۸ اسفند ۱۳۹۳، ۱۴:۴۷
کد خبر: 81522227
T T
۰ نفر
در مرز تركیه با ایران نزدیك به 200 هزار مین جاسازی شد

آنكارا – ایرنا - كمیسیون حقوق بشر مجلس تركیه مجموع مین های جاسازی شده در تركیه به ویژه در مرزهای این كشور با همسایگان را نزدیك به یك میلیون دستگاه اعلام كرد كه حدود 200 هزار دستگاه آن در مرز تركیه با ایران جاسازی شده است.

به گزارش ایرنا، آیهان سفر اوستون رییس كمیسیون حقوق بشر مجلس تركیه این مطلب را در نشست معرفی طرح هایی از مین های جاسازی شده كه با همكاری چند نهاد مدنی در تركیه اجرا خواهد شد، عنوان كرد.

وی گفت: تعداد مین هایی كه توسط نیروهای مسلح تركیه در سطح تركیه جاسازی شده 975 هزار دستگاه است.

اوستون گفت: این طرح با همكاری وزارت آموزش ملی، نهاد مدنی ابتكار تركیه بدون مین، انجمن حمایت از مظلومان، انجمن حقوق بشر تركیه، اتحادیه پزشكان تركیه و اتاق مهندسین كشاورزی به اجرا در می آید و در قالب این طرح به آگاه سازی دانش آموزان در خصوص مین های گذاشته شده اولویت داده می شود.

رئیس كمیسیون حقوق بشر مجلس تركیه انگیزه تدوین و اجرای این طرح را ناشی از افزایش مرگ و میرها و قطع عضو انسانها بر اثر انفجار مین های جاسازی شده عنوان كرد و گفت: می خواهند با پاكسازی این مین ها ضمن جلوگیری از رخ دادن چنین حوادث ناگواری، اراضی وسیعی از كشور را كه از دور خارج شده، به اقتصاد كشور بازگردانده و اراضی حاصلخیز را به كشاورزان بدهند.

او با اشاره به اینكه تركیه در یكم مارس 2004 به معاهده منع تولید، استفاده، انبار و تجارت مین های ضد نفر اوتاوا پیوسته است، گفت: در این معاهده تعهد شده است كه مین های موجود در انبار مهمات تا سال 2010 امها و مین های جاسازی شده تا سال 2014 میلادی جمع آوری و نابود شوند.

اوستون گفت: تركیه در راستای این تعهدات در سال 2011 میلادی سه میلیون مین ضد نفر در انبار مهمات ارتش را امحا كرده است ولی مین های جاسازی شده به خاطر برخی مشكلات فنی و سیاسی تا به امروز پاكسازی نشده و خواستار تمدید مهلت برای اجرای تعهدات خود در قبال این معاهده تا یكم مارس سال 2022 میلادی شده است.

رییس كمیسیون حقوق بشر مجلس تركیه افزود: در تركیه علاوه بر نیروهای مسلح كه 970 هزار مین ضد نفر خاكی جاسازی كرده، شمار زیادی نیز توسط پ.ك.ك در مناطق شرق و جنوبشرق تركیه جاسازی شده است.

او گفت: 612 هزار از این مین ها در مرز تركیه با سوریه، 68 هزار در مرز تركیه با عراق، 194 هزار در مرز ایران، 20 هزار مین در مرز تركیه با ارمنستان، سه هزار مین در مرز تركیه با آذربایجان(نخجوان) و 76 هزار مین نیز در مناطق داخلی تركیه جاسازی شده است.

به گفته این مقام پارلمانی، براساس گزارشی كه دولت تركیه در سال 2013 به نمایندگی سازمان ملل در ژنو ارسال كرده است، در دوره 2012 – 2004 میلادی ناشی از انفجار مین ها، 316 نفر در تركیه كشته شده اند كه 260 تن از آنان را نظامی و 56 نفر را غیرنظامی تشكیل می دهد. در این دوره 734 نفر نیز با قطع عضو روبرو شده اند كه 622 تن از آنان را نظامیان تشكیل می دهند.

آمار دیگری نیز حاكیست از سال 1984 میلادی به بعد یعنی همزمان با شروع مبارزه مسلحانه پ.ك.ك علیه دولت آنكارا در مجموع 1300 نفر كشته و 5100 نفر نیز قطع عضو شده اند.

اوستون با اشاره به اینكه در مرزهای ارمنستان، نخجوان، ایران و عراق 28 هزار مین توسط ارتش تركیه پاكسازی شده است، گفت: ولی برغم اینكه در سال 2009 میلادی قانونی برای پاكسازی مین ها در مرز سوریه تصویب و اجرایی شده، عملیاتی در این جهت در مرز سوریه ناشی از برخی مشكلات فنی و تحولات در مرز تركیه و سوریه، این كار شروع نشده است.

وی با اشاره به اینكه برای پاكسازی مین مركز ملی فعالیت مین در تركیه تشكیل شده، گفت: با طرح جدید تلاش گسترده ای برای عاری سازی تركیه از مین های ضد نفر شروع خواهد شد.

خاورم/2011** 1917

سرخط اخبار جهان