۱۵ فروردین ۱۳۹۴، ۲:۵۴
کد خبر: 81558368
T T
۰ نفر
رسانه هاي اوكرايني: تفاهم لوزان موفقيت مهمي را براي ديپلماسي ايران رقم زد

مسكو-ايرنا- تفاهم سياسي ميان ايران و گروه 1+5 در مورد برنامه هسته اي ايران در رسانه هاي اوكرايني بازتاب گسترده اي داشت و اين رسانه ها با تحسين ديپلماسي هسته اي جمهوري اسلامي ايران اعلام كردند: تفاهم لوزان موفقيت مهمي را براي ديپلماسي ايران رقم زد و بار ديگر مهارت ايرانيان در مذاكره را نشان داد.

به گزارش ايرنا، خبرگزاري دولتي اونيان روز جمعه در گزارش خود خاطرنشان كرد: ايران موفق شد پس از سالها مذاكره حق خود براي اجراي برنامه هسته اي صلح آميز را تثبيت كند. اين موفقيت بزرگي براي دستگاه ديپلماسي ايران است و نتيجه سالها تلاش را در تفاهم لوزان به دست آورد.

اين رويداد مهم تاريخي در سوييس در دور هشتم مذاكرات ايران و گروه 1+5 به دست آمد و روز پنجشنبه در پايان گفت و گوها محمد جواد ظريف و فدريكو موگريني وزير امور خارجه ايران و نماينده سياسي اتحاديه اروپا بيانيه مبني بر تفاهم سياسي را قرائت كردند.

رسانه اوكرايني يادآور شد: اوباما پس از اطلاع از حصول اين تفاهم ،در پيامي تلويزيوني حمايت خود را از آن اعلام و آن را توافقي خوب خواند كه در نتيجه تلاش هاي ديپلماتيك و مذاكرات بلندمدت به دست آمد.

اين تفاهم مسير را براي مذاكرات در مورد توافق نهايي در مورد شاخص هاي برنامه هسته اي ايران را كه قرار است تا پايان ماه ژوئن به امضا برسد، هموار كرد.

تارنماي اوكرايني 'يانگ اوكراين' هم در گزارشي خاطرنشان كرد: ايران با تفاهم لوزان به هدف راهبردي خود در به رسميت شناخته شدن برنامه هسته اي اش از سوي جامعه بين الملل دست يافت. هدفي كه تا يك دهه پيش غيرقابل تصور به نظر مي رسيد.

در گزارش رسانه اوكرايني يادآوري شد: ايران و گروه 1+5 در طول يك هفته مذاكرات فشرده در مورد شاخص هاي اصلي برنامه هسته اي ايران به تفاهمي دست يافتند و وزير خارجه ايران و نماينده سياسي اتحاديه اروپا بيانيه مربوط به اين تفاهم را قرائت كردند.

از مهم ترين موارد توافق شده ميان ايران و ميانجي گران بين المللي 1+5 غني سازي اورانيوم بوده و تهران تا سطح 3/ 67 درصد براي اهداف غيرنظامي اورانيوم فرآوري مي كند.

مورد ديگر توافق شده موقعيت سايت هسته اي فردو بود كه يك مركز تحقيقات هسته اي خواهد شد.

تارنماي روسي لغو كامل تحريم هاي ايران ازسوي امريكا و اتحاديه اروپا را موفقيت بزرگ ديپلماسي ايران خواند كه با اصرار اين كشور پس از امضاي توافق نهايي در پايان ماه ژوئن تحقق مي يابد.

تارنماي اوكرايني فوروم هم در گزارش خود با اشاره به تلاش هاي ايران و جامعه جهاني براي حل و فصل ديپلماتيك مساله هسته اي نوشت: تيم ايراني شركت كننده در مذاكرات با گروه

1+5 توانست با موفقيت از منافع هسته اي ايران دفاع كرده و امتياز قابل توجهي به طرف مقابل نداد.

در اين گزارش گفته شد: رژيم صهيونيستي - دشمن ايران- نتوانست به هدف خود در توقف برنامه هسته اي تهران دست بيابد و حتي سفر پردردسر يك ماه پيش بنيامين نتانياهو به آمريكا كه با مخالفت اوباما روبه رو شد، كمكي به محدوديت فعاليت هسته اي ايران نكرد.

تفاهم به دست آمده در لوزان براي ايران موفقيت ديپلماتيك بزرگ بود اما اوباما هم كه در طول دو دوره رياست جمهوري خود هيچ دستاورد قابل توجهي نداشته است به توافق با ايران نياز داشت.

خبرگزاري كورسپاندنت اوكراين هم در گزارشي به نقل از خبرنگار خود در سوييس خاطرنشان كرد: ايران و گروه 1+5 به تفاهم تاريخي دست يافتند كه بر اساس آن دو طرف شاخص هاي اصلي برنامه هسته اي ايران را در توافق جامع ترسيم مي كنند.

ايران توانست از حقوق خود در لوزان به خوبي دفاع كند و تيم هسته اي ايران به سرپرستي محمد جواد ظريف وزير امور خارجه اين كشور تمام بخش هاي هسته اي ازجمله سيستم غني سازي اورانيوم و سايت هاي هسته اي فردو و اراك را حفظ كند.

در گزارش رسانه اوكرايني گفته شد: مهارت ايران در ديپلماسي در مذاكره آن با شش طرف در چارچوب هاي دو و چندجانبه بخوبي نمايان بود و هيات ايراني توانست با موفقيت اين ماموريت را به انجام رساند.

در مذاكرات طرف هاي ايراني و گروه 1+5 برنده بودند و در حالي كه ايران برنامه هسته اي خود را حفظ كرد ،ميانجي گران بين المللي 1+5 هم توانستند با ارائه تدابيري برنامه هسته اي ايران را تحت كنترل قرار دهند. در اين معامله مهم فقط رژيم تل اويو بازي را باخت كه براي جلوگيري از كسب تفاهم كارشكني و تلاش مي كرد و اقداماتش هيچ نتيجه اي نداد.

تارنماهاي اوكرايني از جمله 'دنگي' و 'يورواينتگريشن' تفاهم لوزان را بازتاب داده و به شادماني ملت ايران از اين رويداد مهم تاريخي و امكان لغو تحريم هاي بين المللي و يكجانبه در مورد كشورمان اشاره كردند.

تارنماي دنگي ازجمله به امكان توسعه همكاري هاي ايران با اروپا در عرصه نفت و گاز اشاره و اعلام كرد: اين همكاري ها با توجه به تلاش بروكسل براي تنوع سازي منابع انرژي اهميت فراوان دارد.

اروپام*1*391 **1917