۱۸ فروردین ۱۳۹۴، ۸:۱۷
کد خبر: 81562088
T T
۰ نفر
سفارش مرحوم آهي به مداحان انس با علماي دين بود

تهران - ايرنا - مديرعامل مجمع شاعران اهل بيت(ع) گفت: يكي از مهم ترين سفارش هاي مرحوم علي آهي به مداحان اين بود كه با علماي دين مانوس باشند.

جواد حيدري روز دوشنبه به خبرنگار معارف ايرنا گفت: مرحوم آهي به شدت با علماء مانوس بود و حتي اجازه نقل روايت و حديث از چند مجتهد مسلم داشت و لذا هميشه به مداحان سفارش مي كرد كه با علماء مانوس باشند.

آهي از مداحان اهل بيت (ع) روز گذشته (دوشنبه) در 87 سالگي در بيمارستان هاشمي نژاد تهران در گذشت.

وي افزود: مرحوم آهي رابط آيت الله ميلاني بزرگ با حضرت امام خميني(ره) بود و يكي از امتيازات وي اين بود كه محضر بسياري از علما و بزرگان دين را درك كرده بود.

اين شاعر آييني همچنين گفت: اگرچه وي از بزرگان جامعه مداحي بود و تمام بزرگان مداحي دست وي را مي بوسيدند ولي يكي از خصوصيات مرحوم آهي خدمتگزاري به مردم و به ويژه جامعه مداحان بود.

حيدري افزود: آن مرحوم خدمات بسياري از نظر فرهنگي، آموزشي و رفاهي به جامعه به ويژه مداحان و ستايشگران اهل بيت(ع) داشتند كه به عنوان نمونه مي توان به بنياد دعبل اشاره كرد و مرحوم آهي پس از چند سال نامه نگاري و پيگيري توانست مجوز تاسيس اين بنياد را از رهبر معظم انقلاب دريافت كند.

وي با اشاره به خدمات آهي در زمينه رفاهي مانند بيمه مداحان و پيرغلامان اهل بيت(ع) گفت: خدمتگزاري وي در عرصه فرهنگي و آموزش بسيار بود. به گونه اي كه مرحوم حاج مهدي تعجبي متخلص به آواره همداني كه خود يك پيرغلام بود، همواره مي گفت زماني كه جوان بوده اشعار خود را به مرحوم آهي مي داده تا از نظر اعتقادي تصحيح كند.

مديرعامل موسسه قديم الاحسان همچنين به فعاليت هاي مرحوم آهي در دوران پيروزي انقلاب اشاره كرد و گفت: وي هيچ گاه از اعتقادات خود كوتاه نمي آمد و در ديوان اشعار خود كه به نام انوار معرفت منتشر شده، اشعاري زيبا و خواندني درباره اهل بيت(ع) سروده است.

وي افزود: آن مرحوم در عرصه ادبيات نيز يكي از بهترين اديبان به شمار مي رفت و كتابي درباره قافيه در سن 82 سالگي نوشت و پسر وي به نام حسين آهي كه از شعرا و ادباي طراز اول كشور است، مي گويد تاكنون چنين كتابي درباره قافيه نوشته نشده است.

مديرعامل مجمع شاعران اهل بيت(ع) از مرحوم آهي به عنوان يك شخصيت چند وجهي ياد كرد كه در زمينه هاي مختلف همچون ادبيات، شعر، علوم حوزوي و مداحي خدمات بسياري را ارائه كرد و هيچگاه به دنبال اسم و رسم نبود ولي اخلاص او به گونه اي بود كه مسجد اميرمومنان در ميان مداحان و مردم معروف به مسجد آهي شده بود.

علي آهي كه از روز پنجشنبه در بخش مراقبت هاي ويژه بيمارستان شهيد هاشمي نژاد تهران بستري شده بود، دوشنبه شب در سن 87 سالگي در جوار رحمت الهي آرام گرفت.

مراسم تشييع پيكر اين پيرغلام و پيشكسوت مداحان ساعت 9 امروز (سه شنبه) از مسجد اميرالمومنين(ع) واقع در خيابان شكوفه تهران به سمت بهشت زهرا(س) برگزار مي شود و بنا به وصيت آن مرحوم در قطعه روضه الحسين (ع) بهشت زهرا (س) به خاك سپرده خواهد شد.

مرحوم آهي در سال 1307 هجري شمسي در تهران و در يك خانواده مذهبي به دنيا آمد و پس از گذراندن دوره ابتدايي، ضمن اشتغال به كسب، به تحصيل علوم حوزوي پرداخت و دروس ادبيات صرف و نحو، منطق و فقه، اصول، تفسير، علم كلام، رجال، علم حديث را از محضر اساتيدي همچون حجج اسلام مرحوم حاج سيدعلي اصغر ميردامادي، احمد مجتهدي، حاج سيد محمد ضياء آبادي فرا گرفت.

وي از سن 10 سالگي به تشويق مادر خود شروع به مداحي اهل بيت(ع) نمود و از سال 1336 نيز سرودن شعر را آغاز كرد.

مرحوم آهي در شكل گيري انقلاب اسلامي به رهبري امام خميني (ره) نقشي فعال داشت و به عنوان يكي از اعضاي جمعيت فدائيان اسلام به رهبري شهيد حجت الاسلام سيد مجتبي نواب صفوي فعاليت مي كرد و بارها از سوي ماموران ساواك و اطلاعات شهرباني دستگير و بازداشت شد.

وي در طول تلاش هاي مذهبي و علمي خويش موسس محافل، مساجد و حسينيه هاي متعددي بوده كه از آن جمله تشكيل بنياد دعبل خزاعي، چند كتابخانه و چند مسجد در تهران و آبعلي و تاسيس صندوق قرض الحسنه الغدير آبعلي است.

تاليفات بسياري در حوزه ستايشگري اهل بيت و مداحي از وي منتشر شده كه مي توان به كتاب هاي ديوان آهي در دو جلد، ديوان آئينه نور در دو جلد، فرهنگ اصلاحات قافيه، توصيف صنايع شعر كهن فارسي و پيرايش آن با كلك بديع، فلسفه قيام امام حسين (ع) از ديدگاه عقل و همچنين كتاب شعر و شاعري از نظرگاه قرآن و عترت و سنت اشاره كرد.

فراهنگ**1003**1569
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ