۴ فروردین ۱۳۹۴، ۹:۵۹
کد خبر: 81550030
T T
۰ نفر
افزایش بازداشت افراطیون مالزی/ دو حامی داعش در فرودگاه بازداشت شدند

كوالالامپور – ایرنا – با افزایش بازداشت افراطیون مالزی كه قصد پیوستن به گروه تروریستی داعش را دارند، پلیس دو نفر دیگر را به اتهام تلاش برای سفر به سوریه در فرودگاه بازداشت كرد.

به گزارش ایرنا، مقابله با افراطیون مالزی در حالی طی ماه های اخیر تشدید شده است كه دولتمردان این كشور در سال های گذشته از مدارس دینی كه به وسیله وهابیون و كشورهای عربی تغذیه می شد و افراطی گری را رواج می داد، پشتیبانی می كردند.

پلیس مالزی روز سه شنبه اعلام كرد در ادامه مقابله با سفر اتباع این كشور به سوریه و عراق برای پیوستن به داعش دو نفر از جمله یك زن خانه دار 28 ساله را در فرودگاه بین المللی كوالالامپور بازداشت كرده است.

خالد ابوبكر، بازرس كل پلیس مالزی در بیانیه ای زمان دستگیری این دو نفر به وسیله بخش ویژه ضد تروریسم پلیس را هفتم و 19 مارس (16 و 28 اسفند 93) ذكر كرد.

زن خانه دار مالزیایی در ایالت كداح كه به ایالت دارالایمان مشهور است، بازداشت شد. این زن 28 ساله برنامه ریزی كرده بود از مسیر یك كشور همسایه مالزی به سوریه سفر كند.

فرد دوم دستگیر شده یك كارمند دولت و از اهالی ایالت صباح مالزی است كه از سال 2012 به یك كشور همسایه رفته و به صورت مخفیانه به مالزی بازگشت تا با سفر به سوریه به گروه های تروریستی بپیوندد.

تعدادی از افراطیون مالزی هم اكنون در جنوب فیلیپین با گروه تروریستی ابوسیاف كه با داعش بیعت كرده است، همكاری می كنند.

بازرس كل پلیس مالزی، گفت كه این فرد برای جذب نیرو برای تروریست ها به كشور همسایه سفر كرده بود، اما نامی از این كشور نبرد.

دولت مالزی تاكنون مدعی بود 61 تبعه این كشور به گروه های تروریستی در سوریه پیوسته اند، تا این كه ایوب خان مایدین، یك مقام بلندپایه امنیتی این كشور پنجشنبه گذشته براساس برآوردهای اطلاعاتی اعلام كرد 80 نفر، مالزی را برای پیوستن به گروه های تروریستی در سوریه ترك كرده اند.

این در حالی است كه منابع آگاه معتقدند تعداد مالزیایی هایی كه با تروریست های داعش همكاری می كنند بیش از آمار رسمی است.

در حالی كه مقامات مالزی ادعا می كنند تنها 68 نفر از اتباع این كشور به اتهام همكاری با داعش دستگیر و در زندان بسر می برند، منابع آگاه معتقدند صدها نفر از افراطیون پس از ترس دولتمردان مالزی از عملیات تروریستی و براندازی، آن ها را بازداشت و زندانی كرده اند.

در بین دستگیر شدگان كارمندان دولت و پرسنل نظامی از نیروی دریایی و هوایی مالزی نیز دیده می شوند.

هم اكنون مالزیایی های تروریست در سوریه در سه گروه تروریستی داعش، انصار و اجناد الشام فعالیت می كنند و كودكان مالایی نیز در مركزی تحت آموزش های نظامی و ایدئولوژیكی قرار گرفته اند.

ایوب خان مایدین اخیرا گفت كه بسیاری از اتباع مالزی همچنان در حال برنامه ریزی برای ترك این كشور و پیوستن به تروریست ها هستند و باید تا دیر نشده آن ها شناسایی و متوقف شوند.

این سخنان نشان از هراس مقامات بلندپایه امنیتی مالزی از پیوستن اتباع این كشور به تروریست و نقش آن ها در تحولات آینده مالزی و منطقه جنوب شرق آسیا دارد، تحولی كه مقامات بلندپایه اندونزی و سنگاپور نیز هر از گاهی بر آن تاكید می كنند.

آساق**1611

سرخط اخبار جهان