۱۱ اسفند ۱۳۹۳، ۱۰:۱۵
کد خبر: 81525429
T T
۰ نفر

دو توله كاراكال كمیاب در شهرستان بویراحمد دیده شد

۱۱ اسفند ۱۳۹۳، ۱۰:۱۵
کد خبر: 81525429
دو توله كاراكال كمیاب در شهرستان بویراحمد دیده شد

یاسوج- ایرنا- دو توله كاراكال كه از گربه سانان كمیاب و درحال انقراض ایران است در شهرستان بویراحمد استان كهگیلویه و بویراحمد شناسایی و از آنها عكس برداری شد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران در خبری به نقل از سرپرست اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان بویراحمد نوشت: روز شنبه یكی از علاقه مندان به طبیعت به اداره محیط زیست این شهرستان مراجعه و اعلام می كند جانوری را به همراه دو توله اش برای نخستین بار در عرصه های آزاد مشرف به این شهرستان مشاهده كرده كه تاكنون در این منطقه دیده نشده است.

كامبیز حسن پور اضافه كرد: پس از دریافت این گزارش، بی درنگ عازم این منطقه شده و با راهنمایی فرد گزارش دهنده به نقطه مورد نظر هدایت شدیم.

وی اظهار داشت: در این مكان دو توله بسیار كوچك كاراكال را مشاهده كردیم كه مشخص بود تازه به دنیا آمده اند.

به گفته حسن پور، مادر توله ها در آن زمان در محل حضور نداشت اما فردی كه گزارش را به اداره داد، مادر آنها را در كنار توله ها دیده بود.

وی گفت: به دلیل اینكه احتمال داشت بوی انسان در محیط و یا روی بدن توله ها باقی مانده و كاراكال مادر از پذیرش دوباره آنها خودداری كند، از دست زدن به كاراكال های كوچك و انجام هرگونه بیومتری و نمونه برداری خودداری كرده و پس از تهیه چند تصویر به سرعت محل را ترك كردیم.

سیاه‌گوش یا كاراكال یا منگوله‌گوش، گربه‌سانی كوچك است كه در خاورمیانه و آفریقا زندگی می كند.

زیست‌گاه سیاه‌ گوش استپ‌های خشك، نواحی نیمه بیابانی، بوته زارها، ساوانا و جنگل‌های كم‌ درخت است و خیلی كم در نواحی همیشه سبز و جنگل‌های كوهستانی دیده می‌شود.

زیستگاه‌ سیاه‌گوش در ایران، مناطق بیابانی و نیمه بیابانی به ویژه حاشیه كویر مركزی است.

كاراكال یكی از هشت گونه گربه سان موجود در كشور است كه به عنوان سیاه گوش بیابان نیز نامیده می شود.

اگرچه از كاراكال، همواره به عنوان یكی از گونه های جانوری مناطق بومی كهگیلویه و بویراحمد نام برده می شد اما تاكنون تصویری از این جانور در مناطق حفاظت شده دنای شرقی و منطقه حفاظت شده سیوك و آزاد ان استان گزارش نشده بود.

از این رو برای نخستین بار است كه حضور كاراكال در عرصه های طبیعی این استان به ثبت می رسد.

كاراكال‌هایی كه در طبیعت زندگی می‌كنند به طور معمول سه توله به دنیا می‌آورند.

توله ها پس از 10 روز چشم می‌گشایند، از سه تا شش هفتگی گوشت می‌خورند و مادر، آنان را در چهار تا شش ماهگی از شیر می‌گیرد.

توله‌ها در ۹ یا ۱۰ ماهگی مستقل می‌شوند ولی به طور معمول تا ۱۴ یا ۱۵ ماهگی بالغ نمی‌شوند.

به گزارش دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران، كاراكال یكی از هشت گربه سان وحشی ایران و از گونه های كمیاب و در معرض انقراض كشور به شمار می رود كه كمتر مورد مطالعه قرار گرفته است.

كاراكال از نظر جثه از گربه وحشی، گربه جنگلی و گربه شنی بزرگتر است و به دلیل مهارت بالا در شكار و جثه نسبتا بزرگ، علاوه بر طعمه های كوچك و پرندگان، پستانداران بزرگتری نظیر آهو، جبیر، بره ها و بزغاله های وحشی و گوسفندان اهلی را نیز شكار می كند.

كهگیلویه و بویراحمد یك درصد مساحت ایران را دارد كه 290 هزار هكتار آن در قالب هفت منطقه حفاظت شده زیر نظر سازمان حفاظت محیط زیست استان است.

بیش از ۱۱درصد مساحت استان را مناطق حفاظت شده تشكیل داده است.

بر اساس گزارش های رسمی سازمان حفاظت محیط زیست تعداد ۱۶۹ گونه جانوری در منطقه حفاظت شده دنا كه گسترده ترین و مهمترین منطقه حفاظت شده استان است شناسایی شده است.

كل و بز، خرس قهوه ای، خوك وحشی، پلنگ، رگ، روباه، كفتار، شغال، گوركن، موش كور، موش خرما، سنجاب جنگلی، خرگوش، سمور، راسو، خفاش، نعل اسبی، گربه وحشی، گربه شنی، گربه پالاس، خفاش گوش بلند، سگ آبی، جوجه تیغی، سیاه گوش، گوزن زرد ایرانی، هما، عقاب طلایی از جمله مهمترین گونه های این منطقه است.

6110