۸ فروردین ۱۳۹۴، ۱۲:۰۵
کد خبر: 81553053
T T
۰ نفر
بیش از دو میلیون نفر شب مسافر نوروزی در فارس اسكان یافتند

شیراز- ایرنا- مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت: از 28 اسفندماه 93 تا هفتم فروردین ماه جاری، بیش از دو میلیون و 144 هزار و 423 نفر شب مسافر نوروزی در مراكز اقامتی این استان اسكان یافتند.

مصیب امیری، روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این مسافران در واحدهای اقامتی استان فارس شامل هتل، هتل آپارتمان، خانه مسافر، چادرهای مسافرتی، سالن های ورزشی، كلاس های مدارس و خانه های استیجاری اسكان داده شدند.

وی اضافه كرد: امسال با تمهیدات ایجاد شده میزان نفر شب اقامت در استان فارس نسبت به سال گذشته 10 درصد افزایش داشته و ظرفیت استان فارس در این بخش به 550 هزار نفر شب رسیده است.

امیری اظهارداشت: تعداد 50 هتل، 13 هتل آپارتمان و 135 مهمانپذیر به مسافران و گردشگران استان فارس در ایام مختلف از جمله نوروز خدمات می دهند.

وی اضافه كرد: به منظور ارایه خدمات بهتر به مسافران نوروزی استان فارس ظرفیت مراكز اقامتی استان در این مدت افزایش مطلوبی داشته بطوری كه در هتل ها برای هفت هزار و 500 نفر، در مهمانپذیرها 15 هزار و 500 نفر و در هتل آپارتمان ها یكهزار و 400 نفر ظرفیت اقامت ایجاد شده است.

مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس ادامه داد: همچنین امسال علاوه بر مراكز اقامتی، یكهزار و 200 خانه استیجاری برای میهمانان نوروزی استان شناسایی و ساماندهی شدند كه اطلاعات این خانه ها در مبادی ورودی شهرها در اختیار مسافران قرار می گیرد.



**اسكان بیش از 496 هزار مسافر نوروزی در مدارس استان فارس

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره كل آموزش و پرورش استان فارس گفت: از 28 اسفندماه 93 تا امرو هشتم فروردین 496 هزار و 860 تن از مسافران نوروزی در قالب 99 هزار و 372 خانواده در مدارس و فضاهای متعلق به آموزش و پرورش این استان اسكان یافته اند.

به گزارش ایرنا، غلامعلی حق شناس روز شنبه در حاشیه بازدید از ستادهای اسكان نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شیراز افزود: در مجموع یك میلیون و 242 هزار و 150 نفر روز در این مدت در مدارس فارس اسكان یافتند.

وی اضافه كرد: تیم های پشتیبانی برای بازدید از تاسیسات مدارس محل اسكان تشكیل شده اند تا نواقص احتمالی این مدارس را برطرف كنند.

حق شناس بیان كرد: در این بازدیدها، وسایل و لوازمی كه مورد استفاده میهمانان نوروزی قرار می گیرد از قبیل پتو، ملحفه، فرش و غیره از نظر تمیز بودن و رعایت مسائل بهداشتی كنترل می شود.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش فارس افزود: در مقطع كنونی، همه كلاس های درس و نمازخانه های مدارس در شهر شیراز تكمیل است.

وی ادامه داد: پیش بینی ما این بود كه جمعه شب با پایان یافتن مرحله اول تعطیلات نوروزی كمی از ازدحام ستادهای اسكان در آموزش و پرورش كاسته شود ولی در عمل این اتفاق نیفتاد.

وی گفت: با توجه به این وضعیت انتظار می رود میزان آمار اسكان میهمانان نوروزی در فارس در روزهای یاد شده رشد قابل توجهی داشته باشد.

گزارش خبرنگار ایرنا، از چهار ستاد اسكان مسافران نوروزی آموزش و پرورش شیراز حاكی است، همه كلاس های درس و نمازخانه ها و حتی سالن ها و راهروهای مدارس این استان مملو از میهمانان نوروزی است.

براساس این گزارش، برخی میهمانان نوروزی ساعت ها برای پذیرش مكان مناسب و مورد نظر خود در این ستادها به انتظار می نشینند.

خیابان آصف از انشعابات خیابان آزادگان در ناحیه چهار آموزش و پرورش شیراز از جمله مكان هایی است كه شمار زیادی از میهمانان نوروزی در فضای سبز مجاور آن اقدام به برپایی چادر كرده اند.

این در حالی است كه در شهر شیراز، هفت هزار و 569 كلاس، هشت سالن ورزشی، سه خوابگاه دانشگاه فرهنگیان و سه خوابگاه دانش آموزی و اردوگاه شهید دستغیب برای میهمانان نوروزی در نظر گرفته شده است.

در سراسر استان فارس نیز 18 هزار و 300 كلاس برای این امر مهیا شده اند.

به گفته فرشید سیاری مدیركل تعاون و رفاه وزارت آموزش و پرورش و دبیر ستاد اسكان نوروزی این وزارتخانه، تا پایان روز ششم فروردین و با پایان یافتن دور نخست مسافرت های نوروزی، استان‌های فارس، خراسان رضوی و اصفهان به ترتیب بیشترین پذیرش و اسكان مسافران در مدارس را در كشور به خود اختصاص داده‌اند.



* افزون بر یك میلیون نفر از مكان های تاریخی فارس دیدن كردند



معاون گردشگری اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت: از 25 اسفند 93 تا روز هفتم فروردین ماه جاری، یك میلیون و 291 هزار و 320 نفر از گردشگران و مسافران نوروزی از اماكن تاریخی - فرهنگی زیر پوشش این اداره كل بازدید كردند.

سید موید محسن نژاد، روز شنبه درگفت و گو با ایرنا افزود: در این مدت آرامگاه حافظ با 328 هزار و 980 نفر بازدیدكننده در رتبه نخست اماكن تاریخی فرهنگی استان فارس قرار دارد.

وی ادامه داد: مجموعه جهانی تخت جمشید با 304 هزار و 281 نفر از و آرامگاه سعدی با 232 هزار و 608 نفر بازدید كننده در رتبه های دوم و سوم هستند.

محسن نژاد اظهارداشت: همچنین 106 هزار و 789 نفر از مجموعه جهانی پاسارگاد و 106 هزار و 60 نفر از مجموعه فرهنگی ارگ كریمخانی شیراز دیدن كردند.

وی بیان كرد: شمار بازدیدكنندگان اماكن تاریخی زیرنظر اداره میراث فرهنگی فارس از 25 اسفندماه 93 تا هفتم فروردین امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 3.5درصد افزایش داشته است.

آرامگاه حافظ، آرامگاه سعدی، ارگ كریمخانی، موزه سنگ های تاریخی هفت تنان، موزه پارس، موزه گرمابه حمام وكیل، تخت جمشید و موزه تخت جمشید، پاسارگاد، نقش رستم و نقش رجب تحت پوشش اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس است.

همچنین شهر تاریخی بیشاپور، تنگ چوگان، غار شاپور، موزه بیشاپور، موزه مردم شناسی كازرون، قلعه دختر و كاخ اردشیر فیروزآباد ،كاخ ساسان سروستان و موزه باغ نشاط شهرستان لار از دیگر آثار تاریخی ـ فرهنگی تحت پوشش میراث فرهنگی استان فارس است. ك/3

2027/6118/ 6122/ 6075 / 1539
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ