۱۹ اسفند ۱۳۹۳، ۹:۴۹
کد خبر: 81535717
T T
۰ نفر

طلاق، زنگ خطر افزایش آسیب های اجتماعی

۱۹ اسفند ۱۳۹۳، ۹:۴۹
کد خبر: 81535717

سنندج - ایرنا - كارشناسان مسایل اجتماعی همواره از افزایش آمار طلاق و كاهش ازدواج در استان كردستان ابراز نگرانی كرده و طلاق را زنگ خطری برای افزایش آسیب های اجتماعی قلمداد می كنند.

به گزارش ایرنا، معضل طلاق به نوبه خود می تواند زمینه انحرافات اخلاقی و اجتماعی را در جامعه افزایش دهد، برخی دلایل تاخیر در ازدواج ریشه در مسایل اقتصادی، بیكاری، نبود شغل و نداشتن مسكن مناسب دارد و این عوامل سبب گریز جوانان از ازدواج شده است.

از سوی دیگر بخشی از علل طلاق مربوط به نبود تفاهم اخلاقی و نداشتن شناخت زوجین از همدیگر است، در همین راستا مشاوره های خانوادگی و آموزش مهارت های زندگی می تواند نقش مهمی در پیشگیری از طلاق ایفا كند.

رییس مركز مشاوره دانشگاه آزاد سنندج، آموزش و مشاوره قبل از ازدواج را ضروری برشمرد و گفت: مشاوره قبل از ازدواج اطلاعات لازم در زمینه ویژگی های شخصیتی زوجین را به آنها ارایه می دهد.

عطا شاكریان با اشاره به اینكه نتایج پژوهش ها بیانگر آن است كه بیشترین آمار طلاق در سال های اولیه زندگی اتفاق می افتد، افزود: شناخت نداشتن زوجین نسبت به همدیگر از دلایل اصلی طلاق است.

وی به نقش معنویت و اخلاق در زندگی زوجین اشاره كرد و گفت: تحقیقات و پژوهش ها در زمینه طلاق نشان می دهد كه این شاخص نقش بسزایی در زندگی زناشویی دارد.

او با اشاره به پژوهش ها بر روی 400 متقاضی طلاق در مقطع زمانی شش ماهه سال 92 در دادگاه خانواده سنندج، اظهار كرد: بررسی ها نشان داد مشكلات روابط زناشویی، در متقاضیان طلاق دخیل بوده است.

دكتر شاكریان همچنین با اشاره به نتایج این پژوهش ها، فقر، اعتیاد، ازدواج تحمیلی و نسنجیده، عدم تفاهم و تعارضات فكری زوجین، بلاتكلیفی دوران نامزدی، سوء ظن زوجین نسبت به همدیگر و مداخله والدین را از مهمترین علل طلاق دانست.

او علل 40 درصد طلاق ها در كشور را ناشی از مسایل جنسی دانست و گفت: علل 60 درصد طلاق هایی كه كمتر از 10 سال اتفاق می افتد به دلیل عدم شناخت كافی از همدیگر است.

وی با اشاره به اینكه طلاق می تواند اثرات روانی زیادی بر زوجین داشته باشد، افسردگی، تحریك پذیری، پرخاشگری و مشكلات تحصیلی را از پیامدهای عاطفی طلاق بیان كرد.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد سنندج عدم آموزش لازم به جوانان در شرف ازدواج را یكی از علل بروز طلاق بیان كرد و افزود: این آموزش ها باید در مدارس و دانشگاه ها به جوانان ارایه شود.

به گفته شاكریان عدم آموزش جوانان منجر به عدم شناخت و ناآگاهی از خصوصیات روانی، اجتماعی عاطفی و اخلاقی و بروز تنش و ناسازگاری در بین زوجین می شود.

او داشتن تفاهم اخلاقی را مرهون داشتن شناخت زوجین از جنبه های شخصیتی، اخلاقی و رفتاری همدیگر دانست و افزود: این امر می تواند به استحكام و پایداری خانواده كمك كند.

وی ازدواج در سنین پایین و سنین بالا را یك تهدید جدی دانست و گفت: در سنین پایین به دلیل تثبیت نشدن شخصیت و متغییر بودن علایق زوجین، ریسك جدایی بیشتر است.

به گفته وی؛ جوانان به جای اینكه این شناخت را قبل از ازدواج از طریق شیوه های معقول فرهنگی و دینی كسب كنند زمانی كه تشكیل زندگی می دهند و زیر یك سقف هستند شناخت پیدا می كنند كه اغلب منجر به تفاهم نمی شود و زمینه جدایی و طلاق را فراهم می كند.

دكتر شاكریان با اشاره به اینكه نمی توان سن خاصی برای ازدواج تعیین كرد، بلوغ عاطفی و عقلانی را مهم ترین فاكتور ازدواج بیان كرد.

وی همچنین شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه را در تعیین سن ازدواج دخیل دانست و گفت: نداشتن هدف مشخص در زندگی، مشكلات اقتصادی، اشتغال، تحصیل، آرمان گرایی و مطلق گرایی و توقعات بیش از حد خانواده ها از علل تاخیر ازدواج است.

وی با اشاره به اینكه معضل طلاق می تواند منجر به بحران در جامعه شود، افزایش زنان و مردان مجرد، افزایش زنان و كودكان بی سرپرست، رها شدن جوانان محروم از حمایت اجتماعی و تجربه شكست و ناكامی در زندگی از پیامدهای ناخوشایند طلاق عنوان كرد.

مدرس دانشگاه های پیام نور، آزاد و علمی كاربردی نیز در این ارتباط گفت: طلاق یك معضل چند بعدی و پیچیده است كه عوامل روانشناختی، اقتصادی و اجتماعی در آن دخیل است.

سید غریب سجادی طلاق را نوعی گسست، جدایی و اخلال در بنیان های اساسی خانواده دانست كه منجر به جدایی همیشگی می شود و در یك كلام از نگاه جامعه شناختی، طلاق انحلال قانونی پیوندهای زناشویی است.

وی با اشاره به اینكه هر چند طلاق به عنوان یك راه حل برای پایان بخشیدن به زندگی زناشویی غیر قابل تحمل است، افزود: افزایش بیش از حد طلاق در جامعه در سال های اخیر به تعبیر امیل دوركیم سبب بوجود آمدن آنومی و نابهنجاری و سست شدن ارزش های والای اجتماعی می شود.

به گفته وی طلاق های خاموش بلای دیگری است كه كانون خانواده را با تهدید مواجه كرده و متاسفانه كمتر در بررسی ها به این امر توجه می شود.

سجادی افزود: اگر از حیث جامعه شناختی به معضل طلاق نگریسته شود می توان گفت به وجود آمدن بحران ارزش ها در جامعه از مهمترین عوامل اجتماعی و فرهنگی دخیل در این مسئله است.

وی اظهار كرد: هر زمان ارزش ها اهمیت خود را برای افراد از دست دادند و به عبارت دیگر به وجدان جمعی و فردی افراد رسوخ نكردند نمی توان امیدی به تداوم و پایداری ارزش ها داشت.

او افزایش نرخ طلاق در كردستان را بسیار نگران كننده دانست و افزود: طبق آمارها ، شهرستان سقز در شش ماهه اول سال جاری 130 درصد افزایش طلاق داشته است و در كردستان در هر 24 ساعت 10 نفر از هم طلاق می گیرند.

وی با استناد به گفته معاون اجتماعی سازمان بهزیستی كردستان، اظهار كرد: از هر 8.5 ازدواج در سال 83 در كردستان یك مورد منجر به طلاق شده بود اما متاسفانه در سال 92 از هر 4.6 ازدواج یك مورد منجر به طلاق شده است، هم اكنون كردستان از حیث رتبه طلاق در رده ششم كشور قرار گرفته است.

بررسی علل افزایش طلاق در استان نیازمند كار علمی و كارشناسی دقیق است، همچنین نمی توان از بحران ارزش ها، بحران هویت، بیكاری و فشار اقتصادی را در این زمینه نادیده گرفت.

افزایش یا كاهش میزان ازدواج یك مقوله فرهنگی است و اشاعه و ترویج فرهنگ غربی سبب شده مشكلات زیادی گریبانگیر سنت حسنه ازدواج شود.

با این وصف حل مسئله ازدواج نیازمند كار فرهنگی است و تا زمانی كه میزان، نوع و سن ازدواج به دغدغه سیاستگذاران فرهنگی و اجتماعی كشور تبدیل نشود نمی توان امید به حل این مسئله داشت.

سجادی همچنین حل مشكلات اقتصادی جوانان را یكی دیگر از راهكارها برای برون رفت از این مشكل دانست و افزود: مشكلات اقتصادی در كنار عوامل فرهنگی تیشه به ریشه نهاد خانواده زده است كه ضرورت دارد به صورت جدی به این مسئله توجه شود.

وی به وجود آمدن شكاف نسل ها بین والدین و فرزندان در آینده و تغییر نوع نگرش جوانان به مقوله ازدواج را از پیامدهای تاخیر در ازدواج دانست و افزود: تجرد در سنین بالا می تواند منجر به بلاتكلیفی و كاهش انگیزه و تلاش فردی شود.

او مهمترین عامل تاخیر در ازدواج را مشكلات مالی، بیكاری و فشار اقتصادی عنوان كرد و گفت: در شرایط كنونی جامعه، تشكیل خانواده بار مالی سنگینی بر جوانان تحمیل می كند، همچنین اشتغال به تحصیل، سختگیری خانواده ها در تاخیر سن ازدواج بی تاثیر نیست.

وی یادآورشد: بررسی علل افزایش طلاق در استان نیازمند كار علمی و كارشناسی دقیق است، همچنین نمی توان بحران ارزش ها، بحران هویت، بیكاری و فشار اقتصادی در این زمینه را نادیده گرفت.

به اعتقاد كارشناسان دولت باید كانون خانواده و برنامه ریزی در این حوزه را به روانشناسان و جامعه شناسان واگذار كند تا در وهله اول به آسیب شناسی درست دست پیدا كنند و بر اساس آن برنامه های كاربردی كوتاه مدت و بلند مدت تدوین شود.

مدیر مركز مشاوره دانشگاه كردستان نیز در این ارتباط گفت: طلاق یك پدیده یك بعدی نیست بلكه یك پدیده چند بعدی است و عوامل مختلفی در بروز آن دخیل است بررسی علل طلاق نیازمند بررسی عوامل متعدد است.

دكتر احمد امانی، انسان را موجودی زیستی، روانی، اجتماعی، معنوی و اسطوره ای توصیف كرد و افزود: طلاق مربوط به روابط انسانی است و در جامعه انسانی پیاده می شود.

او با اشاره به اینكه امروز آمار طلاق رو به گسترش است از این معضل اجتماعی به سونامی طلاق نام برد و گفت: ازدواج از گهواره شروع می شود و لذا ریشه های شخصیتی، صفات و منش شخصیت از دوران كودكی و نوجوانی شكل می گیرد.

وی افزود: فرد با تشكیل خانواده میراث به ارث رسیده از خانواده اصلی خود را وارد زندگی زناشویی می كند.

دكتر امانی خودشناسی قبل از ازدواج را بسیار مهم و تاثیرگذار ارزیابی كرد و گفت: خود شناسی بالا در شكل گیری ازدواج های آگاهانه، سالم و پایدار موثر است.

او با اشاره به اینكه طلاق های امروز جامعه ریشه در مسایل متعددی دارند، ادامه داد: از نگاه روانشناختی طلاق ریشه در دوران كودكی و نوجوانی افراد دارد.

وی حل تعارضی روابط زوجین را بسیار مهم دانست و گفت: سبك مدیریت حل تعارض سبك به ارث برده شده فرهنگ خانواده گذشته فرد است.

مدیر مركز مشاوره دانشگاه كردستان اظهار كرد: بی شك پدیده طلاق بر روی دنیای عاطفی روانی كودكان اثر می گذارد، اگر در سنین پایین باشد بر كودكی و نوجوانی فوق العاده تاثیرگذار است.

امانی، ناسازگاری رفتاری، اضطراب، استرس، نافرمانی، عدم تفاهم و تطابق سازگاری با جامع، گرایش به دود و الكل و سراب جدایی افراد را از تاثیرات طلاق در بزرگسالی عنوان كرد.

وی با اشاره به اینكه طلاق ریشه در دوران كودكی افراد دارد افزود: افراد در آینده برای جبران دردهای دوران كودكی خود به سه مثلث فكر، دود و الكل پناه می برند.

وی آموزش و مشاوره قبل از ازدواج، فراگیری مهارت های زندگی در دوران نامزدی و مشاوره های فردی را مهمترین راهكار ازدواج سالم، آگاهانه و پایدار عنوان كرد.

رییس سازمان بهزیستی استان كردستان نیز با بیان اینكه معضل طلاق یك پدیده چند وجهی است و دلایل متعددی دارد، گفت: اكثر طلاق ها در استان كردستان ناشی از اعتیاد است.

صباح قریشی افزایش آمار طلاق را در استان بسیار چشمگیر توصیف كرد و افزود: علل 80 درصد وجود كودكان بی سرپرست استان ناشی از پدیده طلاق است.

وی از دایر بودن هشت مركز كنترل و پیشگیری طلاق در شهرستان های استان خبر داد و گفت: اقدامات پیشگیرانه و مداخلات خانوادگی این مراكز 34 درصد طلاق ها را كاهش داه است.

قریشی ابراز امیدواری كرد با افزایش تعدا مراكز كنترل و پیشگیری مداخلات خانوادگی، بتوان آمار طلاق را 50 درصد كاهش داد.

به گفته وی، كمیته تخصصی مداخلات اجتماعی می تواند از افزایش آمار طلاق پیشگیری كند.

سالانه 40 هزار مورد طلاق در كشور ثبت می شود و به ازاء هر شش ازدواج یك مورد منجر به طلاق می شود. تعداد ازداوج ها از سال 85 تا 92 در سطح كشور كاهش یافته است، علل بیشتر طلاق های ثبت شده در كشور مربوط به مسایل زناشویی است.

از هر 4.6 ازدواج در سال 92 در استان كردستان یك مورد منجر به طلاق شده است.

بیشترین آمار طلاق در كردستان مربوط به شهرستان های كامیاران، قروه، سقز و سنندج و كمترین آمار طلاق استان مربوط به شهرستان دیواندره است.ك/4

گزارش از سیوا اردلان منش

7352/6108/1904
۰ نفر