۱۷ فروردین ۱۳۹۴، ۱۰:۲۲
کد خبر: 81560969
T T
۰ نفر

دسترنج گوجه كاران هرمزگان زیر چرخ خودروها

۱۷ فروردین ۱۳۹۴، ۱۰:۲۲
کد خبر: 81560969
دسترنج گوجه كاران هرمزگان زیر چرخ خودروها

بندرعباس - ایرنا- محصول گوجه فرنگی كه در هرمزگان بخاطر افزایش تولید و قیمت پایین روی دست كشاورزان مانده است؛ دركنار جاده ها زیر چرخ های خودروهای عبوری له می شود.

كشاورزان هرمزگان بخاطر كشت گسترده گوجه فرنگی ، پایین بودن قیمت و به صرفه نبودن برداشت، محصولی را كه یك سال پای آن زحمت كشیده اند از فرط ناراحتی روی زمین ریخته تا خودروها از روی آن رد شوند و گوجه ها را له كنند.

از یك سو محصول زیاد تولید شده و از سوی دیگرآنقدر ارزان شده كه كشاورزان نمی توانند آنها را برداشت كنند وبه بازارمصرف برسانند لذا با جمع كردن بصورت خرمن و عبور دادن خودروها از روی آن عمق ناراحتی خود را ابراز می دارند تا دیگر شاهد داشتن آن نباشند.

درحال حاضر دستمزد روزانه برداشت محصول گوجه فرنگی ازسطح مزارع كشاورزی هرمزگان برای مردان 350هزار ریال وبرای بانوان 250هزار ریال می باشد وهر كارگر بطور متوسط روزی 20 تا 30جعبه گوجه فرنگی هشت تا 10كیلویی می تواند برداشت كند این درحالی است كه هركیلو گوجه فرنگی را دو هزار ریال از كشاورز خریداری می كنند .

قیمت هرجعبه یا همان صندوق خالی 25هزار ریال است ودریك حساب سرانگشتی برای كشاورز كه هزینه های فراوان شده این قیمت مقرون به صرفه نیست وتشخیص داده كه آن را برداشت نكند چون خریدار ندارد لذا در پی رفع این مشكل گوجه فرنگی هایی كه برداشت كرده روی زمین رها می كند.

در تعطیلات نوروز امسال شاهد بودیم در بسیاری روستاها گوجه فرنگی ها در صندوق ها پر شده وكنار جاده گذاشته كه مردم فقط پول همان صندوق یعنی 25هزار ریال بدهند وگوجه را رایگان ببرند ولی كسی استقبال نمی كرد.

یكی از كشاورزان به مردم می گفت تو را به خدا این گوجه ها را ببرید واز جلو چششم دور كنید كه دارم سكته می زنم امسال چیزی از این محصول عایدم نشده و هرچه بوده پول سم ، كود، آب ، برق و دستمزد كارگر دادم حالا نمی خواهم ببینم كه محصول یك سال كشاورزی ام هدر رفته است .

در برخی از روستاهای بندرعباس گوجه ها آنقدر زیاد بود كه وقتی كسی از این محل عبور می كرد صدا می زندند گوجه با خود ببرید حداقل شما در شهر با آن رب گوجه درست كنید .

واقعا باید كشاورزی به این روز برسد كه كشاورز حتی نتواند هزینه همان كاشت و برداشت خود دربیاورد و به مرز سكته وجنون برسد كه محصولی كه یكسال پای آن نشسته روی خاك بریزد و لگد مال كند تا ازبین برود.؟

استان هرمزگان با وجود خشكسالی 18ساله، همچنان كشاورزی درآن رونق دارد ولی حیف كه متولی برای هدایت و حمایت ندارد و كشاورز باید تاوان این ندانم كاریها بدهد كه محصولی به این خوبی كشت شده و خریدار ندارد تا حدی كه كشاورز آن را معدوم می كند ومن وقتی این صحنه ها را دیدم یاد ریختن گندم توسط آمریكا در دریا افتادم كه از فرط اینكه قیمت ها پایین نیاید آن را به دریا می ریزند آنها حداقل از كشاورز می خرند بعد معدوم می كنند اما ماچه؟ .

همچنین دیده بودیم كه در برخی از كشورهای اروپایی ( اسپانیا) یك روز به نام گوجه فرنگی نام گذاشته شده كه دراین روز مردم با گوجه فرنگی به همدیگر می زنند و یا در حوض پر از گوجه فرنگی شنا می كنند كه البته اینها از روی سیری و خوشحالی است نه از روی نارحتی .

كشاورزان هرمزگان برای كمك به توزیع محصولات كشاورزی ، گوجه فرنگی را پیش از موعد می كارند و متاسفانه چون راهنمایی درستی از سوی سازمان ذی ربط هم نمی شوند همه نقاط استان بخش زیادی از محصولات آنان گوجه فرنگی است و از اینرو آنقدر زیاد می شود كه روی دست كشاورز می ماند .

با وجود داشتن زمینه كشت محصولات صیفی بویژه گوجه فرنگی در زمین های كشاورزی استان ، در كنار آن واحدهای فرآوری و تبدیل و تولید رب گوجه فرنگی درهرمزگان دایر نشده و ازهمین رو محصول اضافی بویژه وقتی به گوجه فرنگی روی درخت قرمز شد خریداری ندارد و باعث ضرر و زیان فراوان كشاورز می شود.

رییس سازمان جهاد كشاورزی دراین زمینه گفته امسال بدلیل اینكه شماری از باغداران درختان لیموبواسطه بیماری جاروك معدوم شده آنان نیز كشت گوجه وپیاز راجایگزین كرده و سطح كشی این دو محصول هریك از دوهزار500 تن درسال به 10هزار تن رسیده است.

ناصر حیدری پور افزود: این افزایش تولید سبب افزایش عرضه وهمچنین ارزان شدن این دو محصول شده وما برای جبران و رفع این مشكل بخش زیادی از محصول گوجه را خریداری و به كارخانه های رب گوجه فرنگی در فارس ، تهران ومشهد ارسال كردیم.

استان هرمزگان دارای چهار قطب مهم كشاورزی شامل بندرعباس ، میناب ، رودان وحاجی آباد با ظرفیت بیش از 150هزار هكتار وتولید دو میلیون تن محصول كشاورزی است كه عمده این كشاورزان در كنار سایر محصولات پیاز وگوجه فرنگی كار هستند كه بدلیل نداشتن امكانات اولیه نظیر سردخانه و كارخانه رب گوجه فرنگی پس از رسیدن گوجه ها در محل همراه بوته خشك می شود ویا اینكه معدوم می شود.ك/4

گزارش از خلیل تنیده

6048
۰ نفر