۱۷ اسفند ۱۳۹۳، ۱۴:۰۶
کد خبر: 81533439
T T
۰ نفر
تاریخ سینمای ایران در تورنتو ورق می خورد

تهران - ایرنا - جشنواره بین المللی فیلم تورنتو، در برنامه ای با نام ای مثل ایران در بازه زمانی یك ماهه، در بخش سینما تك خود، تاریخ سینمای ایران را از آغاز تا زمان حاضر برای مخطابان جهانی مرور می كند.

به گزارش روز یكشنبه خبرنگار سینمای ایرنا، جشنواره بین المللی و شناخته شده سینمایی تورنتو هر ساله در بخش ویژه ای به نام سینما تك، تلاش می كند با تمركز بر دنیای هنر، ضمن مروز سینمای یكی از كشورها، تاریخ سینمای آن كشور را با ارائه آثار ممتاز و برتر بررسی كند و در حقیقت نمایی از جایگاه كیفی و كمی آثار هنر هفتم كشوری را پیشاروی مخاطبان بین المللی خود ترسیم نماید.

این جشنواره در سال جاری میلادی (2015) بنا دارد بخش سینما تك خود را به مرور تاریخ سینمای ایران اختصاص دهد و آنگونه كه سایت خبری تورنتو اسپیدز به بازتاب آن پرداخته، در این مدت 15 فیلم بلند سینمایی و دو فیلم كوتاه را به عنوان كارنامه تاریخ سینمای ایران و سیر فراز و فرودهای آن برای نمایش انتخاب كرده است.

همچنین در سایت جشنواره فیلم تورنتو آمده است كه این رخداد با افتخار اعلام می كند برنامه سینما تك این جشنواره از تاریخ پنجم مارچ تا پنجم آوریل (14 اسفندماه جاری تا 14 فروردین ماه 94) مهمترین آثار سینمای ایران به عنوان یكی از كشورهای صاحب سینما در جهان را در قالب اكران 17 فیلم بلند و كوتاه از 14 كارگردان بزرگ و شناخته شده سینمای ایران در دستور كارخود قرار داده است.

اما در بین لیست فیلم هایی كه توسط این جشنواره منتشر شده آثاری چون حاجی ‌آقا آكتور سینما به كارگردانی آوانس اوگانیس كه تنها اثر سینمایی به جا مانده از دوران سینمای صامت در كشورمان است و در سال 1312 هجری شمسی تولید شده؛ به همراه آثاری چون فیلم كوتاه آن شب كه باران آمد به كارگردانی كامران شیردل؛ فیلم كوتاه پ مثل پلیكان به كارگردانی پرویز كیمیاوی؛ فیلم كوتاه تنها تصویر می ‌ماند ساخته مانیا اكبری كه اثری مشتمل بر مصاحبه با سینماگرانی چون امیرنادری، بهرام بیضائی و ابراهیم گلستان است به چشم می خورد.

همچنین فیلم های گاو ساخته داریوش مهرجویی به عنوان یكی از برترین آثار تاریخ سینمای ایران به همراه فیلم هامون؛ شب قوزی به كارگردانی فرخ غفاری؛ طبیعت بی ‌جان و یك اتفاق ساده به كارگردانی زنده یاد سهراب شهید ثالث؛ دونده و آب، باد، خاك به كارگردانی امیرنادری؛ رگبار به كارگردانی بهرام بیضائی؛ باغ سنگی به كارگردانی پرویز كیمیاوی؛ فیلم ‌های مسافر، خانه دوست كجاست؟ و كلوز آپ به كارگردانی عباس كیارستمی و بالاخره فیلم برنده اسكار جدایی نادر از سیمین به كارگردانی اصغر فرهادی اسامی دیگر آثار شركت داده شده در بخش مرور تاریخ سینمای ایران را تشكیل می دهند.

همچنین بنا به اعلام سایت جشنواره فیلم تورنتو، دو هنرمند سینماگر ایرانی (امیر نادری و حمید نفیسی) در خلال این برنامه یك ماهه به معرفی این آثار و كارگردانان آنها می پردازند و تلاش می كنند تا چهره واضحی از سینمای ایران را پیشاروی مخاطبان جهانی این آثار ترسیم كنند.

فراهنگ**9266**1027
۰ نفر