۱۷ اسفند ۱۳۹۳، ۲:۳۴
کد خبر: 81532719
T T
۰ نفر
خطر قاچاق دارو از دیگر كالاها بیشتر است/ شناسایی سلامت دارو با رهگیری

تهران- ایرنا-معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: میزان قاچاق دارو و كالاهای سلامت به كشور كمتر از دیگر كالاهای مرسوم اما خطر واردات این كالاها بیشتر است.

به گزارش ایرنا، رسول دیناروند شامگاه شنبه در برنامه گفت وگوی ویژه خبری كه از شبكه دوم سیما پخش شد، افزود: ما كشوری پهناور با مرزهایی گسترده داریم و برخی كشورهای همسایه به عنوان مراكز ترانزیت بین المللی قاچاق شناخته می شوند.

وی با بیان این كه بستن و مسدود كردن مرزها كار راحتی نیست؛ اضافه كرد: اعلام شده كه معادل 40 درصد وارادت رسمی، كالای قاچاق وارد كشور می شود. البته قاچاق در حوزه دارو، آرایشی و بهداشتی درصد كمتری از قاچاق كالا را تشكیل می دهد اما خطر این امر بسیار زیاد است چرا كه سلامت مردم تهدید می شود.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینكه نمونه هایی داشتیم كه استفاده داروی قاچاق منجر به مرگ و میر بیمار شده اظهار كرد: كالاهای حوزه سلامت كه به صورت قاچاق وارد كشور می شود اغلب تقلبی است. ورود این كالاها به مراكز دولتی بسیار كم است و در سه مركز شاهد خریداری دارو از مراكز غیر مجاز بوده ایم.

دیناروند توضیح داد: منشا قاچاق و مسیر ورودش را نمی دانیم اما اطمینان داشته باشید كه هرگاه مركزی تخلف كرده باشد با این تخلف چه منجر به آسیب باشد و چه نباشد برخورد می شود.

وی تاكید كرد: هیچ مركز درمانی حق خرید دارو از مراكز غیر مجاز را ندارد.

به گفته رییس سازمان غذا و دارو، خوشبختانه سر نخ های لازم در قاچاق دارو در برخی مراكز مشخص شد و طبق ضوابط با خاطیان برخورد می شود.

همچنین وزیر بهداشت دستور رسیدگی كامل به ماجرای استفاده از داروهای تقلبی چشم را داده تا از عفونت چشم بیماران مصرف كننده این داروها در روزهای اخیر جلوگیری شود.

دیناروندی گفت: هر موقع تقاضا وجود دارد باید عرضه وجود داشته باشد اما همواره علت قاچاق این نیست. دارویی همانند اوستین كه در یكی از مراكز درمانی به صورت غیر مجاز خریداری شده، واردات رسمی دارد و قاچاق آن بیشتر برای سودجویی است.

وی ادامه داد: داروهایی داریم كه هیچ محدودیتی ندارد و سودجویان از اختلاف قیمت داروها سوء استفاده می كنند.

وی اظهار كرد: واردات قاچاق به صورت چمدانی وجود دارد اما وقتی یك شبكه ای كل داروهای سلامت را تامین می كند و در برخی داروهای ما، به صورت سازمان یافته تبلیغات وجود دارد و متعجبم كه چرا نیروهای انتظامی و اطلاعاتی با این مهم برخورد نمی كنند.

معاون وزیر بهداشت یادآور شد: در بیمارستان های دولتی و بزرگ كمتر مشكل ورود داروهای قاچاق داریم و روش های كنترلی خوبی وجود دارد و مجموعه ای، داروخانه های دانشگاه علوم پزشكی را اداره می كنند.

دیناروندی افزود: احتمال ورود داروها از مجاری غیر مجاز به بخش خصوصی بیشتر است و نظارت ما در سال 94 نیز ادامه می یابد.



**سامانه رهگیری دارو

وی با بیان اینكه عرصه را بر قاچاقچیان برای عرضه كالاهای حوزه بهداشت و درمان تنگ می كنیم، گفت: سامانه رهگیری داروها بیش از یك ماه در حال فعالیت است و مردم می توانند داروهای موجود را از طریق این سامانه مورد بررسی و تایید سلامت قرار دهند.

معاون وزیر بهداشت در این باره توضیح داد: تمام داروها كدینگ یگانه ای دریافت می كنند و از طریق سامانه های تلفن همراه اصالت فرآورده، تولید، انقضا، شركت تولید و توزیع كننده یك دارو برای مردم قابل دسترسی خواهد بود.

دیناروندی اظهار كرد: این سامانه برای این كه همه كالاها را شامل شود، كمی طول می كشد و قطعا این روند موجب تشخیص كالاهای قاچاق و سالم خواهد شد.

احمد رضا سروش رییس بیمارستان شریعتی نیز در این برنامه در ارتباطی تلفنی اظهار كرد: داروخانه های بیمارستانی مسوولیت تهیه داروها و تجهیزات پزشكی را برعهده گرفته اند و یك هلدینگ دولتی توسط همكاران داروساز ما ایجاد شده است.

وی ادامه داد: در كمیته دارو و درمان بیمارستان نیز درباره داروهای خاص بحث و گفت وگو می شود و این داروها توسط داروخانه های بیمارستانی تهیه می شود.

به گفته رییس بیمارستان شریعتی ، این داروها توسط شركت هایی كه نمایندگی دارند، وارد می شود و به هیچ عنوان به سراغ داروهایی با منشا های ناشناخته نمی رویم.

جعفری مدیرعامل یكی از شركت های وارد كننده دارو درباره دلایل قاچاق دارو اظهار كرد: اعمال محدودیت های غیر لازم در واردات رسمی داروها و مكمل های دارویی یكی از دلایل قاچاق دارو است.

وی با اشاره به مشكلات ارزی یادآور شد: متاسفانه به جای اعمال برخی محدودیت ها در بخش واردات كالاهای لوكس، وارد كالاهای سلامت با محدودیت روبرو شده و سازمان غذا و دارو برای شركت های وارد كننده محدودیت هایی را به اجبار ایجاد كرده است.

شبك**1983**1917
۰ نفر