۱۱ اسفند ۱۳۹۳، ۱۵:۱۲
کد خبر: 81526065
T T
۰ نفر
راهیان نور، اقدامی تاثیرگذار برای تبیین فرهنگ دفاع مقدس است

بیرجند - ایرنا - مسوول ناحیه بسیج دانشجویی خراسان جنوبی گفت: توصیه رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اجرای كاروان راهیان نور، اقدامی تاثیرگذار برای تبیین فرهنگ ایثار و شهادت و آشنایی نسل امروز با آرمان های هشت سال دفاع مقدس است.

به گزارش ایرنا، علی قاسمی روز دوشنبه در نشستی خبری در بیرجند افزود: در قالب این برنامه فرهنگی ضمن آن كه جوانان و كسانی كه فرصت حضور در جبهه های حق علیه باطل را پیدا نكرده بودند با واقعیت های دفاع مقدس، رشادت ها و از خودگذشتگی های شهدا آشنا می شوند، در مقابل تهدیدات فرهنگی دشمنان نیز واكسینه می شوند.

وی گفت: بر این اساس اردوهای راهیان نور دانشجویی استان، به استعداد هزار و 200 نفر دانشجو كه 800 نفرشان دانشجوی خواهر هستند، از 12 تا 24 اسفند ماه در قالب 18 كاروان با 26 دستگاه اتوبوس و تعدادی نیز توسط قطار به مناطق عملیاتی جنوبی اعزام خواهند شد.

قاسمی با بیان این كه مدت سفر معنوی هر كاروان به طور میانگین هفت روز خواهد بود، افزود: در طول سه روز اقامت در مناطق عملیاتی، دانشجویان از یادمان‌ های طلاییه، هویزه، دو كوهه فكه، شلمچه، اروند رود، دهلاویه و فتح المبین بازدید خواهند داشت.

وی نكته اصلی و كلیدی اردوهای راهیان نور را ایجاد زمینه برای زیارت با معرفت ذكر كرد و گفت: اردوها به صورت مرتب هر ساله به همت بسیج دانشجویی دانشگاه ها و مراكز آموزش عالی استان و همكاری سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی و نیز سازمان بسیج دانشجویی كشور در چند مرحله برگزار می شود كه گسترده ترین مرحله آن راهیان نور جنوب است.

قاسمی اظهار داشت: تابستان امسال نیز تعداد 80 دانشجو به مناطق عملیاتی غرب كشور اعزام شدند.

وی همچنین به سایر فعالیت های بسیج دانشجویی اشاره كرد و با تشریح اردوهای جهادی افزود: امسال در اردوهای جهادی به تعداد هزار و 200 نفر در قالب 70 گروه جهادی به مناطق و روستاهای محروم استان اعزام شدند.

وی هدف از برگزاری اردوهای جهادی را علاوه بر جنبه محرومیت زدایی آن، كادر سازی برای آینده نظام و تربیت مدیرانی كه درد محرومان را كشیده باشند، كمك به دولت در راستای انجام پروژه های محرومیت زدایی، پركردن اوقات فراغت و كمك به پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی عنوان كرد.

قاسمی در ادامه به طرح حلقه های صالحین نیز اشاره كرد و اظهار داشت: جمعی متشكل از 10 تا 15 دانشجوی بسیجی با محوریت یك دانشجوی دوره دیده به عنوان سر گروه و در قالب جلسات هفتگی یا دوهفتگی، در یك فضای دوستانه و صمیمی در خصوص مسایل مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، بصیرتی و اخلاقی با هم بحث و گفت و گو می كنند.

وی افزود: در بسیج دانشجویی استان تعداد 250 حلقه صالحین فعال است كه از این تعداد 100 حلقه برادر و 150 حلقه خواهر هستند.

به گفته قاسمی، برگزاری اردوهای تشكیلاتی تفریحی و شركت در جلسات اخلاق و حضور سرگروه در جلسات مربی برای ارتقای سطح دانش و معرفت خود، شركت در جلسات قرآنی و معنوی، سركشی و دیدار با خانواده معظم شهدا، ایثارگران و ارتباط با علما و ارتقای سطح علمی و آموزشی دانشجویان از جمله برنامه های این حلقه ها است.

وی در ادامه به تشریح طرح ولایت پرداخت و گفت: از دوره های آموزشی بسیار خوب بسیج دانشجویی است كه از سال 88 شروع شده و در دو سطح استانی و كشوری برگزار می شود.

قاسمی افزود: امسال شش دوره طرح ولایت برگزار شده و تعداد 720 دانشجو در این دوره شركت داشتند و اغلب در این دوره ها بیشتر مباحث بصیرتی، اعتقادی و تشكیلاتی مطرح می شود كه مرحله استانی آن در یكی از دانشگاه های بیرجند و مرحله كشوری نیز تاكنون در شهرهای قم، مشهد، اصفهان و شهركرد برگزار شده است.

وی اظهار داشت: در طرح ولایت كشوری تاكنون 450 نفر از استان آموزش دیده اند.

قاسمی در ادامه از كرسی های آزاداندیشی به عنوان یكی از مطالبات اساسی رهبر معظم انقلاب نام برد و افزود: امسال تعداد 35 كرسی آزاداندیشی در سطح دانشگاه ها و مراكز آموزش عالی استان توسط بسیج دانشجویی برپا شد.

به گفته مسوول بسیج دانشجوی خراسان جنوبی، اكنون بالغ بر 60 درصد دانشجویان این خطه عضو رده های مختلف بسیج هستند كه از این تعداد 35 درصد عضو فعال و بقیه نیز عضو

عادی به شمار می روند.

6121/ 2025

سرخط اخبار استان‌ها