۸ اسفند ۱۳۹۳، ۲۱:۵۰
کد خبر: 81522522
T T
۰ نفر

خاطره كمال خرازي از پرفسور خدادوست

۸ اسفند ۱۳۹۳، ۲۱:۵۰
کد خبر: 81522522
خاطره كمال خرازي از پرفسور خدادوست

شيراز- ايرنا- سيدكمال خرازي رييس شوراي راهبردي روابط خارجي ايران در آيين تجليل سازمان علمي، فرهنگي و تربيتي ملل متحد (يونسكو) از خدمات علمي و اجتماعي پرفسور علي اصغر خدا دوست دانشمند و چشم پزشك شناخته شده ايراني در شيراز به بيان خاطرات خود از وي پرداخت.

به گزارش ايرنا، خرازي شامگاه جمعه دراين آيين گفت: 25 سال قبل در زمان تصدي مسووليت نمايندگي دايم ايران در سازمان ملل متحد با پرفسور خدادوست آشنا شدم و آن زماني بود كه پس از هشت سال دفاع مقدس ماموريت داشتم پيوند و ارتباط با ايرانيان مقيم آمريكا را ايجاد كنم.

وزيرسابق امور خارجه ايران گفت: در آن زمان به دلايل مختلف ايرانيان مقيم آمريكا ارتباط زيادي با داخل كشور نداشت كه يكي از چهره هايي كه به شكل گيري اين ارتباط كمك كرد، پرفسور خدادوست بود.

خرازي اظهار كرد: پرفسور خدادوست در جمع كردن ايراني هاي مقيم آمريكا دور هم و ايجاد تشكل هاي تخصصي با حضور آنها كمك كرد و از آن جا كه حضور وي بي پيرايه، صادقانه و با نيت خالص بود حضور ش در اين فرايند بسيار موثر بود.

سفير و نماينده پيشين ايران در سازمان ملل متحد گفت: پرفسور خدادوست نه تنها در علم پزشكي خدمتگزار مردم بود بلكه به كشور خود عشق مي ورزيد.

خرازي گفت: با كمك پرفسور خدادوست موفق شديم كه ارتباط ميان ايرانيان مقيم آمريكا با داخل كشور را برقرار كنيم.

رييس شوراي راهبردي روابط خارجي ايران گفت: پرفسور خدادوست يك سرمايه ملي متعلق به كشور و ملت ايران است و همت وي در انتقال دانش به جوانان ايران ستودني است.

خرازي با اشاره به اقدام پرفسور خدادوست در ساخت و راه اندازي يك بيمارستان چشم پزشكي در شيراز گفت: اين اقدام نشان داد كه وي خود را وقف ايران و مردم اين سرزمين كرده است و به خوبي نشان مي دهد كه وي تنها يك پزشك نيست بلكه يك حكيم است.

وي ادامه داد: حكيم علاوه بر جسم انسان ها به روح آنها توجه دارد و اين شخصيت بزرگ در خور قدرداني است.

در اين آيين تنديس سازمان علمي، فرهنگي و تربيتي ملل متحد (يونسكو) و كميسيون ملي يونسكو به پاس خدمات علمي و اجتماعي پرفسور علي اصغر خدا دوست به وي اعطا شد.

پرفسور علي اصغر خدا دوست در سال 1314 خورشيدي در شيراز متولد شد. دوران دبستان و دبيرستان را در شيراز سپري كرد و به عنوان آموزگار در دبستان داوري داراب مشغول به كار شد. در سال 1333 در امتحان ورودي دانشكده پزشكي شيراز شركت كرد و با درجه ممتاز پذيرفته و در اين دانشكده مشغول به تحصيل شد.

وي دوره شش ساله پزشكي را با درجه ممتاز پشت سر گذاشت و پس از سپري كردن يك سال دوره دستياري چشم و گوش و حلق و بيني در بيمارستان نمازي دانشگاه شيراز در سال 1341 براي گذراندن دوره تخصصي عازم ايالات متحده شد و با ادامه تحصيل در دانشگاه جان هاپكينز از اين دانشگاه دانش آموخته شد.

پرفسور خدا دوست به عنوان اولين و تنها دستيار خارجي در بخش چشم پزشكي دانشگاه جان هاپكينز در سال 1341 پذيرفته شد و در دوران سه ساله دستياري به عنوان بهترين دستيار مركز چشم پزشكي ويلمر نيز شناخته شد.

وي علاوه بر تحصيل در علوم باليني در مركز ياد شده به طور فعال مشغول تحقيق در علوم پايه بود و مقالات متعددي در مجلات مختلف به چاپ رسانيد. در تارنماي پاب مدسين تعدادي از مقالات بين المللي وي چاپ شد.

پرفسور خدادوست در سال 1347 عازم ايران و در بخش چشم پزشكي دانشگاه شيراز به عنوان استاد مشغول فعاليت شد.

وي از سال 1347 تا 1359 خورشيدي به طور متناوب هر دو سال يك بار به عنوان استاد مدعو، شش ماه را در بخش چشم دانشگاه جان هاپكينز براي ادامه برنامه هاي تحقيقاتي سپري كرد و در اين دوران چندين مرتبه به عنوان مدرس در كشورهاي متعددي از جمله چين، تركيه، سوريه، عمان، پرو، اكوادور و ايتاليا دعوت شد.

پرفسور خدا دوست در سال 1359 عازم آمريكا و به عنوان استاد در بخش چشم دانشگاه جان هاپكينز مشغول به كار شد. اين استاد فرهيخته همچنين در سال 1361 به عنوان استاد و رييس بخش چشم دانشگاه سيسيل ايتاليا انتخاب شد و در سال 1371 مركز چشم پزشكي كنتيتكت در شهر نيوهيون را تاسيس و به عنوان مسوول اين مركز فعاليت خود را دنبال كرد.

اين چشم پزشك توانمند از سال 1359 به طور مكرر سالي دو باربه وطن خود باز گشت و در فعاليت هاي باليني و آموزشي در بيمارستان هاي مختلف تهران و شيراز شركت كرد.

پرفسور خدادوست از سوي شخصيت هاي برجسته در چشم پزشكي آمريكا به عنوان بهترين جراح پيوند قرنيه در دنيا معرفي شده است و شهرت ايشان علاوه بر مقالات علمي متعدد و تحقيقات گسترده در زمينه هاي مختلف و كيفيت درمان و تجربه در درمان جراحي ، مديون تحقيقات پايه اي بر ناراحتي هاي سطح قرنيه است، تا آنجا كه پيوندهاي قـرنيه روي مـكانيـسم دفـع پـيونـد براي ارج نهادن به فعاليت هاي علمي وي با عنوان Khodadoost Basement Membrane lineنامگذاري شده است. ك/2

2027/ 5054

سرخط اخبار استان‌ها