۲۳ اسفند ۱۳۹۳، ۱۳:۳۶
کد خبر: 81540682
T T
۰ نفر

گندم را برای سبزه عید هدر ندهیم

۲۳ اسفند ۱۳۹۳، ۱۳:۳۶
کد خبر: 81540682
گندم را برای سبزه عید هدر ندهیم

تهران-ایرنا-مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت:گندم یك كالای استراتژیك است بنابراین برای سبزه عید نوروز آنرا هدر ندهید.

اسماعیل كهرم روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: سبز كردن گندم برای قرار دادن در سفره هفت سین در ایام عید یك سنت دیرینه است، اما در این میان برخی افراد حجم زیادی از گندم و در مواقعی چهار تا پنج كیلو را سبز می كنند كه در روز آخر عید نیز آنرا دور می ریزند.

وی ادامه داد:این كار علاوه بر اینكه سبب هدر رفت حجم زیادی گندم می شود، در محیط زیست و خیابان ها نیز رها و در بیشتر مواقع زیر چرخ خودروها از بین می روند.

وی با تاكید بر اینكه برای جلوگیری از هدر رفت گندم می توان از حجم كمتری استفاده كرد، افزود:برخی افراد در ظرف های بزرگی گندم سبز می كنند در حالی كه می توان در ظروف كوچكتر مثلا در ابعاد یك نعلبكی گندم سبز كرد.

مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: می توان در پایان عید نوروز سبزه ها را در پشت بام یا بالكن خانه ها گذاشت تا پرندگان از آن بخورند، همچنین می توانند سبزه ها را در باغچه بكارند تا محصول دهد و از گندم های آن برای خوراك پرندگان استفاده كنند.

وی درباره سنت دیرینه سبزه گذاشتن در روزهای نوروز گفت: در ایران باستان افراد انواع دانه از جمله گندم، جو، برنج، لوبیا، نخود، عدس و ارزن را بر روی خشت هایی كه از خاك رس تهیه شده بود سبز می كردند و بنا به رشد بهتر هر كدام از بذرها، متوجه می شدند كه آب و هوای آن سال برای كشت كدام محصول مناسب است بنابراین آن بذر را به عنوان محصول سال در مزارع می كاشتند.



*** سبزه سفره هفت سین

شاید زیباترین ویژگی سفره هفت سین را می ‌توان به وجود سبزه آن دانست، به این دلیل كه سبزه با رنگ و طراوت خود دلها را شاد می كند.

در ایران باستان رسم بر این بود كه بیست و پنج روز قبل از نوروز در كاخ پادشاهان 12 ستون از خشت خام برپا می كردند و بر هركدام یك نوع غله می‌ كاشتند و معتقد بودند اگر سبزه‌ها خوب رشد كنند سال پر بركتی است.

در ایران باستان دانه ‌های گندم، جو، برنج، لوبیا، عدس، ارزن، باقلا، نخود و كنجد را بر این ستون‌ های خشتی می ‌كاشتند و روز ششم فروردین آنها را برمی چیدند و به نشان بركت و باروری در تالارها پخش می ‌كردند. علمی ( 4 ) **9014**1440
۰ نفر