۱۲ فروردین ۱۳۹۴، ۷:۳۶
کد خبر: 81556555
T T
۰ نفر

چرايي پوشيده شدن حصار فلزي باغ ارم در نوروز 94

۱۲ فروردین ۱۳۹۴، ۷:۳۶
کد خبر: 81556555
چرايي پوشيده شدن حصار فلزي باغ ارم در نوروز 94

شيراز- ايرنا- رييس باغ گياهشناسي ارم با اعلام خبر بازديد نوروزي 245 هزار نفر از اين جاذبه گردشگري شهر شيراز گفت: علت پوشيده شدن حصار فلزي اطراف اين باغ و ديده نشدن داخل باغ از بيرون در نوروز امسال، عمليات بازسازي در حال اجرا در گلستان رز اين باغ است.

مهندس حميدرضا ستاري چهارشنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: بخشي از باغ كه گلستاني از گل رز است افزون بر40 سال قدمت دارد و نيازمند بازسازي بود.

وي اظهار كرد: با توجه به قدمت 40ساله گلستان رز باغ ارم، علف هاي هرز در فضاي اين گلستان غالب شده بود و علاوه بر آن گل هاي رز و خاك اين بخش از باغ عمر مفيد خود را از دست داده بودند و از اين رو، بازسازي گلستان رز در دستور كار قرار گرفت.

رييس باغ گياهشناسي ارم كه به عنوان مركزي تحقيقاتي زير نظر دانشگاه شيراز اداره مي شود، گفت: با تخصيص اعتبار مورد نياز در اواخر سال 93، عمليات بازسازي گلستان رز بلافاصله آغاز شد و براي اين كه فضاي كارگاهي اين بخش از باغ، چشم انداز و جلوه نامطلوبي نداشته باشد، حصار فلزي دور باغ با گوني پوشيده شد و تابلويي نيز براي اطلاع رساني به گردشگران درباره اين موضوع در داخل باغ ارم نصب شد.

وي افزود: عمليات بازسازي گلستان رز اين باغ با تامين به موقع اعتبارات در چهار ماه آينده به پايان مي رسد.

ستاري گفت: انواع گل هاي اصلاح شده رز در سطح دنيا كه با شرايط آب و هوايي شيراز سازگار است براي كاشت در اين گلستان رز خريداري و در بخشي از اين گلستان، نمونه هاي بومي گل رز نيز كاشته مي شود.

وي اظهار كرد: انواع گل هاي كاشته شده در اين گلستان رز به مانند ديگر گياهان اين باغ، با نصب تابلويي به بازديدكنندگان معرفي مي شود.

وي با بيان اين كه افزون بر 400 گونه گياهي زنده در باغ ارم شناسايي شده و در حال نگهداري است گفت: همه تلاش ها براي نگهداري، حرس و تغذيه درختان و گونه هاي گياهي باغ ارم در طول سال در اين چارچوب است كه گياهان اين باغ در فصل بهارجلوه گري خاصي داشته باشد و علاوه بر آن براي زيباسازي باغ در تعطيلات نوروز اقدامات گسترده اي مانند گل آرايي در داخل و بيرون باغ صورت گرفته است.

ستاري گفت: كاشت انواع گل هايي كه در فصل بهار جلوه گري خاصي دارند و همچنين گل هايي كه مربوط به فصل بهار نيست سبب شده است تا بازديدكنندگان باغ ارم در فصل بهار تنوع گياهي و رنگي اين باغ را بيش از پيش حس كنند.

** بازديد 245 هزار گردشگر از باغ ارم در نوروز 94

رييس باغ گياهشناسي ارم در بخش ديگري از اين گفت و گو اظهار كرد: بيش از 245 هزار گردشگر از 29 اسفند تا پايان روز دهم فروردين ماه 94 از اين اثر ثبت شده در ميراث جهاني يونسكو بازديد كردند.

ستاري گفت: با توجه به محدوديت فضاي خيابان ارم براي توقف خودروهاي بازديدكنندگان در ايام نوروز، فضاي گسترده اي در پرديس ارم دانشگاه شيراز در نزديكي باغ ارم به عنوان پاركينگ در نظر گرفته شده و اين موضوع با نصب تابلوهايي به اطلاع ميهمانان نوروزي رسيده است.

رييس باغ گياهشناسي ارم يادآوري كرد: اين باغ در تعطيلات نوروز 94 هر روز به طور يكسره از ساعت هشت صبح تا 9 شب پذيراي بازديدكنندگان است.

وي عمارت تاريخي درون باغ ارم را مربوط به دوره قاجاريه و با قدمت حدود 200 سال پيش دانست و گفت: فردي با نام نصيرالملك مالك اين باغ عمارت ياد شده را ساخته است.

باغ ارم يكي از مشهورترين باغ هاي شيراز است كه پيشينه اين باغ به دوران سلجوقي بازمي گردد و در دوران زنديه، كريم خان زند در سازندگي و بهسازي اين باغ اقداماتي انجام داد.

بناي ارزشمند (ساختمان) موجود در باغ ارم شيراز در دوران قاجار ساخته شده است كه برجسته ترين ويژگي اين بنا، ايوان مركزي دو طبقه آن است كه درقسمت بالايي اين بنا، هلالي وجود دارد كه بر روي آن نقوش كاشي كاري شده شامل شخصيت هاي تاريخي، ادبي و اسطوره اي است كه به گونه زيبايي به نمايش گذاشته شده است.

باغ ارم شيراز به عنوان يكي از چهار مجموعه جهاني فارس پس از تخت جمشيد، پاسارگاد و باغ هاي پاسارگاد در فهرست آثار جهاني به ثبت رسيده است و به عنوان مركزي تحقيقاتي در حوزه گياه شناسي زيرنظر دانشگاه شيراز اداره مي شود.

باغ ارم شيراز در خياباني به همين نام در مركز شهر شيراز قرار دارد. ك/3

2027/ 5054

سرخط اخبار استان‌ها