نرسیدند را بیان كنند.

وی تاكید كرد: ما كماكان تا آخرین لحظه هوشیاری خودمان را خواهیم داشت كه به آنچه منافع ملت ایران و تأمین كننده عزت مردم ایران هست، برسیم.

معاون وزیر خارجه توافق خوب را توافقی دانست كه حقوق مردم ایران را در حوزه هسته‌ای تأمین و همه تحریم‌ها را مرتفع و عزت و استقلال كشور را حفظ كند.

عراقچی رسیدن به چنین توافقی را دغدغه و نگرانی تیم مذاكره كننده عنوان كرد و گفت: در خصوص خواسته‌‌هایی كه آنها داشتند و خطوط كلی كه مقام معظم رهبری اشاره كردند، راه‌حل‌هایی پیدا شده است. ما در كلان می‌دانیم كه چگونه باید این مشكلات را رفع كنیم. ولی پیاده كردن دقیق این راه‌حل ها و به جزییات آن پرداختن هنوز كار سنگینی را می‌طلبد.

معاون وزیر خارجه گفت: در طول رسیدن به جزییات و تدوین كردن این راه‌حل‌ها و مشخص كردن همه ابعاد آن، ممكن است با موانع و زیاده‌خواهی‌هایی مواجه شویم و ممكن است با درخواست‌هایی مواجه شویم كه غیرقابل پذیرش باشد و هنوز فاصله داریم و باید مراقبت كنیم.

عضو ارشد تیم مذاكره كننده هسته ای اظهار داشت: دغدغه‌های مقام معظم رهبری چه آنچه كه به صورت علنی فرمودند و چه آنچه كه به ریاست جمهوری و وزیر خارجه در زمان خود تذكر و رهنمود می‌دهند، همه آنها نصب العین ماست و در چارچوب رفع دغدغه‌ها و نگرانی‌های اصولیمان حركت می‌كنیم

وی در خصوص راستی آزمایی آژانس و ایجاد مشكل در این خصوص با بیان اینكه آژانس تنها مرجع معتبری است كه انجام اقدامات هسته‌ای را تأیید كند، گفت: اجازه نمی‌دهیم كس دیگری كه مرجعیت بین المللی ندارد بیاید از تأسیسات ما بازدید كند. این وظیفه آژانس است. اصل همزمانی برای ما اصل كلیدی است و باید راه‌حل‌های ابتكاری را در این زمینه پیدا كنیم.

معاون وزیر خارجه گفت: ما راه‌حل‌هایی كلی به دست آوردیم ولی در جزییات باید به نتیجه برسیم.



** اجازه سوء استفاده نمی دهیم



معاون وزیر خارجه درباره تأكید رهبری بر ایستادگی در برابر نفوذ بیگانگان در حوزه نظامی و امنیتی كشور خاطرنشان كرد: یكی از خطوط قرمز ما در مذاكرات همین بود كه هیچ سوء استفاده‌ای از نظارت‌های آژانس بر تأسیسات ما نباید صورت گیرد. به طور اصولی و كلی مشكلی با موضوع نظارت و شفاف سازی نداریم. ما چیزی برای پنهان كردن نداریم، تمامی تأسیسات هسته‌ای ما، برای مقاصد صلح‌آمیز است. ما هیچ برنامه نظامی هسته‌ای مخفی نداریم كه بخواهیم نگران باشیم از اینكه نظارت بر آن را تأمین كنیم.

عراقچی گفت: ما با سوء استفاده از نظارت مشكل داریم. هیچ وقت اجازه نداده و نمی‌دهیم به نام نظارت و شفاف سازی سوء استفاده كرده و بخواهند از مراكز نظامی، دانشمندان هسته‌ای ما، حتی مراكز اقتصادی اطلاعاتی بیشتر از آنچه برای اعتماد سازی لازم دارند به دست آورند.

عضو ارشد تیم مذاكره كننده هسته‌ای اضافه كرد: ما در این زمینه عنایت و دقت داشتیم و در جزییات نیز به این مسئله توجه خواهیم داشت



** پروتكل الحاقی



معاون وزیر امور خارجه با اشاره به دسترسی ها و اطلاعاتی كه در پروتكل الحاقی پیش بینی شده گفت: پروتكل الحاقی یك سند بین‌المللی است كه بیش از 90 كشور دنیا آن را اجرا می‌كنند. تصویب پروتكل الحاقی در كنفرانس خلع سلاح در ژنو با اجماع همه كشورها صورت گرفت.

وقتی این كار صورت گرفت، همه كشورها دقت داشته‌اند كه روزنه‌هایی برای سوء استفاده در آن وجود نداشته باشد. گرچه پروتكل دسترسی‌های بیشتری را برای آژانس ایجاد می‌كند، ولی اینگونه نیست كه اجازه سوء استفاده و دسترسی‌های غیر معمول را بدهد.. حساب و كتابی را مشخص كرده است كه بدون طی آن و رفع نگرانی‌های امنیتی كشور مربوطه، این دسترسی‌ها انجام نخواهد شد.

معاون وزیر خارجه گفت: این خط قرمز ماست و به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم خط قرمز ما توسط مذاكرات خدشه دار شود. بارها به طرف مقابل گفته‌ایم، به هیچ وجه امنیت ملی خود را وجه المصالحه هیچ چیز دیگری قرار نمی‌دهیم.

وی گفت: در تماس مستقیم با سازمان انرژی اتمی و دوستان نظامی هستیم و این روزنه‌ها را ببنیدم كه باعث سوء استفاده نشود



** تعامل با منتقدان



عضو ارشد تیم مذاكره كننده هسته‌ای در خصوص تعامل با منتقدان كه مورد تاكید مقام معظم رهبری بود ، گفت: این فرمایش حكیمانه ایشان در طول یك سال و نیم گذشته، نصب العین ما بوده و جلسات مكرری با منتقدان توافق داشتیم كه نمونه بارز آن حضور در مجلس و كمیسیون امنیت ملی بود. حتی آنهایی كه عضو كمیسیون امنیت ملی نبودند در این نشست‌ها شركت كردند كه در برخی موارد سه تا چهار ساعت به طول می‌انجامید.

عراقچی ادامه داد: ما از شنیدن نقطه نظر منتقدان استقبال می‌كنیم. جلساتی را در داخل وزارت خارجه داشتیم و از منتقدان دعوت كردیم. در حوزه‌های مختلف با دوستان منتقد اعم از دانشگاهی، دانشجو، بسیجیان و ... جلسه داشتیم. با رسانه‌ها چندین جلسه خصوصی داشتیم. به این روند شدت می‌بخشیم.

وی گفت: صحبت‌های منتقدان و مخالفان كاملا محترم است و ما استقبال می‌كنیم كه آن را بشنویم و نكاتی از آنها یاد می‌گیریم، ولی مخالفت كردن هم یك حساب و كتاب و حد و مرزی دارد. وقتی از اغراض ملی خارج می‌شود و اهداف فروملی پیدا می‌كند دیگر اسمش مخالفت كردن نیست.

عراقچی ادامه داد: اگر نیت كمك كردن به تیم است و اینكه اگر دغدغه‌ای هست رفع شود و راه‌حلی ارائه شود، كمك كننده است، ولی نباید از حد و مرز خارج شود. افرادی بودند كه ساعت‌ها با آنها صحبت كردم، ولی باز هم بر همان موضع خود هستند. ما به وظیفه خود عمل می‌كنیم. انشاءالله منتقدان با حسن نیت وارد این گفت‌وگوها شوند و به ما كمك كنند این سه و چهار ماه حساسی كه هست به احسن وجه طی كرده و اگر نقاط ضعفی وجود دارد، برطرف كنیم.

معاون وزیر خارجه اضافه كرد: ما همیشه گفته‌ایم و امروز هم مقام معظم رهبری تاكید مجدد كردند ما خود را اسیر زمان در مذاكرات نمی‌دانیم و در ادوار قبلی هر زمان به پایان مهلت رسیدیم، توجهی نكردیم كه مهلت تمام می‌شود و ناچاریم حتما توافق كنیم.

وی گفت: تا وقتی خواسته‌ها و نظرات ما تأمین نشود. تا وقتی كه به یك توافق خوب از نظر خود نرسیم، حتما عامل زمان نمی‌تواند به ما فشار بیاورد. حتما اسیر و محصور در زمان نخواهیم شد.

عراقچی ادامه داد: تلاش می‌كنیم حتی زودتر از پایان ژوئن به نتیجه برسیم. معتقدیم زودتر هم می‌توان به نتیجه رسید ولی تا زمانی نظرات ما تأمین نشود، ابایی از تمدید نخواهیم داشت و میز مذاكره را ترك نخواهیم كرد.



**بزرگترین قوت قلب تیم مذاكره كننده



عراقچی در این گفت و گو كه با شبكه خبر انجام شد همچنین از بیانات « دقیق و حكیمانه» رهبر معظم انقلاب درباره مذاكراتی كه در جریان است و از « عنایت و اطمینان ایشان به تیم» تشكر كرد و گفت: شتیبانی‌های ایشان بزرگترین قوت قلب و پشت گرمی ما در مذاكرات بوده است. نكاتی كه ایشان فرمودند همان چیزی است كه در صحنه عمل اتفاق می‌افتد. ایشان خطوط قرمز را مشخص می‌كنند. ما در 16 ماه گذشته تلاش خود را كردیم تا این خطوط قرمز رعایت شود.

معاون وزیر خارجه درباره رهنمودهای مقام معظم رهبری و اینكه جزییات باید در اختیار مردم قرار گیرد نیز گفت: رهنمودهای ایشان همواره ملاك نظر ما بوده است. همه جزییات را در اختیار مردم و صاحبنظران قرار خواهیم داد. از نظر ما هیچ چیز محرمانه‌ای برای مردم وجود ندارد.

1553
۰ نفر