۱۹ فروردین ۱۳۹۴، ۱۳:۱۷
کد خبر: 81563922
T T
۰ نفر

ناوشكن غول پیكر ژاپن و زورآزمایی این كشور با چین

۱۹ فروردین ۱۳۹۴، ۱۳:۱۷
کد خبر: 81563922
ناوشكن غول پیكر ژاپن و زورآزمایی این كشور با چین

تهران – ایرنا – ناوشكن های جدید و غول پیكر ایزومو كه بیشتر به ناوهای هواپیمابر شباهت دارند، احتمالا نقش پایگاه های هوایی شناور را برای جنگنده های ژاپنی و با هدفِ رهگیری جنگنده های چینی ایفا خواهند كرد.

مجله بریتانیاییِ « ویك» (The Week) نوشت: ژاپن دو هفته پیش بزرگترین ناو خود از زمان جنگ جهانی دوم را به آب انداخت. كشتی ایزومو (JS Izumo) یك ناو رادارگریز است و توكیو آن را «ناوشكن بالگردبر» می نامد. هرچند ویژگی های این ناو، فراتر از یك ناوشكن است؛ زیرا ناوشكن ها 240 متر طول و 24 هزار تن وزن ندارند. همچنین ناوشكن ها باندی به درازای كلِ كشتی، تسمه های نگهدارنده هواپیما و ظرفیت حمل 14 بالگرد را ندارند.

در واقع، ایزمو را باید یك «ناو هواپیمابر» دانست؛ هرچند ژاپنی ها استفاده از واژه ناوشكن بالگردبر را ترجیح می دهند.

ژاپنی ها در آغاز جنگ جهانی دوم، بزرگترین ناوگانِ ناوهای هواپیمابر جهان را در اختیار داشتند. در پایان جنگ، بیشتر ناوهای ژاپنی كف اقیانوس بودند و توكیو متعهد شد كه هرگز دیگر سلاح های سنگین نسازد.

امروز هم ژاپنی ها تاكید می كنند كه ماموریت این ناو جدید، شكار زیردریایی ها و ربودن مین های دریایی با كمك بالگردها است. اما آنچه چین را نگران می كند، این است كه همین ناو، توانایی حمل هشت یا 9 جنگنده های F-35B را هم خواهد داشت.

نكته دیگر این است كه دومین ناو از كلاس ایزومو، تا سال 2017 به بهره برداری خواهد رسید. البته این اقدام ژاپن، توجیه پذیر است. جنگنده های ژاپنی تنها در یك سال، بیش از 400 بار ناچار به پرواز رهگیری علیه جنگنده های چینی هستند كه وارد آسمان جزایر مورد اختلاف دو كشور می شوند. شمار پایگاه های نظامی ژاپن بسیار محدود است و داشتن ناوهای هواپیمابر به این كشور كمك می كند كه از آنها بجای پایگاه هوایی شناور، استفاده كند.

آساق**9163**1577
۰ نفر

سرخط اخبار جهان