۶ فروردین ۱۳۹۴، ۱۴:۳۸
کد خبر: 81551851
T T
۰ نفر

تويسركان، بهشت روح افزاي غرب ايران

۶ فروردین ۱۳۹۴، ۱۴:۳۸
کد خبر: 81551851
تويسركان، بهشت روح افزاي غرب ايران

همدان - ايرنا-اگر دامنه هاي چشم نواز كوه پر صلابت الوند را به سمت جنوب پشت سر بگذاريم ديدگانمان به نظاره سرزميني سبز و سرشار از چشم اندازهاي بي نظير طبيعي مي نشيند كه روح را در فضاي فردوس برين سير مي دهد و دوستداران طبيعت و عاشقان تاريخ ايران زمين را به سوي خود مي خواند.

تويسركان در دامنه جنوبي كوه الوند با همه طبيعت بكر و سكوت الهام بخش خود، خود نمايي مي كند و جذابيت هاي دلنشين خود را كريمانه و رايگان در اختيار هر چشم مشتاق، جستجوگر و ظريف بين مي گذارد.

ابنيه كم نظير تاريخي، چشم اندازهاي متنوع و دل انگيز و مجموعه اي از آداب ، رسوم و فرهنگ تاريخ ساز تويسركان در ميان كوه هاي سر به فلك كشيده و طبيعت بكر و مسحور كننده محصور شده و جاي افسوس و حسرت دارد كه به غرب كشور سفر كنيم و شهرستان تويسركان را در فهرست سفر خود قرار نداده باشيم.



*موقعيت جغرافيايي



شهرستان تويسركان از شمال به شهرستان هاي همدان، اسد آباد و بهار از مشرق به ملاير از مغرب به شهر كنگاور و از جنوب به شهرستان نهاوند محدود مي شود.

فاصله تويسركان تا همدان 90 كيلومتر است و بلندترين نقطه اين شهرستان قله الوند با ارتفاع سه هزار و 574 متر است.

اين شهرستان به دليل كوهستاني و مرتفع بودن داراي آب و هواي معتدل كوهستاني است و رودخانه هاي مهم آن عبارتند از قلقل رود، كرزان رود، سركان رود و سرابي رود.

شهرستان تويسركان با مساحت 1556 كيلومتر مربع از سه شهر تويسركان، سركان و فرسفج و دو بخش مركزي و قلقل رود و هفت دهستان و 111 روستا تشكيل شده است.

زبان مردم اين شهرستان فارسي است ولي تعدادي از روستاهاي مجاور به استان كرمانشاه و شهرستان هاي ملاير و نهاوند به كردي، لري و به طور محدود به تركي نيز سخن مي گويند.



*پيشينه تاريخي



درباره تويسركان در يكي از قديمي ترين كتاب هاي جغرافي با عنوان رودآور ياد شده و مي نويسد: رود آور در هفت فرسخي همدان و نهاوند، شهري است بزرگ و پهناور و زراعت زعفران آن مشهور است و منبر آن محلي است به نام كرج رود كه قريه هاي بسيار دارد.

وجود تپه هاي تاريخي روستاي بابا كمال با قدمت تخميني بيش از پنج هزار سال و بارگاه حيقوق نبي(ع) كه 603 سال قبل از ميلاد حضرت مسيح(ع) مي زيسته گواهي بر قدمت تاريخي بالاي اين شهرستان است.



*جاذبه هاي تاريخي و فرهنگي



از جمله آثار تاريخي و فرهنگي اين شهرستان مي توان به آرامگاه حيقوق نبي(ع)، آرامگاه مير رضي الدين آرتيماني، پل فرسفج، كاروانسراي فرسفج، آرامگاه ابوالمعجن ثقفي(پير كمربسته)، قلعه اشتران، مسجد جامع تويسركان، مسجد باغوار، چنار مسجد باغوار، بازار قديمي سر پوشيده، مدرسه علميه شيخ عليخان زنگنه، امامزاده اسماعيل زرهان، عمارت مسعودي، خانه تاريخي دكتر اقتداري، امامزاده زيد بن علي(ع)، امامزاده اسماعيل (ع) سرابي و امامزاده ناصر(ع) اشاره كرد.



*جاذبه هاي طبيعي



از مهمترين مناطق گردشگري طبيعي شهرستان تويسركان مي توان منطقه حفاظت شده خانگرمز، شهر سركان، دره روستاي شهرستانه، دره روستاي آرتيمان؛ دره تپه قلندر سياب؛ دره گزندر سرابي و دره سركان اشاره كرد.



*صنايع دستي و سوغات



توليد انواع صنايع دستي چوبي مانند خراطي، ظريف كاري و منبت كاري از دير باز در منطقه شهري تويسركان رواج داشته و در سال هاي اخير تعداد زيادي از اهالي روستاهاي توابع اين شهرستان نظير سيد شهاب، جيجانكوه، اشترمل و عين آباد با بيش از سه هزار كارگاه مبل و منبت به اين صنعت روي آورده اند.

مهمترين سوغات تويسركان نيز شامل گردو با شهرتي جهاني، عسل، نقل، كشمش، پشمك، سماق، آلو و شيره انگور مي باشد.

فرماندار تويسركان در گفت و گو با ايرنا با اشاره به قابليت هاي بالاي تويسركان در حوزه گردشگري گفت: ظرفيت هاي اين بخش از مهمترين مزاياي شهرستان در مسير دست يابي به رونق اقتصادي و بهبود فضاي كسب و كار و اشتغالزايي به شمار مي رود.

مهرداد موسوي افزود: توانمندي ها و ظرفيت هاي متنوع گردشگري تويسركان تا كنون آنچنان كه بايد معرفي نشده و استفاده حداكثري از اين قابليت تحقق نيافته است.

وي طبيعت بكر و جذاب، اقليم مناسب و روح افزا و آثار متعدد تاريخي و فرهنگي را مهمترين محورهاي جذاب گردشگري در تويسركان عنوان و خاطر نشان كرد: توسعه صنعت گردشگري در چشم انداز توسعه عمومي تويسركان در سال هاي آينده از نقش مهم و بي بديلي برخوردار است.

موسوي يادآور شد: تويسركان با برخورداري از ظرفيت هاي متنوع، قابليت تبديل شدن به يك قطب گردشگري مهم در غرب كشور را دارد.

رييس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري تويسركان نيز به ايرنا گفت: اين شهرستان با برخورداري از 226 اثر و جاذبه تاريخي، فرهنگي و گردشگري از لحاظ تعداد آثار، دومين شهر استان پس از شهر همدان به شمار مي رود و از نظر قدمت آثار، اولين شهر استان محسوب مي شود.

ميثم الوندي افزود: تويسركان با توجه به برخورداري از روستاهاي هدف گردشگري، مناطق نمونه گردشگري و چشم اندازهاي كم نظير طبيعي، هدفي جذاب و نشاط آور براي علاقمندان به گردشگري طبيعت به شمار مي رود.

وي از فعاليت تورهاي طبيعت گردي و تويسركان گردي در جهت جذب بيش از پيش گردشگران خبر داد و تصريح كرد: تا كنون 67 اثر تاريخي و فرهنگي از تويسركان در فهرست آثار ملي ثبت شده و بارگاه حيقوق نبي(ع) در تويسركان نيز نامزد ثبت در آثار جهاني است.

الوندي خاطر نشان كرد: صنايع دستي به ويژه صنعت مبل و منبت در تويسركان از پيشرفت هاي چشمگيري برخوردار شده به طوري كه بيش از سه هزار و 600 كارگاه صنايع دستي در سطح اين شهرستان مشغول به فعاليت هستند.

وي همچنين از تلاش براي ورود موثر تر و پر رنگ سرمايه گذاران بخش خصوصي در حوزه گردشگري اين شهرستان خبر داد.

7524/1181 1539
۰ نفر