۱۰ اسفند ۱۳۹۳، ۱۴:۰۷
کد خبر: 81524527
T T
۰ نفر
فرماندار اراك بر فعاليت تشكل هاي مردمي براي مصرف بهينه آب تاكيد كرد

اراك - ايرنا - فرماندار اراك بر فعاليت پررنگ و هدفمند تشكل هاي مردمي دراطلاع رساني و گسترش فرهنگ مصرف بهينه آب آن تاكيد كرد.

حسين بختياري روز يكشنبه در اولين نشست شوراي حفاظت از منابع آب شهرستان اراك افزود: دامنه وظايف و فعاليت سازمان هاي مردم نهاد، اقدامات اجتماعي و فرهنگي را شامل مي شود و بايد از اين ظرفيت به درستي در حوزه فرهنگ سازي و روان كردن امور اجرايي بهره برد.

وي اظهار كرد: تشكل هاي مردم نهاد برآيندهاي فكري لايه هاي مختلف جامعه و ظرفيتي برجسته در پيگيري و اجراي امور هستند و در تاثيرگذاري آن ها بر مسايل راهبردي و مهم شكي نيست.

بختياري ادامه داد: با توجه به كمبود بارش هاي جوي، حضور و مشاركت هدفمند تشكل هاي غيردولتي در كنار مسوولان براي مديريت سفره هاي آب زير زميني ضروري است.

فرماندار شهرستان اراك گفت: آب از منابع پايه و عامل اصلي توسعه پايدار است و مصرف بي رويه و بدون برنامه آن ، با توجه به محدوديتي كه در دشت هاي منطقه وجود دارد، در سالهاي آتي بحران زاست.

فرماندار اراك، نقش رسانه ها را در توسعه بهينه مصرف آب يادآور شد و افزود: رسانه ها با تهيه مطالب خبري و گزارش، زمينه حفظ و نگهداري بهينه از آب را فراهم كنند.

فرماندار شهرستان اراك افزود: تشكيل منظم نشست هاي شوراي آب هر دو ماه يكبار و اجرايي كردن مصوبات آن از نيازهاي جدي شهرستان است.

فرماندار شهرستان اراك بيان كرد: توسعه كشت گلخانه اي، جلوگيري از كاشت محصولات آب بر، انسداد چاههاي غير مجاز و استفاده از كنتورهاي هوشمند آب و برق از راهكارهاي پيشگيري از بحران آب در منطقه است.

بختياري گفت: مصرف آب در بخش صنعت شهرستان اراك استاندار نيست و بخش كشاورزي نيز با استفاده از روش هاي آبياري سنتي در كاهش مصرف آب ناموفق بوده است.

فرماندار اراك در بخش ديگري از سخنانش خواستار جلوگيري از استفاده از مواد رنگي در كشت گياهان و ميوه ها شد و افزود: دستگاههاي اجرايي در اين خصوص نظارت كافي را داشته باشند تا سلامت مردم به خطر نيفتد.

مدير امور منابع آب شهرستان اراك نيز گفت: بارندگي در شهرستان اراك نسبت به سال گذشته 18 درصد و نسبت به درازمدت پنج درصد كاهش داشته است.

علي مصلح آبادي افزود : شهرستان اراك با 9 حوزه آب ريز در تبخير آب و كسري مخازن منابع آبي رتبه نهم كشور را كسب كرده است.

وي اضافه كرد: دو هزارو 212 حلقه چاه آب كشاورزي در شهرستان اراك برقي شده اند كه اين ميزان 50 درصد از آمار چاههاي كشاورزي شهرستان اراك را شامل مي شود.

مصلح آبادي گفت: به طور متوسط بيش از 15 مترسطح منابع آبي دشت اراك افت پيدا كرده و سالانه 30 ميليون مترمكعب مخازن اين دشت ها پايين مي رود.

وي افزود: 52 كشاورز در شهرستان اراك از سامانه كنتورهوشمند آب وبرق استفاده مي كنند كه با كمك و حمايت دولت استقبال از آن افزايش مي يابد.

سه هزار و 127 حلقه چاه ،49 چشمه، 406 قنات و رودخانه هاي قره چاي، قمرود، قهره كهريز و روداب منابع آبي شهرستان اراك - مركز استان مركزي- را شامل مي شوند.ك/2

6991/6012

سرخط اخبار استان‌ها