مفاخر استان مركزي بامديريت جهادي و همت مضاعف به جوانان شناسانده شوند

اراك- ايرنا- سرپرست استانداري استان مركزي گفت: مسوولان با مديريت جهادي و همت مضاعف بايد مفاخر و علماي اين خطه را به مردم و به ويژه نسل جوان معرفي كرده و شيوه هاي زيست موفق، نظرگاه ها و دستاوردهاي آن ها را به شايستگي الگوسازي كنند.

شكرالله حسن بيگي روز دوشنبه در نشست هيات امنا بنياد ايران شناسي استان مركزي افزود: نخبه خيزي و عالم پروري از مشخصه هاي مهم استان مركزي است و تربيت دو هزار نخبه ملي و بين المللي در حوزه هاي علمي، فرهنگي، ادبي، سياسي و فلسفي، سرمايه اي بزرگ براي اين استان است كه در كمتر منطقه اي از كشور چنين ظرفيتي وجود دارد.

وي ادامه داد: محور تحقق اهداف سياست هاي اقتصاد مقاومتي بر تكيه به خود باوري، توسعه عرصه هاي دانش بنيان و اتصال ايده بر عمل گذاشته شده است و بهره گيري هدفمند از مفاخر، علما و نخبگان و ظرفيت هاي اين بخش به عنوان سرمايه اصلي نظام ضروري است.

سرپرست استانداري استان مركزي بيان كرد: بنياد ايران شناسي استان مركزي در اين حوزه رسالت سنگيني دارد و بايد با پيشنهاد هاي سازنده، استان را به الگوي علمي و عملي در تحقق اين اهداف تبديل كند.

حسن بيگي اظهار كرد: انديشمندان و مفاخر بزرگي كه در گذشته در اين منطقه وجود داشته اند نبايد مورد بي مهري قرار گيرند و ايده هاي سازنده آنان در جامعه بايد ساري و جاري شده و پيوست آن با نيازهاي روز مدنظر قرار گيرد.

مديركل دفتر امور اجتماعي و فرهنگي استانداري مركزي نيز در اين نشست گفت: بنياد ايران شناسي در اين استان سابقه 15 ساله دارد و جزو اولين استان هايي است كه اين نهاد در آن ايجاد شده است.

غلامرضا فتح‌آبادي افزود: سياستگذاري در عرصه بومي و محلي و ارتقاي سطح اجتماعي و فرهنگي، پيشينه استان و اولويت مطالعاتي و تحقيقي در اين زمينه از مهمترين فعاليت هاي اين بنياد است كه به شكل خاص در اين حوزه ورود پيدا مي كند.

وي ادامه داد: بنياد ايران شناسي با هدف ايجاد محيط مناسب براي مطالعه دانشجويان و فرهيختگان تشكيل شده است و بحث هماهنگي پژوهش هاي بومي محلي را دنبال مي كند.

مديركل دفتر امور اجتماعي و فرهنگي استانداري مركزي اظهار كرد: اين استان با وجود 10 هزار دانشجو و 79 دانشگاه در حوزه علوم انساني از ظرفيت بالايي برخوردار است كه نياز است بنياد ايران شناسي فهرستي از مطالعات انجام شده را تهيه و در دسترس همگان قرار دهد تا مردم با فعاليت به درستي آشنا شوند.

رييس بنياد ايران شناسي استان مركزي در اين نشست گفت: اين نهاد با همكاري ميراث فرهنگي طرح شناسايي و مطالعه بر روي بناهاي تاريخي را براي توسعه گردشگري استان در دستور كار دارد.

علي‌اصغر ميرزايي افزود: دانامحوري اساس توسعه متوازن است و به همين منظور ارتقاي فرهنگ بومي و ايجاد همگرايي فكري، ترغيب به مطالعه و پژوهش در دستور اين نهاد است.

وي توضيح داد: پيش نويس كتاب بازار اراك در سال هاي قبل تهيه و براي تصويب به تهران ارسال شده است اما با نواقصي همراه است كه بايد با كمك حلقه فرهيختگان كاستي آن جبران شود.

بنياد ايران‌شناسي مؤسسه‌اي علمي و پژوهشي است كه در سال ۱۳۷۶ زير نظر نهاد رياست جمهوري ايران تاسيس شد مركز اصلي بنياد در شهرك والفجر تهران واقع شده است .

اين بنيان در سيزده استان‎ كشور شامل آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، اردبيل، ايلام، بوشهر، چهارمحال و بختياري، سيستان و بلوچستان، قزوين، كهگيلويه و بويراحمد، لرستان، مركزي، يزد و كرمانشاه نيز شعبه دارد.ك/2

1955/6013/

سرخط اخبار استان‌ها