۱۲ اسفند ۱۳۹۳، ۱۲:۴۰
کد خبر: 81527168
T T
۰ نفر

عروس زاگرس مهیای پذیرایی از مهمانان نوروزی

۱۲ اسفند ۱۳۹۳، ۱۲:۴۰
کد خبر: 81527168
عروس زاگرس مهیای پذیرایی از مهمانان نوروزی

ایلام - ایرنا - عروس زاگرس می خوانندش، زیبا و آراسته به سبب جنگل های بلوط و بنه زیبایش، به علت كوه های مملو از درختان با شكوهش، به خاطر دشتهای مصفا و پر از گل و سنبلش، به دلیل هر آنچه زیبایی كه خداوند یك جا در این منطقه به ودیعه نهاده، ایلام- عروس زاگرس- مهیای مهمانان نوروزی است.

به گزارش ایرنا، وجود بیش از 640 هزار هكتار جنگل انبوه و نیمه انبوه، دشت های سرشار از گل و ریحان، بابونه و آلاله، بلندی های سرد مزین به لاله واژگون، كوه های زیبا و برافراشته اش كه همچون دیواری بزرگ كه سخت كوشی مردمان این دیار را یادآور می شود، ایلام را در فصل بهار بیش از هر منطقه دیگری جذاب و دیدنی كرده است.

وجود بیش از 14 رودخانه دائمی و ده ها چشمه سار و آبشار در مناطق مختلف استان، زلالی و صمیمیت و مهمان نوازی مردمانش را بازگو می كند.

اینجا تا دلت بخواهد صفا و صمیمت و یكرنگی را در نگاه مردمان مهربان و ساده اش می توانی دریابی.

این مردمان مرزدار آموخته اند بسان درختان پر بار بلوطش همیشه سر به زیر و قانع باشند و با تمام وجود، پذیرای مهمان و رهگذرانی كه خسته در زیر سایه درختی خنكای باد را حس می كنند.

ایلام سرزمین باستانی و تاریخی با پسشینه دیرینه و بسیار كهن است كه از این منظر نیز برای تاریخ دوستان و علاقه مندان به آثار تاریخی كلكسیونی از جاذبه های منحصر به فرد به شمار می رود.

قلعه های زیبا و بناهای برافراشته اش، مكان های زیارتی و یادمان های پر ارزشش كه عطر شهادت می دهد، غارهای قدیمی و پر رمز و رازش و ده ها سنگ نوشته و اثر تاریخی كه واگویه حكایت كهن مردمان این دیار كهنه است و تاریخ را در دل سنگ سنگ بناهای خود جای داده اند، لحظه ها را برای زیارت مسافران و گردشگران به شماره نشسته اند.

اینجا را نخستین خاستگاه اهلی شدن دانه های كشاورزی در جهان می شناسند و قدمت عصر سنگی و پارینه سنگی در مناطق تاریخی آن باستان شناسان خارجی را قانع كرده كه پیشینه این استان را به هزاره های پیش از میلاد معرفی كنند.

اینجا تاریخ اش خود راوی هزاران اسطوره و افسانه است كه باید باستان شناسان بیایند و برگ برگ اوراق آن را از دل نهان شده خاك بیرون بركشند و برای همه بیان كنند.

ایلام با همه زیبایی و دشت های مملو از سبزه و بابونه اش، با كوه های سربلندش از مانشت تا شره زول، از كبیركوه همیشه سپید تا دامنه های كان صیفی، از قلارنگ نماد استواریش تا جای جای زیبا و بكرش كه برای هر رهگذری بهشت را تداعی می كند خود جذبه ای قابل توصیف است.

باید باشی در همه فصل هایش تا زیبایی های این استان كوچك را دریابی، راستی مردمان مناطق گرمسیری اش اكنون چند ماه است كه به پیشواز بهار رفته اند و از حالا در انتظار روزهای گرم تموزاند.

اما در مناطق سردسیرش هنوز هم می توانی در بلندترین نقطه هایش برف سپید را شاهد باشی و قطره قطره آب شدنش را در برابر آفتاب و جاری شدن آب بر دامنه كوه ها به تماشا بنشینی؛ ایلام استان چهار فصلی است كه سرشار از رنگ ها و زیبایی های طبیعی است كه با سیر می توانی جای جایش را ببینی.

ایلام مهد پایداری و سرزمین دلاورمردان عشق و شهادت است، اینجا متبرك به خون شهدا و شاهراه كربلا و نجف است.

این سرزمین كوچك در 10 روز باقی مانده به اربعین امسال شاهد حضور بیش از دو میلیون زائر برای سفر به به عراق از راه مرز بین المللی مهران بود كه این آمار با حجم روزانه جا به جایی بیش از 200 هزار گردشگر مذهبی خود حكایتی از توانمندی ویژه و منحصر به فرد یك خطه كوچك مرزی است.

مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام گفت: بررسی ها و شناسایی كاوش تعیین عرصه مرمت آثار تاریخی و ساماندهی اموال و اشیای فرهنگی و بحث های مردم شناسی پیشینه تاریخی این استان را بیشتر نمایان می كند.

عبدالمالك شنبه زاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: آداب و رسوم كهن این دیار قدمت تاریخی آن را بیش از پیش نمایان می كند.

وی افزود: پیشینه استان ایلام برابر كاوش های باستان شناسی در تپه علی كش دهلران به 10 هزار سال قبل از میلاد می رسد.

وی اضافه كرد: این در حالی است كه باستان شناسان در مناطق مختلف استان دوره های پارینه سنگی و میان سنگی كه 40 تا 50 هزار سال قبل از میلاد را نشان می دهد، تخمین زده اند.

وی گفت: همچنین یك اثر هنری تبر سنگی در دره هلیلان شهرستان چرداول پیدا شده كه تاریخ 60 هزار سال پیش از میلاد را نشان می دهد.

شنبه زاده اظهار كرد: هیات باستان شناسان ایرانی و آلمانی در تپه گلان شهرستان مرزی مهران كار گمانه زنی را انجام داده اند كه نتیجه آزمایش ها یك هزار سال عقب تر یعنی 11 هزار سال قبل از میلاد را نمایان می كند.

وی ادامه داد: بر اساس بررسی ها، استان ایلام و منطقه چغا گلان در بحث كشاورزی نخستین خاستگاه اهلی شدن دانه ها به شمار می رفته است.

مدیركل میراث فرهنگی ایلام افزود: در همه دوره های تاریخی آثاری در مناطق مختلف داریم كه شامل دوره مس و سنگ در هزاره سوم پیش از میلاد، آغاز امپراتوری ایلام باستان با آثار متعدد است كه نمونه آن كشف تپه پتك اعراب در دهلران به شمار می رود.

وی اضافه كرد: امپراتوری ایلام قدرتمند بوده به گونه ای كه دارای خط، دین و قدرت سیاسی بوده است.

شنبه زاده گفت: آثار دوره ماد و هخامنشی در ایلام وجود ندارد كه این امر بیانگر قدرتمندی امپراتوری ایلام باستان بوده كه اجازه نداده آثار معماری و خط این دوره در ایلام رواج یابد.

وی اظهار كرد: از پایان دوره هخامنشی در بین النهرین امپراتوری آشور هست كه ایلامی ها شكست می خورد اما با این حال این قدر قدرتمند هستند كه تحت تاثیر قرار نمی گیرد.

وی افزود: بر اساس اطلاعات و داده های باستان شناختی، دانشمندان ایلامی در امپراطوری هخامنشی نفوذ می كنند و جایگاه این امپراتوری را حفظ می كنند اما در دوره ساسانی امپراتوری ایلام پس از شكست از بین می رود.

شنبه زاده افزود: همچنین وجود امامزاده مهدی صالح در ماژین، پیر محمد در قرن هشتم و سایر مناطق باستانی نظیر قلعه والی و پل كنجانچم كه مربوط به دوره قاجار است قدمت تاریخی این استان در دوره های مختلف را نشان می دهد.

وی گفت: استان ایلام علاوه بر قدمت تاریخی و باستانی دارای جاذبه های گردشگری طبیعی زیبا و بكری است كه مسافران نوروزی می توانند از آن لذت ببرند.

مدیركل میراث فرهنگی ایلام از فراهم شدن تمهیدهای لازم برای پذیرایی و استقبال از مسافران نوروزی در استان خبر داد و افزود: همه اقدام های لازم در استان نظیر اسكان، راهنمایی گردشگران، فوریت های درمانی و... مهیا و هماهنگ شده است.

شنبه زاده ابراز امیدواری كرد: با توجه به حضور گسترده زائران در ایام اربعین در استان امسال شاهد افزایش چشمگیر مسافران نوروزی باشیم.

گزارش: ناهید ابراهیمی

7177/6033

سرخط اخبار استان‌ها