۱۴ فروردین ۱۳۹۴، ۶:۲۱
کد خبر: 81557704
T T
۰ نفر
استقبال وزیر خارجه انگلیس از تفاهم هسته ای ایران و گروه 1+5

لندن -ایرنا - فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس پنجشنبه شب ضمن استقبال از توافق بدست آمده در مذاكرات لوزان سوییس، 'بر روی شاخص های كلیدی در ارتباط با برنامه هسته ای ایران'، گفت: اینها مبنایی برای یك توافق خیلی خوب هستند.

به گزارش ایرنا، هاموند گفت: ما بر روی شاخص های كلیدی یك توافق جامع بر روی برنامه هسته ای ایران توافق كردیم كه این مساله دربرگیرنده توافق تهران با محدود كردن برنامه های هسته ایش، با محدود سازی ظرفیت غنی سازی و نیز سطح و میزان آن برای یك دوره محدود است. تحقیقات و توسعه در این زمینه ( غنی سازی) نیز محدود به مرزهای توافق شده است .

وی اضافه كرد: ایران همچنین توافق كرده كه نظارت بیشتری بر روی فعالیت هسته ای آن صورت بگیرد و یك توافق جامع درچارچوب این شاخص ها تضمین می كند كه برنامه هسته ای این كشور صلح آمیز است .

هاموند گفت: در نقطه مقابل، تحریم های اقتصادی و مالی ایران به نحو قابل توجهی كاهش می یابد از جمله تمامی قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل در ارتباط با برنامه هسته ای ایران .

وی افزود: اینها فراتر از آنچه چیزی است كه خیلی از ما 18 ماه پیش احتمال آن را می دادیم و یك مبنای خوبی است برای آنچه به نظرم یك توافق خیلی خوب باید داشته باشد.

وزیر خارجه انگلیس اضافه كرد: اما آنجا هنوز كارهای زیادی باید صورت بگیرد. جزییات دقیق برای هر توافق بسیار مهم هستند بویژه جزییات مربوط به اقدامات نظارتی و اجرای مكانیزم ها برای بررسی قطعنامه های شورای امنیت. دیپلمات ها و كارشنان فنی از همه طرف ها در هفته های آینده برای نهایی كردن این جزییات تا پایان ماه ژوئن، بشدت كار خواهند كرد.

هاموند افزود: تحریم های ( ایران) تا زمانی كه توافق جامع مورد توافق قرار بگیرد و به اجرا گذاشته شود، باقی خواهند ماند .

وزیر خارجه انگلیس اضافه كرد: مذاكرات بشدت سخت بودند. ما همیشه گفته ایم كه هرگز موافق با یك توافق بد نیستیم. این نتیجه بدست آمده ناشی از تعهد به پشتكار و اراده همه طرف ها به انعطاف در یافتن راه حل هایی برای مشكلات به ظاهرا مقاوم است.

وی افزود: ما همچنان دارای تفاوت دیدگاه در بسیاری از مسایل با ایران، از جمله برخی از مسایل كلیدی منطقه، هستیم. اما یك توافق جامع سبب ارتقای سطح اعتماد، اعتماد بنفس و گفت وگو بر روی همه جوانب و از همه مهمتر اجتناب از یك مسابقه تسلیحاتی در منطقه خواهد شد.

بیانیه مشترك مذاكرات هسته ای ایران و گروه 1+5 پنجشنبه شب به وسیله محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و فدریكا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دانشگاه پلی تكنیك لوزان سوییس قرائت شد كه طبق آن به تمامی تحریم های ایران پایان داده خواهد شد.

در زمان اعلام این بیانیه، علاوه بر ظریف و موگرینی، جان كری وزیرامور خارجه آمریكا، لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه ، فرانك والتر اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان، فیلیپ هاموند وزیر امورخارجه انگلیس، ریاپكف معاون وزیر خارجه روسیه و نماینده چین نیز حضور داشتند.

اروپام**4** 1552

سرخط اخبار جهان