۱۷ فروردین ۱۳۹۴، ۹:۳۱
کد خبر: 81560872
T T
۰ نفر

زاینده رود جان گرفت

۱۷ فروردین ۱۳۹۴، ۹:۳۱
کد خبر: 81560872
زاینده رود جان گرفت

اصفهان - ایرنا- جریان آب زاینده رود كه طی روزهای اخیر رو به كاهش گذاشته بود از یكشنبه شب با هدف تامین آب مورد نیاز زمین های كشاورزی شرق اصفهان افزایش یافت و این عرصه طبیعی بار دیگر جان گرفت.

به گزارش ایرنا بخشی از ذخیره سد زاینده رود برای سومین بار از آبان سال گذشته تاكنون به منظور تامین آب كشت پاییزه مزارع كشاورزی شرق اصفهان در بستر این رودخانه گشوده شده است.

مدیر عامل كانون خبرگان كشاورزی استان اصفهان؛ جاری شدن دوباره زاینده رود را براساس تصمیم گرفته شده در جلسه یكشنبه شب كمیته پنج نفره عنوان كرد و گفت : بر پایه تصمیم این كمیته دبی زاینده رود بگونه ای تنظیم شده است تا 30 متر مكعب آب در ثانیه در محل سد آبشار به سمت زمین های كشاورزی شرق اصفهان جاری شود.

اسفندیار امینی در گفت و گو با ایرنا پیش بینی كرد : آب زاینده رود 21 فروردین به مزارع شرق اصفهان برسد.

خشكسالی های ادواری در سال های اخیر سبب شده است تا رودخانه زاینده رود به عنوان بزرگترین جریان آبی منطقه میانی كشور به جریانی غیر دائم در محدوده پایین دست بدل شده و تالاب گاوخونی در منتهی الیه این حوضه آبی خشك شود.

مسوولان امور آب و كشاورزی در استان اصفهان در قالب كمیته ای پنج نفره هر ساله بر اساس برآورد بارش های جوی و ذخیره آب در سد زاینده رود تصمیم به گشودن بخشی از آب این سد برای تامین آب مزارع زیر كشت محصولات كشاورزی می گیرند و بر این اساس از نیمه دوم سال 93 تابهار امسال در سه مرحله آب زاینده رود بر روی بستر خشك آن رها شده است.

زاینده رود به عنوان مهمترین جاذبه اقتصادی و طبیعی استان اصفهان یكی از كانونهای گردشگری و تفریحی این منطقه است ،جریان آب در این عرصه طبیعی در ایام نوروز وسه ماه آخر سال 93 گرچه با نوسانات قابل مشاهده ای روبرو بود اما تحت مدیریت قرار داشت و هرگز خشك نشد فرماندار اصفهان قبلا اعلام كرده بود كه جریان آب زاینده رود در ایام نوروز تداوم خواهد یافت و احتمال می رود این روند تا اوایل خرداد سال آینده استمرار یابد.

آب در رودخانه زاینده رود پس از حدود 18 ماه خشكی این رودخانه، از 15 آبان سال 93 برای آغاز كشت پاییزه جریان یافت و از آنزمان تاكنون كه بیش از 6 ماه از آن می گذرد گرچه میزان آب این رود بتدریج كاهش یافت اما مسوولان ذیربط با رها كردن اندكی آب مانع از خشكی كامل آن شدند.

رییس جمهوری در سیزدهمین سفر استانی خود به استان اصفهان از وزیر نیرو و استاندار اصفهان خواست تا برای جریان دائمی آب در رودخانه زاینده رود اقدام كنند.

آب مورد نیاز زاینده از سد زاینده رود تامین می شود این سد كه دارای گنجایشی افزون بر یك میلیارد و 400 میلیون مترمكعب آب است در سالهای اخیر شاهد حداكثر ذخیره كمتر از 900 میلیون متر مكعب بوده و میزان ذخیره آب در این سد حتی تا 120 میلیون متر مكعب نیز كاهش یافته است.

زاینده رود به عنوان بزرگترین رودخانه فلات مركزی ایران از كوههای زاگرس مركزی بویژه زردكوه بختیاری سرچشمه می گیرد و در نهایت پس طی كردن حدود 300 كیلومتر مسیر و گذر ازقلب شهر اصفهان به تالاب گاوخونی در منطقه كویری شرق این شهر می رسد .

زاینده رود به عنوان یكی از مهمترین جاذبه های طبیعی و تاریخی فلات مركزی ایران یكی از كانون های جذب گردشگر و حضور گردشگران در اصفهان است. این رود در تمام طول سال بویژه در ایام نوروز شاهد حضور گسترده و چشمگیر مسافران و مردم اصفهان است.

پلهای تاریخی زاینده رود كه از آن به عنوان رود احیا كننده كویر مركزی نام برده می شود بر زیبایی این عرصه طبیعی افزوده و چشم اندازی بی بدیل را از ارتباط طیبعت و انسان به نمایش گذاشته است .

سی و سه پل، خواجو، شهرستان ، جویی، مارنان و زمانخان از شگفتیها و شاهكارهای معماری ایران زمین به شمار می آیند.

ایجاد ارتباط اندیشمندانه بین طبیعت، انسان و آفرینش از ویژگی های منحصر بفرد پلهای تاریخی زاینده رود است كه چشمان و افكار هر بیننده ای را معطوف هنر، دانش و ایمان مردمان این سرزمین می كند.

6022 / 1339
۰ نفر