۱۷ اسفند ۱۳۹۳، ۷:۵۴
کد خبر: 81532743
T T
۰ نفر
مديركل منابع طبيعي آذربايجان شرقي: 544 هكتار از اراضي ملي خلع يد شد

تبريز- ايرنا - مديركل منابع طبيعي آذربايجان شرقي گفت: 544 هكتار از اراضي ملي استان از تصرف خارج و خلع يد شد.

داور نامدار روز يك شنبه در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا افزود: از سال 87 تاكنون دو هزار و 771 هكتار از تصرفات و اراضي منابع طبيعي استان خلع يد شده است.

وي اراضي ملي در آذربايجان شرقي را دو ميليون و 600 هزار هكتار عنوان كرد و گفت: براي حفاظت از جنگل ها، مراتع و اراضي ملي و منابع طبيعي استان 31 مامور يگان حفاظتي وجود دارد.

نامدار با بيان اينكه به لحاظ نيروي حفاظتي منابع طبيعي استان در مضيقه هستيم، اظهار كرد: براي حفاظت از مراتع، جنگل ها و منابع طبيعي استان به طور متوسط به حدود 150 نيرو نياز داريم.

وي همچنين اعلام كرد: در 10 سال اخير با احياي سه هزار و 500 هكتار از جنگل ها، ميزان اين عرصه به بيش از 180 هزار هكتار رسيده است.

وي افزود: در همين مدت بيش از 680 هزار اصله نهال در منطقه كاشته و يا توزيع شده و امسال نيز در هفته منابع طبيعي 500 هزار اصله نهال در گونه هاي مختلف براي كاشت در استان توزيع مي شود.

مدير كل منابع طبيعي آذربايجان شرقي گفت: حدود 160 هزار هكتار از جنگل هاي استان مربوط به جنگل هاي ارسباران است كه در پنج شهرستان كليبر، ورزقان، اهر، هوراند، خداآفرين و جلفا واقع شده است.

نامدار افزود: با وجود توسعه جنگل در استان، سرانه آن در آذربايجان شرقي 500 تا 600 مترمربع است و اين ميزان نسبت به سرانه كشور كه بيش از دو هزار مترمربع است، پايين تر مي باشد.

شرايط آب و هوايي، ويژگي هاي خاك و موقعيت جغرافيايي منطقه، استان آذربايجان شرقي را به منطقه اي مناسب و مستعد براي منابع طبيعي و كشاورزي تبديل كرده است.

موقعيت مكاني، امكان ايجاد يك قطب قوي در زمينه كشاورزي، منابع طبيعي را فراهم آورده و از طرفي سطح مراتع استان 2.4 ميليون هكتار است كه حدود 51 درصد وسعت آن را به خود اختصاص داده و 24 درصد آن از نوع درجه يك و 55 درصد آن از نوع درجه 2 و بقيه مراتع درجه 3 است.

مساحت مناطق جنگلي استان قريب به 188 هزار هكتار با گونه هاي متنوع و داراي ارزش ژنتيكي خاص مي باشد كه 57 درصد آن جزو جنگل هاي نيمه مرطوب ارسباران، 39 درصد جزو جنگل هاي نيمه خشك و 4 درصد جزو جنگل هاي مرطوب كشور است.

استان آذربايجان شرقي با سه ميليون و 724هزار و 620 نفر جمعيت، يكي از استان هاي پرجمعيت شمال غربي ايران بوده و كلان شهر تبريز طبق سرشماري سال 90، يك ميليون و 695 هزار و 94 نفر جمعيت دارد.

7223/1756

سرخط اخبار استان‌ها