۳ فروردین ۱۳۹۴، ۱۰:۵۱
کد خبر: 81549395
T T
۰ نفر
سفرها‌ي نوروزي امسال نسبت به سال قبل كاهش يافت

زنجان - ايرنا - استاندار زنجان گفت: آمار موجود از تردد‌ها و بازديد و اسكان مسافران نشان دهنده كاهش تعداد سفرهاي نوروزي امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

جمشيد انصاري شامگاه يكشنبه در جريان بازديد از ستاد هماهنگي خدمات سفر استان زنجان افزود: تمام گزارشات موجود نشان مي دهد كه ميزان سفرها‌ي نوروزي امسال به شمالغرب كشور كاهش يافته است.

وي يادآورشد: ميزان تردد از راه‌هاي ارتباطي اين مناطق از زمان آغاز سفرهاي نوروزي تا كنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 15 تا 20 درصد كاهش نشان مي دهد.

طرح نوروزي سال گذشته از 25 اسفند 92 آغاز شد و تا 15 فروردين 93 ادامه داشت كه در اين مدت بيش از چهار ميليون و 500 هزار خودرو از راه‌هاي ارتباطي استان زنجان تردد كرده بودند.

امسال طرح نوروزي از 27 اسفند سال 93 آغاز شده است و تا 15 فروردين نيز ادامه دارد.

تعداد ترددهاي انجام شده در چهار روز گذشته به يك ميليون و 805 هزار و 22 تردد مي رسد.

انصاري به افزايش پنج كيلومتري متوسط سرعت خودروها در راه‌هاي ارتباطي كشور اشاره و اظهار كرد: به نظر مي رسد كم بودن تعداد سفرها، فرصت را براي سودجويي برخي افراد براي افزايش سرعت فراهم كرده است.

متوسط سرعت خودروها در سال گذشته 81 كيلومتر بود كه اين ميزان در نوروز امسال به 86 كيلومتر افزايش يافته است.

استاندار زنجان بر لزوم استفاده از سيستم كنترل كننده براي جلوگيري از ادامه اين روند سرعت تاكيد كرد و گفت: ادامه چنين سرعتي مي تواند منجر به افزايش تعداد تصادفات جاده‌اي شود.

وي يكي از علل كاهش تعداد سفرها در روزهاي گذشته به شمالغرب كشور را، وضعيت جوي و مصادف بودن نوروز با ايام فاطميه عنوان كرد و ادامه داد: پيش بيني مي شود با گذر از ايام فاطميه از هفته آينده شاهد اوج گيري سفرهاي نوروزي بود.

وضعيت جوي استان زنجان از نخستن روز سال شاهد بارندگي پراكنده و كاهش دما بود.

ايام فاطميه امسال مصادف با سوم، چهارم و پنجم فروردين است.

انصاري با بيان اينكه زنجان در زمينه توزيع مواد غذايي براي نوروز مشكلي نداشت، به تعطيل بودن مغازه‌ها در بسياري از خيابان‌هاي شهر زنجان اشاره كرد.

استاندار زنجان گفت: به غير از خيابان امام خميني(ره) كه همجوار با بازار و خيابان اصلي شهر محسوب مي شود، در ساير معابر زنجان فعاليت خاصي مشاهده نمي شد.

بر اساس دستور استاندار مقرر شده بود كه واحدهاي صنفي مستقر در بازار و خيابان امام خميني(ره) حد فاصل سبزه ميدان تا چهار راه انقلاب در روزهاي عيد نوروز فعال باشند و به فروش اقلام سنتي و صنايع دستي بپردازند.

بازار زنجان در ايام شهادت و عزاداري ائمه معصومين(ع) گاه تا سه روز تعطيل و غير فعال مي شود.

مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان زنجان نيز در جريان اين بازديد گفت: از يك فروردين بازديد از اماكن تاريخي اين استان به علت وضعيت جوي نا مساعد و بارندگي با كاهش مواجه بود.

يحيي رحمتي به افزايش تعداد اسكان مسافران نوروزي در اين مدت اشاره كرد و از راه‌اندازي نمايشگاه‌ و فروشگاه صنايع دستي در سطح استان خبر داد.

بر اساس برنامه‌ريزي‌هاي انجام در ستاد خدمات سفر، بنا بود نمايشگاه و فروشگاه صنايع دستي در سطح تمام شهرستان‌ها به ويژه سلطانيه و زنجان داير شود.

هم اكنون 105 غرفه فروش صنايع دستي در شهر زنجان و كنار هتل لاله هيدج برپا شده است و تعداد غرفه‌هاي داير شده در شهر سلطانيه نيز به 30 باب مي رسد.

رييس جامعه هتلداران استان زنجان نيز در اين جلسه گفت: مجموع مسافران اقامت كننده در هتل‌ها و اماكن اقامتي زنجان تا يك فروردين به سه هزار و 22 نفر مي رسد.

كاميار اسكندريون افزود: ميزان اقامت در هتل مسافران نوروزي به 236 نفر، اقامت در مهمانپذيرها به 159 نفر، هتل آپارتمان‌ها 21 نفر، منازل استيجاري 25 نفر، كمپ‌هاي موقت 50 نفر و اقامت در مدارس به دو هزار و 81 نفر رسيد.

3001/6085

سرخط اخبار استان‌ها