۱۶ اسفند ۱۳۹۳، ۸:۱۳
کد خبر: 81531384
T T
۰ نفر

نوروز امسال براي مشاهده بهار،

به زنجان سفر كنيم

۱۶ اسفند ۱۳۹۳، ۸:۱۳
کد خبر: 81531384
به زنجان سفر كنيم

زنجان - ايرنا - بياييد نوروز امسال براي مشاهده بهار، گلهاي شكفته درختان رنگارنگ زنجان را به نظاره بنشينيم، از آب چشمه شيرين سو بنوشيم و بهار را با تمام وجود درك كنيم.

به گزارش ايرنا، نرسيده به شمالغرب كشور، چند قدم مانده به غربي ترين استانها، همسايه ديوار به ديوار شمال و آشناي قديمي پايتخت، استاني در نهايت آرامش و زيبايي منتظر ميهماناني است كه نوروز خود را در كنار آن سپري كنند.

هر كس كه دلش آب و هوايي بهاري مي خواهد، باران مي خواهد، هوس برف كرده و يا دلش براي زيارتي لك زده تا استخوان تازه كند، به سراغ اين استان بيايد.

هر شخصي از هر گوشه جهان كه دوست دارد، برگي از تاريخ را ورق بزند،تا به سالهاي پيش از ميلاد برود، معجزه الهي را به تماشا بنشيند، با شگفتي معماري ايراني اسلامي آشنا شود و در آغاز بهار ميوه‌هاي نوبرانه را مزه كند، به اين استان سفر كند.

اگر دل كسي براي كوه نوردي لك زده، يا هوس غار نوردي كرده است و يا علاقه‌مند به تجربه اي نو و هيجان جديدي است، به اين استان سفر كند.

اين استان نه آنقدر شلوغ است كه انسان از ازدحام جمعيت در آن به ستوه آيد و نه آنچنان خلوت است كه سكوت و ركود بر آن حكم فرما باشد.

در هر شهر و دياري كه هستي، خواه در مونيخ آلمان، يا تيانجين چين، تاتارستان روسيه و يا آبيجان ساحل عاج، خواه ايراني باشي يا اهل ديگر كشورهاي دنيا، زنجان نه فقط براي عيد نوروز، براي هميشه و هر روز سال آماده استقبال و پذيرايي از شماست.

از هر راهي كه بخواهيد وارد زنجان شويد مي توانيد، قصد سفر هوايي داريد، فرودگاه بين المللي منتظر شماست، قطار را انتخاب كرده‌ايد، راه‌‌آهن به استقبال شما مي آيد يا نه با خودروي شخصي يا وسايط نقليه عمومي قصد سفر داريد، اتوبانهاي تهران - زنجان و تبريز - زنجان و جاده ترانزيت شما را همراهي خواهد كرد.

زنجان منطقه اي سراسر از شگفتي‌هاي طبيعي، تاريخي، مذهبي، علمي، اقتصادي و جغرافيايي است.

بياييد سفر خود را از پايتخت ايران زمين آغاز كنيم، از غرب تهران كه خارج شويد، پس از طي 153 كيلومتر به قزوين خواهيد رسيد، استاني كه پيش از اين بخشي از استان زنجان بود و به سبب موقعيت سياسي به استاني مستقل تبديل شد.

از قزوين تا زنجان، فقط 177 كيلومتر فاصله است و شما مي توانيد حداكثر طي سه و نيم ساعت از تهران وارد زنجان شويد.

از همان آغاز حوزه استحفاظي استان زنجان، مي توانيد شاهد تغيير يافتن آب و هوا باشيد، ديگر از هواي آلوده پايتخت خبري نيست.

شايد برايتان شگفت انگيز نيز باشد كه ببينيد به رغم آنكه در سمت چپ مسير واحدهاي صنعتي متعددي تنگاتنگ هم وجود دارند‌ اما هواي اين منطقه تميز است و از آلودگي خبري نيست.

در ابتداي ورود به استان زنجان از شهرستان ابهر ديدن كنيد، ابهر شهري زيبا، ميزبان امامزاده زيد الكبير، صاحب تاكستانهاي وسيع، واحدهاي صنعتي گسترده و فعال و مردمي شيرين زبان است.

شهرستان ابهر صاحب سه شهر ابهر، هيدج و صايين قلعه است، شهرهايي كه هر يك سرشار از جاذبه‌هاي تاريخي و طبيعي بسياري هستند.

مي تواني در شهرستان ابهر به روستاي درسجين سفر كني، روستايي با بافت قديمي و معماري جذاب ايراني و با طبيعتي سحرانگيز.

از كنار ابهر چندان فاصله نگرفته اي كه به شهرستان خرمدره مي رسي، منطقه تاكستانها و زيبايي‌هاي بهت انگيز طبيعت.

در خرمدره بايد دل را به آغوش طبيعت بسپاري و از مناطقي بازديد كني كه شايد در هيچ منطقه ديگري نتوان نمونه‌هاي آن را پيدا كرد.

خرمدره پر است از روستاهايي كه هر يك به تنهايي يك جاذبه طبيعت گردي محسوب مي شوند.

60 كيلومتر از خرمدره كه دور شوي، مي تواني سمت چپ نگين فيروزه‌اي رنگي را به تماشا بنشيني كه دردانه ايران زمين است.

باقي مانده عصر ايلخانان، بزرگترين نماد تاثير فرهنگ ايراني اسلامي بر قوم مغول و ميراث جهاني، بنايي ايستاده بر قامت تاريخ به تماشاي گذر زمان و عبور عمر.

سلطانيه شهر تاريخ است، زماني پايتخت بزرگترين امپراطوري جهان بوده و در دلش رازهاي پنهان بسياري دارد.

كنار گنبد سلطانيه مي تواني از بناي چلبي اوغلي و ملاحسن كاشي نيز بازديد كني، حتي مي تواني شب را در مهمان سراي چلبي اوغلي كه زماني خانقاه بوده است، اقامت كني.

سلطانيه فقط به گنبدش مشهور نيست، چمني دارد به زيبايي يشم، تا كيلومترها، تا جايي كه چشم كار مي كند،‌ سبز است و سبز.

زنجان استان كوچكي است، چشم بر هم زدني مي رسي به عوارضي زنجان - تهران، اما پيش از آن در سمت راست مسير، مي تواني برخي واحدهاي صنعتي مهم و دودكشهاي به آسمان رفته آنها را تماشا كني.

از عوارضي عبور نكرده ساختمان آبي رنگ نخ تاير در سمت راست و شركت ايران ترانسفو در سمت چپ، توجهت را جلب مي كند.

اينجا زنجان است، شهري كه از هر يك از دربهاي سياسي، اقتصادي، فرهنگي، ‌علمي، تاريخي و مذهبي آن كه وارد شوي مي تواني با دنيايي از شگفتي روبرو شوي.

اما بياييد پيش از ورود به اين شهر، سراغ هندوستان ايران برويم.

پيش از رسيدن به عوارضي زنجان - تهران، مي تواني از همان دست راست سه راهي طارم بپيچي به منطقه اي كه نه شبيه شهرهاي شمال است، نه همچون شهرهاي كوهستاني و نه مانند شهرهاي خشك و بياباني است.

141 پيچ را بايد بپيچي تا به دل شهرستان طارم برسي، شهرستاني كه مي تواني نوبرانه‌هاي بهار را در آن بچيني، بوي تند زيتون را حس كني و در حالي كه هنوز برف بسياري از مناطق استان زنجان آب نشده شاهد به بار نشستن سير و گوجه فرنگي در اين شهرستان باشي.

صداي قزل اوزن پير، گوش را مي نوازد،‌ مي تواني كنار رود توقف كني و پاهاي خسته از ملال زندگي را در آب قزل اوزن با شادابي آشتي دهي.

طارم در شمالي ترين منطقه استان زنجان قرار دارد، مي توان در آن به روستاهاي نوكيان، شيت، امامزاده ماهور(ع) و غار خرمنه سر سفر كرد.

برگرديم و راه سفر از زنجان در پيش بگيريم، شهري كه زادگاه مردان بزرگ بسياري همچون شهيد مجيد شهرياري، دكتر رضا روزبه، آيت الله سيد موسي شبيري، مرحوم آيت الله سيد عزالدين حسيني و پرفسور يوسف ثبوتي است.

شهري سرشار از فرهنگ و هنر است، سوغاتي ات را به حتم از همين شهر خريد كن، با آنكه دست به چاقو سازي شگفت انگيزي دارند، اما بدان كه اهل خشم و خشونت نيستند، آنان برايت چاقويي براي بريدن سيب مهر و محبت مي سازند.

مي تواني پيش از آنكه از تماشاي مليله كاري انگشت حيرت به دهان ببري، يك قطعه از اين ساخته فوق العاده زيبا و ارزشمند به يادگار بخري.

مي تواني براي كفشت جايگزيني زيبا پيدا كني، پا در چاروقهاي تاريخي زنجان كرده و راحتي را با تمام وجود احساس كني.

مي تواني حتي براي خانه و آشپزخانه‌ات سراغ ظروف مسي چكش كوبي بروي كه استفاده از آن هم موجب مناعت طبع است و هم سلامت جان.

مسجد سيد يا جامع، امامزاده سيد ابراهيم(ع)، مسجد چهل ستون و 10ها مسجد تاريخي ديگر براي اقامه نماز و لطافت روح آماده استقبال هستند.

مي تواني براي مشاهده معجزه الهي به موزه مردان نمكي بروي و با مرداني دو هزار و 300 ساله مواجه شوي كه جسم آنان هنوز نپوسيده، لباسشان اوج هنر ريسندگي و پارچه بافي ايراني را نشان مي دهد و خود سخنگوي دوران هخامنشي هستند.

براي خريد مايحتاجت مي تواني سري به طولاني ترين بازار سرپوشيده ايران در دل زنجان بزني، بازاري كه يادگار دوران قاجار است و فضايي براي چرخش چرخ اقتصاد امروز مردم.

استان زنجان سه شهرستان ديگر نيز دارد، ايجرود، ماهنشان و خدابنده، از سمت جاده بيجار در جنوبي ترين نقطه شهر زنجان كه خارج شوي مي تواني راه ايجرود را در پيش بگيري و به شهرستاني وارد شوي كه صاحب بزرگترين صنعت اين استان، پتروشيمي زنجان است.

روستايي تاريخي، اسرار آميز و رويايي خويين، سد و روستاي گلابر و روستاي سفيد كمر از ديگر جاذبه‌هايي هستند كه مي تواني به گردش در آنها بپردازي.

روستاي خويين به تنهايي دنيايي از شگفتي به شمار مي آيد از طبيعت وهم انگيز و ميل تاريخي متعلق به قرن ششم تا غار تاريخي و اسرار آميز دژمنده و زبان بسيار قديمي مردم همگي مي توانند تو را از تمام تعلقات دنيوي براي چند ساعتي كه شده رها كنند و به سفري پر تجربه بفرستند.

شهرستان خدابنده نيز سرشار از شگفتي است، مي توان در شهر قيدار به زيارت قيدار نبي(ع) رفت و راه طولاني ترين غار آهكي جهان را در پيش گرفت.

بازديد از غار كتله خور به حتم تجربه‌اي تكرار نشدني براي هر مسافري است.

در سفر به ماهنشان كه در مسير زنجان - تبريز بايد به سمت چپ پيچيد، مي توان به بازديد از ساخت و ساز سد مشمپا رفت، كوه‌هاي رنگي ماهنشان را تماشا كرد و با بازديد از قلعه بهستان، تا تاريخ دوره هخامنشي پر كشيد.

مي توان در ماهنشان با گذر از باغهاي زردآلو، درختان رنگارنگ آذين بسته به شكوفه‌هاي بهار را تماشا كرد و در كنار لذت بردن از طبيعت بهار، سرماي زمستان را به سبب وجود برفهاي گسترده در كوهستانهاي برفي اين منطقه با تمام وجود حس كرد.

ماهنشان شهرستان معدن است، معادني سرشار از خاكهاي ارزشمند سرب، روي، طلا، مس و آهن.

بياييد به شهر زنجان سفر كنيم و نوروز امسال را براي مشاهده بهار با تمام زيبايي‌هايش و گلهاي شكفته درختان در اين استان سپري كنيم.

گزارش از :مينا افشار

3001/6085/1352
۰ نفر