۹ اسفند ۱۳۹۳، ۱۹:۱۶
کد خبر: 81523683
T T
۰ نفر

یاشار كمال نویسنده مطرح تركیه درگذشت

۹ اسفند ۱۳۹۳، ۱۹:۱۶
کد خبر: 81523683
یاشار كمال نویسنده مطرح تركیه درگذشت

آنكارا – ایرنا - یاشار كمال نویسنده مشهور تركیه كه كتابهای او به 40 زبان مخلتف از جمله فارسی ترجمه شده و شخصیتی شناخته شده دنیای ادبیات به شمار می رود، عصر شنبه در استانبول در سن 92 سالگی درگذشت.

به گزارش ایرنا، وی كه اواخر دی ماه گذشته به علت مشكلات تنفسی به بیمارستان منتقل شده بود، عصر شنبه در بیمارستان فوت كرد.

شبكه های خبری تركیه خبر فوت وی را با قطع برنامه های خود به صورت خبر فوری منتشر كردند.

او در در بخش مراقبت‌های ویژه دانشكده پزشكی دانشگاه استانبول بستری بود. پزشكان معالج گفته بودند یاشار كمال به عفونت ریه و اختلال ریتم قلب دچار است.

او كه در سالٔ 1923 در روستایی كردنشین در استان عثمانیه تركیه در كناره شرق دریای مدیترانه به دنیا آمده، از مهمترین نویسندگان ادبیات معاصر تركیه به شمار می‌رود.

یاشار كمال كه در آثارش به مشكلات اجتماعی و مسائل مردم به ویژه مردم زادگاهش پرداخته، چندین بار به خاطر دفاع از آزادی بیان و حقوق كردهای تركیه دستگیر و زندانی شده است.

یاشار كمال اكتبر 1997 جایزه صلح ناشران و كتابفروشان آلمان را به دست آورد و در سخنرانی خود به مناسبت دریافت این جایزه گفت: انسان در طول تاریخ همیشه برای خود دنیایی افسانه‌ای و تخیلی ساخته است. مردم در طول عمر از درد و اندوه زندگی به این دنیای خیالی پناه برده‌اند؛ هر چه زندگی آن‌ها تیره و تارتر بود، به افسانه‌های زیباتر و خیال‌های رنگین‌تری پناه بردند و از آن‌ها مرهمی ساختند برای تسكین درد و آلام خود.

اغلب آثار این نویسنده به فارسی ترجمه شده كه از آن میان می توان به گرمای زرد و اینجه ممد اشاره كرد.

خاورم/2011**1010

سرخط اخبار جهان