۱۷ فروردین ۱۳۹۴، ۱۰:۲۲
کد خبر: 81560968
T T
۰ نفر

سفر اردوغان به ايران!

۱۷ فروردین ۱۳۹۴، ۱۰:۲۲
کد خبر: 81560968
سفر اردوغان به ايران!

تهران - ايرنا- روزنامه آرمان در يادداشتي نوشت: موضعگيري نمايندگان مجلس در برابر اردوغان موضعگيري درستي است و اگر از طرف آقاي اردوغان توضيحي در مورد ادبيات وي داده نشود، سفر وي به ايران نوعي دوگانگي محسوب مي‌شود. آقاي اردوغان كسي است كه در اعمال نظريات سياست خارجي خود دچار توهم رهبري دنياي اسلام است و متاسفانه شنيده مي‌شود در اين مسير رفتارها و گفتارهاي اشتباهي از وي سر مي‌زند.

اين يادداشت به قلم حشمت‌ا...‌فلاحت‌پيشه در ادامه مي افزايد: به‌طور مشخص رفتار اردوغان در برابر ايران با ادبيات و عملكرد نسبتا تندي همراه بوده است. اردوغان با پيوستن به سياست‌هاي ضدايراني برخي از كشورهاي منطقه سياست‌هاي همسو با آنها را دنبال مي‌كند.

نقشي كه تركيه در برهم زدن آرامش و ثبات در كشورهاي منطقه دارد بر كسي پوشيده نيست به ويژه اينكه نوع مواضعي كه آقاي اردوغان در مقابل ايران اتخاذ كرده است نشان مي‌دهد هنوز هم وي به‌رغم سفرهاي مكرري كه به ايران داشته است، روح حاكم بر روابط تركيه و جمهوري اسلامي ايران را ناديده گرفته و حتي به منافع دوكشور همسايه نيز درحال صدمه زدن است.

ايران و تركيه سال‌هاست كه با هم روابط خوبي در ابعاد مختلف سياسي و اقتصادي دارند و اينگونه موضعگيري‌ها مي‌تواند به روابط دوستانه دو كشور صدمه بزند لذا نامه نمايندگان مجلس در مورد سفر آقاي اردوغان به ايران قابل تأمل است و دولت بايد دقت داشته باشد تا زماني كه آقاي اردوغان موضعي در مورد رد گفته‌هاي قبلي خود اعلام نكرده است نبايد سفر وي را در راستاي منافع ايران تلقي كند.

به نظر مي‌رسد ورود آقاي اردوغان به ايران نوعي آسيب رساندن به سياست خارجي كشور است. البته نزديك شدن ديپلماتيك ايران به برخي كشورهاي منطقه بسيارمفيد است ولي در عين حال بايد دقت كرد زماني كه آقاي اردوغان مواضعي منفي در مقابل ايران مي‌گيرد، نشان مي‌دهد كه وي اعتقادي به چنين تعاملي ندارد.

اردوغان مي‌خواهد موضعي شبيه به برخي از هيئت‌هاي غربي و اروپايي اتخاذ كند كه سفرهاي خود به ايران را با افتخار تحت عنوان سفرها و گفت‌وگوهاي انتقادي تعريف مي‌كنند. آقاي اردوغان در جايگاهي نيست كه به ايران سفر انتقادي داشته باشد و تا زماني كه از موضع احترام با ايران وارد نشود، سفرهاي وي به ايران نه تنها كمكي به رفع بحران‌هاي منطقه نمي‌كند، بلكه منجر به، به رسميت شناختن نقش اردوغان در سياست‌هاي منفي منطقه خواهد شد.

* منبع : روزنامه آرمان

** اول
۰ نفر