۲۵ اسفند ۱۳۹۳، ۸:۳۹
کد خبر: 81542744
T T
۰ نفر

راه طولانی صنعت نشر برای استانداردسازی

۲۵ اسفند ۱۳۹۳، ۸:۳۹
کد خبر: 81542744
راه طولانی صنعت نشر برای استانداردسازی

تهران - ایرنا- صنعت چاپ كشور هنوز برای استانداردسازی راه طولانی پیش رو دارد و تا زمانی كه این سامانه از نظر كیفیت ارتقا پیدا نكند تمام فرآیندهای چاپ با دشواری صورت خواهد گرفت.

چاپ مثل دیگر صنایع آمیزه‌ای است از فرایند‌ها و سیستم‌های مختلف كه از ارتباطی منطقی با یكدیگر برخوردارند. به همین خاطر ارایه استانداردهای مشخص كه باعث می‌‌شود همه فرایندها و سیستم‌ها در یك چارچوب مشخص و هماهنگ بهترین كارآیی را عرضه كنند برای‌ صنعت چاپ ضروری است.

چاپ صنعتی بسیار گسترده و پیچیده است. به همین خاطر تعداد استانداردهایی هم كه برای این صنعت تاكنون تهیه و تدوین شده فراوانند.

استاندارد در صنعت چاپ اهمیتی مضاعف دارد. زیرا استانداردها باعث می‌‌شوند تا همه عوامل مؤثر در چرخه تولید یك كار چاپی از چاپكار تا خریدار، لیتوگراف و فروشنده دستگاه بتوانند با یكدیگر ارتباط برقرار كنند. بدون این استانداردها ارتباط مناسب بین بخش‌های مختلف صنعت چاپ انجام پذیر نیست.

استاندارد های چاپ شامل نوع كاغذ، رنگ، مركب و سایر مواد اولیه می شود البته موارد دیگری مثل تغییرات كیفی و شرایط مشاهده نیز تاثیرگذار است.

یكی از مشكلاتی كه در چاپخانه ها بسیار شایع است استفاده غیر صحیح از دستگاه است زیرا ماشین چاپ باید بر اساس توانایی ها و ویژگی هایی كار كند كه شركت سازنده توصیه كرده است.



** استانداردسازی چاپ از نگاه یك كارشناس

یك كارشناس حوزه نشر روز دوشنبه به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: استانداردسازی و تجهیز هدفمند بخش های مختلف صنعت نشر از گام های اساسی دولت در بهبود مدیریت صنعت نشر است.

كاظم جلالوند افزود:این نوسازی باید تمام روش ها، فرایندها ، فضاها و تجهیزات بخش های مختلف صنعت را شامل شود.

وی اظهار داشت :تهیه استانداردهای مرتبط با هر بخش برای بستر سازی و نظارت دقیق در رعایت مستمر آن ها از دیگر وظایف مهم دولت در این بخش است.

جلالوند با بیان اینكه طراحی و برگزاری دوره های آموزشی عمومی و تخصصی از دیگر وظایف دولت در بهبود مدیریت صنعت نشر است ، ادامه داد: آموزش های تخصصی در حوزه فنی و مدیریتی می تواند به افزایش اثربخشی و كارآمدی صنعت منجر شده و توان رقابتی كسب و كارهای فعال در صنعت را افزایش دهد.

وی اضافه كرد:همچنین دولت باید از ظرفیت های موجود در اتحادیه های ناشران كشور و انجمن های تخصصی نشر بهترین بهره برداری را داشته باشد، نقش ، هدف گذاری و طراحی سیاست های حمایتی موثر از مهم ترین وظایف دولت در بهسازی مدیریت صنعت نشر است .

این كارشناس تصریح كرد:طراحی برنامه های عملیاتی ،تقسیم كار بین ناشران و پیاده سازی برنامه ها از دیگر مواردی است كه باید توسط اتحادیه ها و انجمن های تخصصی نشر به انجام برسد.

به گفته جلالوند، متاسفانه عدم وجود یك برنامه كلان در سطح صنعت نشر و فقدان شاخص های ارزیابی شفاف و مورد توافق میان صنعت و دستگاه های نظارت موجب شده كه اثربخشی نظارت دولت بر صنعت پایین آمده و كارآمدی لازم را نداشته باشد.

وی با بیان اینكه از سوی دیگر رقابت در بازارهای جهانی می تواند آغاز گر فصل جدیدی در صنعت نشر كشور باشد، افزود:حضور در بازارهای جهانی نقاط قابل بهبود صنعت نشر را آشكار ساخته و پرورش نسل جدیدی از ناشران جهان تراز را با درجه بالایی از تخصص و توان مدیریتی طلب می كند.

جلالوند اظهار داشت :تمركز بر بازارهایی كه به زبان فارسی آشنایی دارند می تواند به عنوان گام نخست در ورود به بازارهای بین المللی باشد و زمینه ورود به بازارهای خارجی زبان سایر نقاط جهان را فراهم كند.

فراهنگ **9022 ** 1569

سرخط اخبار فرهنگ