چین بار دیگر بر ضرورت دستیابی به توافق جامع هسته ای تاكید كرد

پكن - ایرنا - در آستانه برگزاری دور جدید مذاكرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در ژنو، چین بار دیگر بر ضرورت دستیابی به توافق جامع هسته ای تاكید كرد.

به گزارش ایرنا، هونگ لی یكی از سخنگویان وزارت امور خارجه چین در یك نشست خبری از همه طرف های شركت كننده در مذاكرات هسته ای ایران و گروه 1+5 خواست تا با اعتماد سازی برای دستیابی به یك توافق جامع هسته ای تلاش كنند.

هونگ با اشاره به مذاكرات روز یكشنبه در ژنو سوئیس گفت: این مذاكرات جدی، عملی و در یك فضای خوب برگزار شد.

وی تصریح كرد كه همه طرف ها درباره موضوعات مورد مناقشه به طور اساسی گفت و گو كردند و با وجود اختلافات، پیشرفت هایی صورت گرفت.

این سخنگوی وزارت امور خارجه چین خاطرنشان كرد كه همزمان با آغاز دور جدید مذاكرات هسته ای، پكن امیدوار است در كنار سایر اعضا، نقشی سازنده در پیشبرد مذاكرات ایفا كند.

هونگ با تاكید بر ضرورت اعتماد سازی از سوی طرف های دیگر، از آن ها خواست تا هر چه سریع تر شرایط را برای دستیابی به یك توافق هسته ای جامع كه به نفع همه باشد، تسهیل كنند.

این سخنگوی وزارت خارجه چین پیش از این از كشورهای گروه 1+ 5 و ایران خواست اختلافات موجود را كاهش داده و در كمترین زمان ممكن به توافق جامع دست یابند.

خبرگزاری رسمی چین (شینهوا) به نقل از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گزارش داد، دور بعدی مذاكرات هسته ای ایران و كشورهای 1 +5 قرار است هفته آینده و در حاشیه نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو برگزار شود.

ایران و كشورهای گروه 1+ 5 پس از آنكه در بیست و چهارم نوامبر نتوانستند به توافق نهایی دست یابند مذاكرات خود را تا اول جولای 2015 تمدید كردند تا در چهار ماه نخست به توافق كلی یا سیاسی دست یابند و در سه ماه بعدی، جزییات توافق را نهایی كنند.

تاكنون 12 دور از مذاكرات جامع هسته ای بین ایران و گروه 1+5 متشكل از كشورهای آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین و آمریكا در شهرهای ژنو، وین، مسقط و نیویورك برگزار شده است.

طرف های مذاكره كننده اگرچه نتوانستند مواضعشان را به قدر كافی و برای نیل به توافق نهایی به یكدیگر نزدیك سازند، اما با توجه به اراده طرفین برای دستیابی به راه حل دائمی، مذاكرات را تمدید كردند.

این مذاكرات در چارچوب توافق هفت ماهه جدیدی است كه تا تیر ماه سال 94 ادامه خواهد داشت.

آساق*4*1597**1565