۱۱ اسفند ۱۳۹۳، ۱۱:۰۷
کد خبر: 81525550
T T
۰ نفر

رییس جمهوری 19 اسفند به تركمنستان می رود

۱۱ اسفند ۱۳۹۳، ۱۱:۰۷
کد خبر: 81525550
رییس جمهوری 19 اسفند به تركمنستان می رود

تهران - ایرنا - رییس جمهوری در پاسخ به حضور رییس جمهوری تركمنستان در ایران روزهای نوزدهم و بیستم اسفندماه میهمان همسایه شمالی ایران خواهد بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، سفر حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در پاسخ به سفر قربانقلی بردی محمد اف در مردادماه سال گذشته است كه برای حضور در مراسم تحلیف رییس دولت یازدهم به تهران انجام شد.

تعدادی از وزرا و بخش خصوصی نیز رییس جمهوری را در این سفر همراهی خواهند كرد.

مذاكرات دو جانبه روسای جمهوری اسلامی ایران و تركمنستان و همچنین امضای اسناد همكاری دوجانبه در زمینه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بین دو كشور از برنامه های این سفر می باشد.

یكی از اسنادی كه قرار است در سفر رییس جمهوری به تركمنستان به امضای مسوولان ذی ربط برسد، پروتكل انتقال محكومان دو كشور است كه با امضای این پروتكل راه برای مبادله محكومان دو كشور بیش از گذشته فراهم خواهد شد.

هفته گذشته نیز به دنبال تلاش و پیگیری های وزرای خارجه ایران و تركمنستان 9 نفر از زندانیان ایرانی در تركمنستان به كشور بازگردانده شدند كه 4 نفر از آن ها ماهیگرانی بودند كه در 17 آذرماه بازداشت شده بودند.

به گفته یكی از این ماهیگیران، به علت تمام شدن بنزین قایق ماهیگیری و وزش باد، قایق حامل آن ها به مرز آبی تركمنستان كه هیچ نشانی ندارد، وارد شده و توسط پلیس مرزبانی آن كشور بازداشت می شوند.

وی همچنین از تلاش های سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران و تركمنستان برای برطرف شدن مشكل ایجاد شده و بازگرداندن آن ها به كشور قدردانی كرد.

امید است با امضای پروتكل انتقال محكومان اتباع دو كشور تسهیلات بیشتری در این زمینه بین ایران و تركمنستان فراهم شود.

علاوه بر آن، جمهوری اسلامی ایران با توجه به همسایگی با این كشور و بعد كم مسافت میان عشق‌آباد تا مرز ایران و داشتن توانایی های فنی لازم برای مشاركت در طرح‌های سرمایه‌گذاری مبادلات تجاری دو كشور نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

حجم مبادلات تجاری دو كشور در حال حاضر 3.7 میلیارد دلار است كه از این میزان یك میلیارد و 350 میلیون دلار صادرات غیر نفتی ایران به تركمنستان است.

جمهوری تركمنستان كه در جنوب غربی آسیای مركزی واقع شده است، از شمال با جمهوری قزاقستان، از شمال شرقی با جمهوری ازبكستان، از جنوب شرقی با افغانستان و از جنوب باجمهوری اسلامی ایران (استانهای خراسان، مازندران) هم مرز بوده و از غرب به دریای خزر(سواحل شرقی) محدود است.

این جمهوری دارای مساحتی حدود 488 هزار كیلومتر مربع است كه چهار پنجم آن صحرای معروف قواقوم می باشد.

تركمنستان كلاً از غرب مجاور دریای خزر است و تنها بندر مناسب سواحل غربی این دریاچه به نام كراسنوسولك در خاك این جمهوری قرار دارد. جنوب تركمنستان نیز با مرزی به طول كمتر از نهصد كیلومتر از طریق تركمن صحرای مازندران و رودخانه اترك و بخشی از جبال الله اكبر به مازندران و خراسان ایران محدود است و نیم دیگر جنوب آن به افغانستان ختم می شود. این جمهوری دارای 15 شهر و 74 شهرك و پایتخت آن عشق آباد است. به رغم مجاورت این جمهوری با دریای خزر، بجز برخی واحدهای سبز بقیه اراضی آن از شوره زارها و زمینهای گلی مرده و شنهای روان تشكیل شده است.

سیام**1429
۰ نفر