۱۶ اسفند ۱۳۹۳، ۱۴:۵۸
کد خبر: 81532145
T T
۰ نفر
اخبار خوش از عراق تا چند روز آینده/داعش تهدیدی جهانی است

تهران - ایرنا - مشاور عالی رییس مجلس اعلای اسلامی عراق، داعش را تهدید بین المللی توصیف كرد و گفت: بزودی اخبار خوشی از پیروزی های مردم عراق و شكست داعش به گوش جهانیان می رسد.

گروهك سلفی - تروریستی داعش از اوایل تابستان امسال به صورت گسترده از مرزهای سوریه وارد عراق شدند و برخی استان ها و شهرهای این كشور را از جمله استان موصل با مركزیت شهر موصل، استان الانبار و شهر تكریت را اشغال كردند.

داعشی ها زمانیكه پای در سرزمین عراق گذاشتند، گمان نمی كردند كه در آینده نزدیك با اتحاد گسترده مردم عراق از طیف های مختلف مواجه شده و پاسخ كوبنده ای از سوی آنان دریافت خواهند كرد.

در روزهای اخیر اخبار خوشحال كننده ای از عراق منتشر می شود كه گویای شكست های مكرر این عناصر در مناطق اشغالی عراق و آزادی سازی بخش های مختلفی از مناطق مزبور است.

سیدمحسن حكیم مشاور عالی رییس مجلس اعلای اسلامی عراق كه به ایران سفر كرده بود، روز شنبه در گفت وگوی اختصاصی، به سووالات خبرنگار ایرنا در ارتباط با آخرین تحولات این كشور برای بیرون راندن داعش از عراق پاسخ داد.



** سوال - آخرین اخبار در ارتباط با آزادسازی مناطق اشغالی عراق چیست؟

** جواب - اكنون عملیاتی كه در استان صلاح الدین عراق در حال انجام است، بزرگ ترین عملیات پس از اشغال موصل است. در این عملیات بیش از 25 هزار نفر از رزمندگان شامل نیروهای مردمی و عشایر سنی و همچنین ارتش و پلیس فدرال عراق شركت دارند و طی دو سه روز آینده تمامی اهداف عملیات بطور كامل به دست خواهد آمد و تاكنون نیز در طول سه چهار روز گذشته كه عملیات آغاز شده، موفقیت ها و پیروزی های بزرگی توسط این نیروها به دست آمده و امیدواریم هر چه سریع تر شاهد تحقق پیروزی بزرگ یعنی همان آزادسازی استان موصل و الانبار عراق باشیم.

بدون تردید با این عملیات های گسترده و وسیع كه در گستره ای به مساحت بیش از شش هزار كیلومتر مربع صورت می گیرد، باید اقدامات بعدی شامل پاكسازی مناطق انجام شود و این عملیات بسیار بزرگ، وسیع و مهمی است كه در استقرار بیش از پیش امنیت و ثبات عراق بدون تردید نقش بسیار مهمی خواهد داشت.



** سوال - دستاوردهای عملیات نظامی در عراق تاكنون چه بوده است؟

** جواب - تاكنون در شهرهای مهمی چون الدور، العلم، بیجی و حویجه این عملیات انجام و اكنون برخی مناطق در استان های صلاح الدین آزاد شده است.



** سوال - اكنون وضعیت نیروهای عراقی چگونه است؟ آیا این نیروها مستقل عمل می كنند یا از طرف های دیگری هم كمك می گیرند؟

** جواب - نه، خود نیروهای عراقی اعم از گروه های مختلف نظامی كه پیشتر نام آنها ذكر شد در عملیات كنونی در عراق حضور دارند.

در همین حال مستشارانی از جمهوری اسلامی ایران نیز كمك مهم، موثر و سرنوشت سازی در این عملیات بزرگ دارند. اما از نیروهای ائتلاف بین المللی هیچ گونه استفاده ای نشده است.



** سوال - بازتاب كمك های مستشاری ایران به عراق در بین افكار عمومی این كشور چگونه است؟

** جواب - از زمان سقوط موصل در دهم جولای سال 2014 تا به امروز، نقش مستشاری، مهم و تاثیرگذار جمهوری اسلامی ایران در كمك دهی و مشورت به عراق و نیروهای عراقی مثبت بوده است. دولت عراق كه نمایندگی سایر طیف های عراق را اعم شیعه، سنی، كرد، آشوری و سایر بخش ها را دارد و همچنین همه طیف ها از این حضور استقبال می كنند. حتی در عملیات استان صلاح الدین كه در واقع حضور نیروهای مستشاری جمهوری اسلامی ایران در آنجا پررنگ است و نمود دارد، شاهدیم كه از این نیروها استقبال گسترده و مردمی صورت می گیرد. علاوه بر این شمار زیادی از اعضای عشایر اهل تسنن در مناطق اشغالی در جنگ با داعش مشاركت جدی دارند زیرا همه می دانیم زمانی كه داعش شعار دروغین حمایت از اهل تسنن را در عراق و سوریه می داد، در واقع بزرگترین ضربات را به عزیزان اهل تسنن ما در عراق، سوریه و یا سایر مناطق زد و باعث ایجاد بی ثباتی و ناپایداری در این مناطق شد.



** سوال - آیا از سوی آنان - نیروهای ائتلاف بین المللی - پیشنهادی برای كمك صورت گرفته است؟

** جواب - در واقع توافق شده در جاهاییكه دولت عراق درخواست نكند، آنها وارد عمل نشوند، برای اینكه خود دولت عراق به تنهایی می تواند با كمك مستشارانی از جمهوری اسلامی ایران، این دو عملیات بزرگ و گسترده را انجام دهد.



** سوال - آیا تاكنون برآوردی از میزان خسارات تروریست های داعش در عراق به دست آمده است؟

** جواب - تا امروز در واقع صدها نفر در این عملیات كشته یا زخمی شده اند و بقیه نیز پا به فرار گذاشته اند، البته برخی نیز برای اولین بار خود را تسلیم نیروهای امنیتی عراق كرده اند.



** سوال - آیا آماری در ارتباط با افرادی كه خود را تسلیم كرده اند، وجود دارد؟

** جواب - نزدیك به 200 نفر تاكنون خود را تسلیم نیروهای عراقی حاضر در صحنه های درگیری كرده اند.



** سوال - آیا دولت عراق برآوردی از تعداد تروریست های داعش دارد؟

** جواب - در گذشته آنان در سطح هزاران نفر بودند، اما بعد از این عملیات و پاكسازی مناطق و عملیات گسترده ای كه علیه آنها انجام شده، شمار زیادی كشته، برخی زخمی و برخی نیز تسلیم شده اند و برخی هم فرار كرده اند و اكنون با توجه به گستردگی منطقه عملیات، آمار دقیقی وجود ندارد.



** سوال - حامیان تروریست های داعش چه كسانی هستند؟

** جواب - با توجه به اینكه پروژه داعش سازی برای برهم زدن امنیت عراق، سوریه و منطقه بود، بنابراین طرف های منطقه ای و فرامنطقه ای كه مایل نیستند عراق روی امنیت و ثبات را ببیند تلاش كردند نه از هم اكنون بلكه از سال 2003 میلادی و با توجه به تغییر سیاسی كه در نظام عراق انجام شد، این كشور را بی ثبات كنند. اینها تلاش می كنند تا ملت عراق روی آرامش و ثبات را به خود نبیند زیرا بی ثباتی و در واقع عدم استقرار و ناپایداری در عراق و منطقه را به عنوان هدف خود قرار دادند، از این رو همه تلاش خود را در این راستا انجام می دهند.



** سوال - تاثیر این عملیات بر سرنوشت سوریه چیست؟

** جواب - بدون تردید با توجه به اینكه داعش از مهمترین نیروهای معارض نظام سوریه نیز هست، از این رو شكست آنها در عراق مقدمه شسكت بزرگ آنها در سوریه خواهد بود و با توجه به اطلاعاتی كه داریم بسیاری از نیروهای داعش همراه با امكانات و تجهیزات عملیاتی خود از سوریه وارد عراق شده اند. آنان حتی بهترین نیروهای خود را از سوریه به عراق منتقل كرده تا بتواند جلوی شكست های مفتضحانه خود را بگیرد اما بطور قطع اراده نیروهای مسلح و ملت عراق و همچنین نیروهای مجاهد مردمی جلوی سیاست های تروریستی داعش را سد خواهد كرد و قطعا در آینده نزدیك آنان با شكست مفتضحانه از عراق اخراج خواهند شد.



** سوال - تخریب بعضی مراكز مانند فرودگاه ها و زیرساخت های عراق در روزهای اخیر از سوی داعش نشانه چیست، آیا این نشانه نزدیك شدن شكست داعش در عراق است یا اینكه تحلیل دیگری پشت این ماجراست؟

** جواب - با توجه به اینكه پروژه داعش یك پروژه تخریبی برای نظام سیاسی عراق است و با توجه به شرایطی كه با آن روبرو شده اند، از این رو اكنون تمام تلاش خود را می كنند تا زیربنای شهرهایی را كه با شكست مفتضحانه از آن خارج می شوند، از بین ببرند كه فرودگاه و چاه های نفت منطقه البوعجیل از جمله اینهاست.

منطقه البوعجیل از مناطق مهم است كه تروریست ها روزانه بیش از 200 تانكر نفت خام از آنجا به موصل پمپاژ می كردند تا به صورت قاچاق بفروش برسانند، از این رو این چاه ها مهم هستند كه سالم به دست دولت بیافتند، بنابر این تلاش می كنند تا در وضعیت عقب نشینی هر آنچه كه در توان دارند، تخریب كنند.



** سوال - موضع دولت عراق با كسانی كه از تروریست های داعش نفت می خرند، چیست؟

** جواب - دو ماه قبل قطعنامه ای در شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب شد مبنی بر اینكه هرگونه خرید نفت از اینها - داعش - ممنوع است، بنابر این در واقع موضع بین المللی و نه فقط دولت عراق نسبت به طرف هایی كه از اینها نفت می خرند قاطعانه و پیگیرانه خواهد بود زیرا اینها اقدامات و اعمال معاندانه ای علیه ملت عراق انجام می دهند.



** سوال - انتظارات شما از كشورهای منطقه در شرایط كنونی كه عراق با آن مواجه است، چیست؟

** جواب - با توجه به اینكه پروژه داعش فقط محدود به عراق و سوریه نیست و همانطور كه خود آنان و سخنگوهای آنها اعلام كرده اند این یك پروژه منطقه ای است كه خواهان تشكیل كشور اسلامی و برهم زدن مرزهای پیشین و ایجاد یك نقشه سیاسی جدید در منطقه است، بنابر این مشكل داعش فقط مربوط به عراق و سوریه نیست و همانطور كه می بینیم در مصر، لیبی، یمن، افغانستان و پاكستان اعلام موجودیت كرده اند و در واقع یك پروژه منطقه ای، فرامنطقه ای و جهانی است.

علاوه بر این امروز شاهدیم كه در برخی كشورهای غربی و اروپایی مانند بلژیك، فرانسه و كانادا و یا حتی در استرالیا در جاهای مختلف اینها عملیات انجام می دهند و كل امنیت و ثبات جهانی را برهم می زنند، بنابر این لازم است تا جامعه بین الملل و كشورهای منطقه دست به دست هم داده تا جلوی این سازمان تروریستی را كه به نام اسلام و برای بدنام كردن اسلام بوجود آمده است، بگیریم.



** سوال - بر اساس برخی اخبار، تروریست های داعش آثار باستانی مناطق تحت اشغال را نابوده می كنند، اثرات چنین اقدامی بر آینده عراق چیست؟

** جواب - بدون تردید یكی از جرایم بزرگ داعش در حق سوریه و عراق و جهان متمدن و معاصر، تخریب گسترده آثار باستانی است كه به هزاران سال قبل باز می گردد و حتی برخی از این آثار مربوط به سه یا چهار هزار سال پیش است.

اینها جنایات بزرگی است كه امروز در عراق از سوی داعش صورت می گیرد.

بر اساس اساسنامه دادگاه بین المللی كیفری، قطعنامه های شورای امنیت و تاكیدات سازمان یونسكو كه مسوول فرهنگی و سازمان فرهنگی سازمان ملل است، همه اقدامات داعش در تخریب آثار باستانی عراق محكوم است و این اقدامات نیز نشان می دهد كه داعش در كنار جنایات مختلف خود به فكر تاریخ، تمدن، فرهنگ و پیشینه ملت عراق نیست و اینها خواهان از بین بردن تاریخ گذشته و تاریخ حال این كشور هستند و قطعا نخواهد توانست در آینده نزدیك به اقدامات خود ادامه دهد.



** سوال - عناصر تروریستی داعش در ماه های اخیر تصاویر و فیلم هایی را درمورد جنایات خود علیه غیرنظامیان بی دفاع منتشر می كنند، این اقدام با چه هدف صورت می گیرد؟

** جواب - بطور كلی اهداف داعش ایجاد رعب و وحشت در طرف مقابل خود است تا با این اقدامات و راه اندازی جنگ روانی، روحیه طرف مقابل خود را تضعیف كند، از این رو اقدام به انتشار تصاویر مزبور می كند تا این سیاست خود را اجرایی كند غافل از اینكه ملت عراق و ملت های آزاده منطقه وقعی به این جنایات آنها نمی دهند و استوارتر و قوی تر از گذشته برای از بین بردن این عناصر تروریست گام برمی دارند و امروز دیگر بر همگان روشن و آشكار شده كه داعش بدنبال خدشه دار كردن مبانی اسلام ناب محمدی و اسلام اصیل است و انشاء الله در آینده نزدیك از بین خواهد رفت.

اجتمام** 9132 ** 1436 ** 1071
۰ نفر