۱۸ اسفند ۱۳۹۳، ۹:۴۳
کد خبر: 81534260
T T
۰ نفر
گردشگري ايران در مسير جهاني شدن - محمودرضا رحماني*

گردشگري و ميراث فرهنگي با وجودي كه ارتباط غير قابل انكاري با اقتصاد مقاومتي دارند و زمينه ساز رشد و توسعه همه جانبه كشور هستند يكي ازتوانمندي هاي فراموش شده در چند دهه بعد از انقلاب بوده اند به گونه اي كه بخش اندكي از درآمدهاي كشور حاصل از اين حوزه درآمدزاست.

بر اساس آمارها امروز تركيه 70 ميليارد دلار و عربستان 60 ميليارد دلار از طريق گردشگري درآمد دارند در حالي كه در ايران اين مبلغ تنها 10 ميليارد دلار است.

گزارش مجمع جهاني اقتصاد در بخش توريسم تاكيد مي كند كشورهاي همجوار ايران از ما جلو افتاده اند به گونه اي كه جدا از دو كشور ياد شده، گرجستان در رتبه 73 ، آذربايجان در رتبه 83 و كشور ارمنستان با يك درجه افزايش در رديف 90 از ميان 139 كشور جهان قرار گرفته اند .

اين در حالي است كه كشورمان با وجودي كه جزو 10 كشور اول جهان در زمينه داشتن جاذبه هاي گردشگري است اما از نظر درآمد در اين حوزه در جايگاه 55 جهان و از جهت شاخص هاي رقابت پذيري رتبه 96 تا 98 را از آن خود كرده است.

ضمن آنكه گفته مي شود با وجود آنكه از حدود 85 سال پيش ثبت آثار تاريخي ايران شروع شده، اما هنوز بيش از 95 درصد ميراث فرهنگي و تاريخي ايران كشف نشده و به صورت ناشناخته مانده است.

اين توانمندي بالاي ايران در حالي است كه در دنياي امروز چرخ اقتصاد دنيا با گردشگري و ارزي آوري مي چرخد و ايران نيز با وجود تحريم هاي گسترده و كاهش فروش نفت و لزوم روي آوري به سمت بودجه بدون نفت بايد فكر اساسي به حال اين وضعيت داشته باشد.

امروز با روي كارآمدن دولت يازدهم و شعار تدبير و اميد و اعلام طرح «جهان عاري از خشونت» كه در شهريور پارسال از طرف دكتر حسن روحاني رييس جمهوري در شصت و هشتمين نشست مجمع عمومي سازمان ملل متحد پيشنهاد شد و راي مثبت 190 كشور عضو اين سازمان به قطعنامه رويارويي با افراط گرايي و خشونت ، نگاهها بار ديگر به سمت ايران اسلامي معطوف شد و در واقع بخشي از اعتماد داخلي و جهاني بازگشت.

در عين حال و با وجود تلاش هاي دولت ، غربي ها با رسانه هاي كه قوي دارند سعي مي كنند از ايران چهره سياهي نشان دهند، با اين شرايط مي توان با برنامه ريزي مناسب و ترغيب گردشگران خارجي زمينه هاي سياه نمايي را از بين برد و تصوير واقعي از ايراني ها را با قابي از محبت در وجود ملت هاي اروپايي و آمريكايي منعكس كرد.

به هر صورت بايد همگي به اين نتيجه برسيم كه اگر كشوري مي تواند با ما تعامل داشته باشد و به ارزش ها و اصول ما احترام بگذارد نبايد بي جهت با آنها وارد تنش شويم و آن را از خود دور كنيم بلكه بايد با آوردن آنها و بويژه فرهيختگانشان علاوه بر رفع ابهامات زمينه ايجاد پيوندهاي فرهنگي و اجتماعي را فراهم كنيم.

با وجود اين برنامه ها در يك سال گذشته رتبه ايران 14 پله در شاخص رقابت پذيري ارتقا يافته است به گونه اي كه در سال 92 حدود چهار ميليون و 500 هزار توريست خارجي وارد كشور شدند كه شش ميليارد دلار ارزآوري داشته اند اما اين ارزآوري تنها نيم درصد از كل درآمد گردشگري در دنيا محسوب مي شود.

در عين حال كشوري همچون تركيه توانسته در همين زمان از حضور 41ميليون و 400 گردشگر خارجي و 34.3 ميليارد دلار درآمد ارزي برخوردار شود و درآمد يكساله ايران را در اين حوزه تنها از هزينه غذاي گردشگران وارد شده به كشورش به دست آورد.

به هر حال امروز با توجه سياست هاي دولت و حركت به سمت اقتصاد مقاومتي با هدف كاهش درآمدهاي نفتي ، توجه به استان هاي گردشگرپذيري همچون يزد ، اصفهان ، فارس ، مشهد و آذربايجان شرقي ضروري است.

جالب اين است كه عمده گردشگران خارجي وارد شده به استانهاي مركزي ايران از كشورهاي سرسبز اروپايي هستند كه پس از حضور در ايران علاقه زيادي به ديدن كويرهاي مركزي كشورما دارند.

يكي از اين استان هاي كويري استان يزد است با برنامه ريزي هاي مناسب توانسته جايگاه دوم را به غير از گردشگر مذهبي در حوزه گردشگر خارجي از آن خود كند.

يزد از شهرهاي تاريخي و مطرح در زمينه گردشگري است و از ديرباز در مهمان نوازي زبانزد خاص و عام است ويزد نخستين شهر خشت خام و دومين شهر تاريخي جهان داراي بافت تاريخي به مساحت عرصه 743 هكتار و مساحت حريم پنج هزار هكتار است و در واقع با داشتن حدود يكهزار و 600 اثر تاريخي ثبت شده غير منقول و 600 بناي تاريخي ثبت شده ملي ، گنجينه اي از هنر، فرهنگ و تمدني ايراني را در خود دارد كه از آن جمله مي توان به بناهاي مذهبي، بقعه، مساجد، حسينيه ها، زيارتگاه هاي زرتشتيان، خانه هاي تاريخي، آب انبارها، باغ هاي تاريخي ، بادگيرها و بازارچه ها اشاره كرد.

نارين قلعه ميبد به عنوان قديمي ترين بناي ساخته شده از خشت در دنيا ،قنات زارچ به عنوان طولاني ترين قنات دنيا با 100كيلومتر طول ، قديمي ترين مسجد ايران يعني مسجد جامع فهرج، نخل چوبي ميدان امير چخماق به عنوان قديمي ترين نخل چوبي ايران با 450 سال عمر، بادگير باغ دولت آباد يزد در شمار زيباترين بادگيرهاي دوره زنديه و قاجاريه با قدمتي 270 ساله به عنوان بلندترين بادگير جهان و سرو 4500ساله ابركوه به عنوان مسن ترين موجود زنده جهان از جمله اين آثار تاريخي و طبيعي در استان يزد است.

به گفته مسوولان استان ، رشد ورود گردشگر خارجي به اين يزد از آغاز فعاليت دولت يازدهم تاكنون پنج برابر شده است.

اما آنچه ضروري است لزوم توجه خاص به تقويت زيرساخت هاي اين حوزه است و با وجودي كه گام هاي بلندي در زمينه گردشگري در اين استان برداشته و آمارها دليلي بر اين مدعاست اما هتل و تخت اقامتي به عنوان يكي از زيرساختهاي توسعه گردشگري، به طور همزمان گسترش نيافته است.

اميدواريم با توجه به سرعت رشد ورود گردشگران خارجي به استان هايي همچون يزد كه اغلب اين گردشگران ، قشر فرهيخته و دانشگاهي هستند برنامه ريزي مناسبي براي رشد و توسعه هتل ها و اماكن اقامتي صورت گيرد و در آينده شاهد رشد اشتغال و درآمد اين حوزه باشيم و استانهايي همچون يزد بتواند برند خوبي براي اين صنعت در ايران و جهان باشد.

*خبرنگار ايرنا در استان يزد
۰ نفر